Experthjälp önskas! Modeller, Stryp, A-kort.

27 inlägg 0 nya
Experthjälp önskas! Modeller, Stryp, A-kort.

Jo, det är så att jag planerar ett köp av motorcykel för ett kommande A-kort, och vet inte vad som går bra att strypa och vilka som är lättkörda, roliga och schyssta hojar.

och en grej till... den ska vara möjlig att åka GANSKA långt på, si så där 30 mil utan att man lider av baksmärta :)

detta skriver jag på andra delar av forumet också för jag har inte bestämt mig om jag vill ha sport, sm, street eller något annat skoj.

Någon? :)

Om du ska hålla på åka långt bort så är väl en street/sport att föredra.

Kör Honda CB 900F Hornet -02

kan du vara mer specifik på vad för modeller som skulle vara aktuella?

Ska du åka 30 mil på en supermotard utan att få ont i arslet?! Good luck to you sir! =)

Nej, det är ju just det. alltså kanske en supermotard vore fel val om det inte finns någon extra mjuk modell :)

Om det är någon som vet vilka motorcyklar som är bra för att strypa till 25kw, så säg det gärna. (den ska se bra ut också.)

ge gärna flera exempel.

Jag kör en Yamaha FZ6S 2004 strypt till 25kw, det är en liten bricka som hindrar full gas, därför går den väldigt bra även fast den bara har 34 hk, och motorn mår inte dåligt av det. FZ:n är en underbar motorcykel tycker jag, upprätt körställning med sportigt utseende. Dessutom har den 6 växlar vilket underlättar om man kör långt på motorväg eller dyl. Och att den har dubbla pipor som leds upp under sadlen är ännu ett design-plus.
Så mitt tips till dig är att test sitta FZ6 och om möjligt provköra för den är otroligt lätthanterlig!

/shaggy

Tack för svaret! ja, det ska jag göra, låter intressant. jag har också funderat på Honda CB 600 F Hornet.

Någon som vet fördelar/nackdelar hos dessa motorcyklar? samt vilken av dem som är "bäst", med det vill jag mena jämförande mellan olika egenskaper så som grepp, register, hastighet, körposition, växellåda, viktplacering osv.

Det låter som ett mycket bättre alternativ om du nu ska åka långt! Det är ju en honda så den håller nog iaf, kan inte säga så mycket mer angående den, men vill du verkligen ha SM så kolla på Yamaha XT 660X
Den tror jag är bekväm, inte lika råa som KTM:erna för jag tror inte att du kan köra nån KTM med de kraven =) jag har kört som längst utan att gå av hojen i 10 mil, och det är en KTM 625:a behöver jag säga att det gjorde ont i arslet?!

hahaha, okej jag tror dig. mjo, hört talas om att XT 600X ska vara bekväm... dock gillar jag inte Yamaha eftersom dom är så grovt slöa, men men.. det är ju 25kw det handlar om så jag antar att det är bättre ju lägre kw den har när man ska strypa.

sen är det väl typiskt Yamaha att göra väldigt tunga hojar? jaja, jag vet inte, men jag vill hälst ha något som man skulle kunna köra på bakhjulet även som 25 kw, och även toppa minst 130-140.

Jag svarar som jag alltid har gjort:

Ska du ha en 600 (under 750cc) så rekommenderar jag en twin eller trepip (det finns väl bara en här iofs...).
Bra twinnar bland småhojar är SV650 och ER6. De motsvarar väl, rent motormässigt, en 750 radfyra.

De fyrcylindriga 600orna saknar ork och kraft i låg och mellanregistret.
Långkörning i lite högre hastigheter (och fullt lagliga oxå iofs) blir lätt lite stressat och högvarvigt, och nedväxling är alltid nödvändigt vid omkörning.

Radfyror jag rekommenderar är ZR-7. Bekväm, stark för sin storlek, och bra ergonomi. GSX750 ska tydligen vara likvärdig. Z750 är lite sportigare och har lägre komfort, däremot lite tuffare motor och chassi.

Vill du ha något lite större, som håller längre så är väl Bandit 1200 ett bra val som finns för rätt så billiga pengar. CB1000 är väl ett annat lite ovanligare alternativ. De är bekväma, orkar det mesta, och har bagagekrokar för packning, dessutom rekorderliga dynor.

En 750 radfyra håller betydligt längre än en dito 600cc.
Prova dock några twinnar om du vill ner i kubik, eftersom den motorkonfigurationen är att föredra bland mindre hojar.
Har du lite mer pengar och vill satsa på nåt större så gå på 1000cc eller större med en gång. Effekten kommer mjukare, och de orkar alltid med, oavsett packning och last.
Jag avråder alltså från fyrcylindirga 600'or, men det är min högst personliga åsikt - inte rena fakta.

Like a magic carpet - With a rocket up its arse...

Okay! tack så mycket för responsen, jag ska överväga det du sa. ER6 gillar jag tyvärr inte och SV650 ska polaren skaffa så det vore tråkigt om vi skaffade samma. men så var det ju det där med försäkring som jag gärna vill hålla låg, vilket jag förmodligen inte lyckas med, med en Z750.

men du tror alltså inte på 600 kubikare? Bandit 600 då?

Det går nog bra att köra 600 med 4 cylindrar också i början. Annars är ju BMW 650 en möjlighet också. Eller Suzuki XF 650. Encylindriga, lite mindre touring och mer allround men hfsat behagliga att åka lite längre på. Om du vill ligga kvar lite närmre SM-hållet.

Jag hade en Bandit 600 i tre år innan jag köpte min nuvarande.
Om valet står mellan den och Hornet så är Hondan bättre på allt utom skjutskomfort och bensinförbrukning. Bättre motor och bättre feeling i bromsen hos Hondan. Banditen är ju dock bra mycket billigare... Trots det rekommenderar jag den inte.

Jag tror inte på fyrcylindriga 600'or pga att jag haft såna själv, och kört ännu fler, och jag gillar inte motorkaraktären så värst.
Däremot SV'n som min tjej hade som förra hoj var ju en helt annan sak. Bara sittkomforten som var sämre där - en träbit till dyna...

En Bandit 600 svarar överhuvudtaget inte före 6000rpm, vid 8000 händer lite mer, och vid 10 smäller det, men då är det snart dags att
växla. Hornet har samma karaktär, men är lite momentstarkare neri registret och har ett längre register. Större motor = bättre motor, tycker jag. (Eller minska på antalet cylindrar).
Du kanske kan kolla på TDM 850/900? En bra allroundhoj enligt ryktet.

Yazzy, jag håller med dig i nästan allt. Men han skall strypa den till 25 kW. Är det inte lite overkill att köpa en 900:a? Jag tycker du skall börja lite lugnt med en mindre och byta upp dig om ett par år. Annars har Bandit, Fazer, Hornet, SV, BMW alla sina fördelar. Kanske kan provköra (om du hittar några redan stypta) eller i alla fall fundera igenom vad som prioriteras högst, komfort, motor, grusväg eller pris?

Motor, möjlighet att köra långt, det är väl det som prioriteras.

men hörni, va tror ni om en Ducati Monster 6xx? (alltså 620, 600, 695, och osv.) bör inte den ha ungefär samma möjligheter som en Suzuki SV 650?

Betydligt ballare än en SV iaf och ljudet den producerar!

Monstern är i de flesta fall en sämre hoj än SV'n - lägre effekt, sämre bromsar, och ett mindre sportigt chassi ha jag läst i flera jämförelsetester. Sen att det är en röd (ja, självklart ska den vara röd) italienare är ju en annan femma. SV'ns packmöjligheter/bagage är bättre än Monstern, och med ett G&G-slipon så vet jag inte hur många som skiler de båda hojarna åt, om man inte hör skrammlet från Ducati-kopplingen samtidigt iofs...

Goofie - Kanske overkill, beror ju på vilka pengar som läggs på vilken hoj. Skulle jag lägga 40 lakan på en Hornet 600, SV650 eller Bandit 1200 och sen strypa någon av dem så skulle jag lägga dem på Banditen - det högre vridmomentet gör ju körningen roligare och enklare. Även vid strypningen så kommer en större motor att ha en högre vridmomentssiffra genom hela registret = Jädrigt gött!
Om man tröttnar på hojen efter två år så är ju extra pengar utlagda på en större MC bortkastade, men om man använder samma hoj efter 21 och tar bort strypningen så är ju pengarna väl investerade, tycker jag... Sedan åker man väl överlag lite bättre på en större hoj.
Det brukar ju vara bättre fjädring, dyna och körställning med storleken på motorn - sporthojar/motarder undantagna, detta gäller endast street/nakenhojar.

Men detta är ju upp till var och en att bedöma, och man kanske är sugen att byta efter tre år med 34hk.

ajdå, tack för tipset dock! men tror du inte 1200 kubik är lite väl tungt? orkar den verkligen? det är ju dubbelt upp.
nu är jag inte maskintekniker så jag kan inte avgöra det här, finns det något test där dom strypt en 1000/1200 -kubikare och visat specifikationer samt åsikter och resultat?

jag skulle nog påstå att en 2 cylindrig touringhoj 500-750 verkar vara ett bra alternativ när du kollar hoj. 1cylindrig är väldig stark på lågvarv men som touring och ibland något högre hastighet så blir den inte alltid så idealisk, 4 cylindrig går fint men dom brukar ha lite segare vrid på lågt varv. Så kompromissen skulle var 2 cylindrig. att ha en för stor cc och sedan strypa den tror jag kan bli tråkigare än man väntar sig. Testkör dig fram lite så kanske du förstår ungefär vad som kan passa dig.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.