Honda CB 1000 R startar inte!

17 inlägg 0 nya
Honda CB 1000 R startar inte!

Hej alla!

Jag skulle idag ut och köra min hoj, den startade bra å så. Stängde sedan av den för att gå in i huset och fixa lite grejor.
Men sen när jag kom ut igen för att starta den, så ville den inte?
Motorn går och går men startar inte. Har kolla stiften och batteriet.
Men förstår nu att det är något med elsystemet som blockerar den från att starta, har testat byta nyckel, ta upp stödet, hålla inne kopplingen. Ingenting fungerar.
Kommer att lämna in den till honda center, men känns segt att behöva göra allt det om det är en simpel grej?
Om någon har svar så skriv gärna!

Tack på förhand!

Har du inte en "dödarknapp" vid gashandtaget? Hundra säker att den är i rätt läge? Förr i alla fall var Hondas "dödarknappar" så kopplade att startmotorn gick att köra, men hojen startade ( naturligtvis ) inte om knappen var i avstängt läge.....de flesta ( alla? ) andra fabrikat hade kopplat så att startmotorn inte gick runt om knappen var avslagen......första tips är att kolla den i alla fall, ibland kan det vara så enkelt..
Mvh

Roger wrote:
Har du inte en "dödarknapp" vid gashandtaget? Hundra säker att den är i rätt läge? Förr i alla fall var Hondas "dödarknappar" så kopplade att startmotorn gick att köra, men hojen startade ( naturligtvis ) inte om knappen var i avstängt läge.....de flesta ( alla? ) andra fabrikat hade kopplat så att startmotorn inte gick runt om knappen var avslagen...lite väl enkel lösning kanske, men ibland så...
Mvh

Den går inte att starta den om den skulle vara i stäng av läge. Men tack ändå :)

Startmotorn snurrar inte heller alltså? Då har dom ändrat det numera då, det var ju bra, lite lurigt det där som det var kopplat förr i tiden........vet en del som råkat ut för att "lustiga" förbipasserande flippat till knappen, och som sen krånglat en del innan de upptäckt att knappen stod i fel läge....
Om du har startspärr via sidostödet borde det ju gå ganska lätt att leta upp den kontakten och koppla förbi den på prov..
Mvh

Kan det vara så att power commandern har fått någon flipp eller nått i den stilen så att den inte vill starta?

Kan det vara så att power commandern har fått någon flipp eller nått i den stilen så att den inte vill starta?

Klart att det kan vara så....elektronik har ju en förmåga att vara "av / på" sas......men allt blir ju bara gissningar egentligen så här "på håll"....just sidostödskontakter ( om du nu har någon sådan? ) har ju varit problem...
Mvh

Roger wrote:
Klart att det kan vara så....elektronik har ju en förmåga att vara "av / på" sas......men allt blir ju bara gissningar egentligen så här "på håll"....just sidostödskontakter ( om du nu har någon sådan? ) har ju varit problem...
Mvh

Ja denna har en sådan, om man vill starta mc:n med växel i så får man inte ha nere stödet och koppling såklart.

Leta upp den kontakten, och följ kabeln till närmaste skarv...dela den, och mät mot kontakten med en ohm-mätare om det blir någon skillnad om stödet är uppe / nere....dom sitter ju ofta ganska så utsatta de små rackarna, och tar en del stryk av regn och sånt.
( högtryckstvättar är ju också "bra" på att förstöra i såna här fall...)
Mvh

Ah det tänker jag tyvärr inte göra, vågar inte pilla för mycket. Tänkte kanske att någon vet om det är ett simpel fel. Eller om det är lika bra att lämna in den till honda service >.<
Tycker ju inte att det borde vara ett allvarligt fel, den är ju uttagen 2011/03. endast körd 1 sommar.

Jag hade självklart ringt Honda service om det inte var röda dagar just nu, så därför sitter jag på forums ;)

Muska! inte mycket är simplare än det Roger skriver!

tigertom wrote:

tigertom! Jo det måste finnas något annat! ^^
Klart jag kan vänta tills på tisdag då allt öppnar igen, men det kliar i fingrarna på mig att fixa det! ( men inte så mycket så jag måste fixa och trixa med elsystemet) =(

Borde även till lägga att jag köpte den med power commander på.

Muska wrote:
tigertom wrote:
tigertom! Jo det måste finnas något annat! ^^Klart jag kan vänta tills på tisdag då allt öppnar igen, men det kliar i fingrarna på mig att fixa det! ( men inte så mycket så jag måste fixa och trixa med elsystemet) =(Borde även till lägga att jag köpte den med power commander på.

Ja, då kan nog inte jag vara till mycket mer hjälp...
Mvh

Tack ändå Roger!

Hej alla igen!

Jag har löst problemet. Det var gammal soppa i tanken. Tömde ur den, och fyllde på sån special bensin + rensning i tanken. Så fick jag fart på den igen :D

Skönt att det löste sig..och utan några stora utgifter dessutom..:)....lite skumt bara att den gick helbra på den soppan först, och sen inte alls på samma bränsle.....Nåja, du slipper lämna bort den, det var väl skönt?
Mvh

Roger wrote:
Skönt att det löste sig..och utan några stora utgifter dessutom..:)....lite skumt bara att den gick helbra på den soppan först, och sen inte alls på samma bränsle.....Nåja, du slipper lämna bort den, det var väl skönt?
Mvh

Jag lämnade bort lite av historien, Sa aldrig att jag precis hade köpt den av en kille som hade låtit den stå sen i september med samma gamla soppa >.< Trodde inte det var relevant. Kanske skulle sagt det :(

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.