Forum > 125-kubikare > 125cc köp!
Sida: 1 2 3

125cc köp!

Av: macon | 2010-02-01 20:09
Hej, fyller snart 16 å tänker ta A1 kort å köpa mihg en 125cc. Kör en crossmopped nu så jag är nog ute efter en liknande 125cc vill ha en 2 takt. HAr läst om ktm 125 exc, yamaga dt 125... Vad finns det mera?? Vill läga under 20k beg. En yamaha dt 125 är jag lite intressrad av men hur många hk har en sån?(ostrypt och strypt) Jag läste att dom inte skulle ha så mkt, men jag vet inte om det stämmer.
Sen ktm, är de beg lagliga 125cc?? Eller är det crossar? Där är jag helt vilse, har läst om folk här som köpt såna. Men dom jasg hittar är ju bara crossar.

Svar
Av: Zartok | 2010-03-23 00:44
Orkade bara läsa början av denna tråden så vet inte om någon redan rett ut det, men CRM tillverkades fram till 97 eller 98 kommer inte längre ihåg. Men Svenska generalagenten för Honda importerade bara in CRM mellan åren -91-93. Senare modeller av CRM är importerade privat men skillnaden på en 91och en 98 är 0. Det finns ingen som helst skillnade på dem förutom kanske fått några andra fjädrar i gafflarna men det tvivlar jag starkt på.

De skapade en snällare variant av CR och den fick sedan leva länge. (Ingen stor marknad precis) Sedan Tog HM in Nyare CR och byggde HM CRM 125 som helt enkelt är en Honda cr 125 (med aluminiumram) med motardsulor och Magurabroms.

Ja CRm är starkare än DT och har bättre bromskomponenter. T.ex 2 kolvsok både fram och bak. Bättre fjädringskomponenter. Delar är det inga som helst problem att få tag på. Lelles har det mesta på lager annars är det Geiwiz.de som gäller. De har ju nu även fått in den eftertraktade 190cc cylindern för ännu mera kraft! ;)

Att CRM är gammal är inga som helst problem. CRM är som XR den håller för allt i princip. Det är en riktig slitvarg. Bytte kolv efter 1500 mil på min och den var nästan lika fräsch som när den sattes i.

Så CRM är också ett väldigt bra alternativ!

Av: Igge | 2010-03-23 17:40
Zartok skrev:
Orkade bara läsa början av denna tråden så vet inte om någon redan rett ut det, men CRM tillverkades fram till 97 eller 98 kommer inte längre ihåg. Men Svenska generalagenten för Honda importerade bara in CRM mellan åren -91-93. Senare modeller av CRM är importerade privat men skillnaden på en 91och en 98 är 0. Det finns ingen som helst skillnade på dem förutom kanske fått några andra fjädrar i gafflarna men det tvivlar jag starkt på.

De skapade en snällare variant av CR och den fick sedan leva länge. (Ingen stor marknad precis) Sedan Tog HM in Nyare CR och byggde HM CRM 125 som helt enkelt är en Honda cr 125 (med aluminiumram) med motardsulor och Magurabroms.

Ja CRm är starkare än DT och har bättre bromskomponenter. T.ex 2 kolvsok både fram och bak. Bättre fjädringskomponenter. Delar är det inga som helst problem att få tag på. Lelles har det mesta på lager annars är det Geiwiz.de som gäller. De har ju nu även fått in den eftertraktade 190cc cylindern för ännu mera kraft! ;)

Att CRM är gammal är inga som helst problem. CRM är som XR den håller för allt i princip. Det är en riktig slitvarg. Bytte kolv efter 1500 mil på min och den var nästan lika fräsch som när den sattes i.

Så CRM är också ett väldigt bra alternativ!
Men LC2 är bättre, det vet du ;)

macon skrev:
okej, men chansen att snutarna ska stoppa å prova 125 motorcyklar är väll inte så stor tycker jag? Ja, jag får ju se hur jag ska göra... Dom kan ju enkelt se om de är en trimpipa genom att prova hojen :p
Dom behöver bänka eller påvisa på något sätt att strypningar saknas som jag förstått det
Så en enkel provkörning räcker inte
Aldrig 100% säker, men det är överskattat :P

Av: macon | 2010-03-23 18:52
jaha.. ja jag vet inte hur jag ska göra än. Men det borde ju finnas nå ostrypta original rör? Annars vad är det för effekt rör för dom då?

Av: Igge | 2010-03-23 19:25
DEP är det lite snyggare men också mer uppenbart om du är rädd för det

Gianelli vet jag också om, säljs olackerat

Sedan finns det säkert massa fler

Av: macon | 2010-03-23 19:44
Ja, gianelli har jag hört om många gånger... Men dom har väll också för moppar?? Vart köper man till 125:or ? För det lär ju vara någon skillnad på mopped rör och lätt mc grejor.

Av: FunKit | 2010-03-23 20:25
om vi jämför Yamaha DT, Honda CRM, KTM EXC och LC2an (ktm?) vilken är bäst?

*prestanda (slittålighet, hur ofta ska den servas etc.)
*styrka (hk ostrypt bl.a.)
*hastighet
*övriga för/nackdelar

vad ska man köpa? =) svara gärna på alla punkter

Av: macon | 2010-03-23 20:28
vad jag har lärt mej är att slittålighet å lite service så har du ju dt och crm skulle jag tro som är 125:or som är till för vägar. Däremot styrka så har du mer i tex ktm crossarna som ofta är reggade till väg.

Av: macon | 2010-03-23 20:29
om du läserna denna tråd så får du svaret! det finns bland tidigare inlägg

Av: FunKit | 2010-03-23 20:49
okej, tar tillbaka det inlägget, allt fanns typ på förstasidan ;)

Av: macon | 2010-03-23 21:25
haha, okej:)

btw.. ingen som har svaret på min fråga?

Av: Igge | 2010-03-23 22:46
FunKit skrev:
om vi jämför Yamaha DT, Honda CRM, KTM EXC och LC2an (ktm?) vilken är bäst?

*prestanda (slittålighet, hur ofta ska den servas etc.)
*styrka (hk ostrypt bl.a.)
*hastighet
*övriga för/nackdelar

vad ska man köpa? =) svara gärna på alla punkter
Prestandamatchen vinner EXCn med råge, det är även den som kräver mest service
Sedan kommer CRM
LC2 och sist DT (även om den ligger riktigt nära LC2n och ganska nära CRMen)
EXCn är lättast, sen tror jag LC2, CRM och sist DT

Styrka
se prestanda?

Hastighet
ganska lika former på hojarna så den styrs mest av effekten förutsatt att du har bra drevning och däck för jobbet

EXC:
säkert skitskoj hoj (GG EC som är motsvarande var skitskoj) men mycket servicekrävande och inte speciellt bekväm

LC2, DT och CRM ligger i samma liga som varann och valet där får styras av småsaker

Men jag tror jag har rabblat skillnader och fördelar/nackdelar några gånger i den här tråden redan, om inte annat i 10 andra trådar här på bike

Av: FunKit | 2010-03-23 23:02
och det tackar vi så mycket för ^^

Av: Zartok | 2010-03-23 23:15
Folk brukar generellt välja hoj efter vilket märke man gillar. Jag körde Honda MT och valde därför en Honda CRM (Skulle valt en MTX tills jag upptäckte CRM). En polare körde DT och köpte därför också en DT 125. Han körde med Dep på sin DT och jag hade original och min gick fortfarande bättre. CRM, LC2 och DT är väldigt lika så väld de ni gillar bäst. Det är mitt tips.

Av: macon | 2010-03-24 16:21
Men ktm hojarna kräver väll mkt service? Även lc2??? Å de är väll inte så bra om man ska ha den för att åka långa turer? För det kan ju bli jobbigt. jag tror nog att kraften i en dt räcker. Iaf bra mycket  mer än en moppe när den är strypt. Så om man tar bort strypningarna går den nog riktigt bra.

Om jag minns rätt så ska väll lc2 vara väldigt ovanliga.

Av: FunKit | 2010-03-24 19:06
Jag använder denna tråd ist för att starta ny om det är ok.

Vad om Aprilias offroad-125or, det finns ett antal sådana också va?
ex rx, sx, etx m.m. Är det som med ktm och gasgas att det är mkt service eller är dom ett bra alternativ?

Av: Igge | 2010-03-24 19:37
Som tidigare nämnt har LC2n inget gemensamt med EXC mer än att de är en KTM
LC2 har en DT-motor som är en av de hållbarare motorerna i klassen

Aprilias motard/offroad har samma motor som RS
Håller bra, men kräver lite mer skötsel än DT & CRM

Av: macon | 2010-03-24 20:00
Okej, då borde ju inte dt och lc2 skilja så mycket??

Av: Igge | 2010-03-24 20:04
Näe det är främst chassit som skiljer

KTMen är lite mer offroadbetonad och lite stabilare vid lastning
Sen har den högre kompförhållande och endast elstart, men det är alla motorskillnader

Av: macon | 2010-03-24 20:16
okej, det lter ju som att det inte är så stor skillnad. Så jag funderar på en dt:) lc2 är ju lite svåra att hitta...

Om någon har en dt att sälja så hör av er

Av: macon | 2010-04-02 16:13
har tittat på en yamaha dt 125 x -06 och någon 125 r typ -04. Jag undrar vad det är för skillnad på r och x och om det ör samma motor i dom och samma strypningar. Är det samma effekt i en typ -02 som i en -06??

Av: aj-aj | 2010-04-02 20:12
Enligt utlänsk sida är X en SM vertion, det kanske du kan stärka efter som du va och kolla på en:) Det stog också att den skulle vara 5kg tygre. Jag skulle även kunna tänka mig att frambromsen har en större skiva.

Strypningarna vet jag inget om, men det är vell samma motor i X som R vertionen. Det skulle kunna vara skilnad på motorn mellan årsmodell 04 och 06 men det vet jag inget om.

Av: Igge | 2010-04-02 20:38
macon skrev:
har tittat på en yamaha dt 125 x -06 och någon 125 r typ -04. Jag undrar vad det är för skillnad på r och x och om det ör samma motor i dom och samma strypningar. Är det samma effekt i en typ -02 som i en -06??
Jag kan med 99% säkerhet bekräfta att det är samma motor och så

Det som skiljer är nog hjul, färg, broms(ar) och kanske lite längder rörande fjädringen

Av: macon | 2010-04-03 11:17
OKej, då är det inte mycket som skiljer. Jag har för mej att jag har frågat det förut om det är samma motorer i en -02 som i en -06. Jag tror nån sa att det ska vara det...

Så det kan vara så att en sm är högre eller hur menar du? För när jag läste om sitt höjd så verkar det vara samma.

Av: Igge | 2010-04-04 23:00
Njae det var mer så att gaffeln kan vara lite längre eftersom hjuldiametern är längre

Men som sagt är det nog mest småskillnader bortsett från fälgarna

Av: macon | 2010-04-05 11:26
OKej, då vet jag lite om skillnanderna... Nu gäller det att hitta en som jag kan köpa :)

Sida: 1 2 3

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem eller logga in.
Tipsa en kompis
Tipsa en kompis
Bevaka tråd
Jag vill ha e-postmeddelande när nytt svar skrivs i denna tråd. Bevaka
Mina bevakningar »
Sök
Fritextsökning
Avancerad sökning »
Hjälp och Forumregler
Regler
Hjälp