Suzuki RF900R

80 inlägg 0 nya
Suzuki RF900R

Nu har jag äntligen vuxit till mig tillräckligt för att skrota Varadero 125an jag åkt på, och köpa mig en riktig motorcykel. Det har jag förresten gjort redan, ett stycke Suzuki RF900R som jag tänkte börja en tråd om, det diskuteras alldeles för litet om den på det här stället..

Jag har iallafall köpt på mig en -94 som gått 4800 mil, tysklandsimport med fullstämplad servicebok och ART slipon

Med i köpet fick jag
Kapell
Bakhjulslyft
en sprillans hjälm
Olja
oljefilter

30k betalade jag för härligheten

Givetvis var det ett wildcard då man ej kan lita på tysklandsimporterade fordon. Men den kändes fin i alla lager, nya däck och gick mycket bra i motor och låda.

När jag ringde till min Suzuki verkstad och undrade vad en service skulle kosta, sade mekanikern att jag skulle återkomma om en halvtimme, så han hunnit läsa på om RF900R det var en modell han ej hört talas om(?!)

Finns det fler som åker RF900R här?
utifall jag skulle behöva litet teknisk support=)

Jepp.... en 97:a.

Tror en service kostar runt 3-4000. Du kan göra det mesta själv med hjälp av handboken. När du kommer till justering av ventilspel bör du nog lämna in den om du inte har chimsat ventiler tidigare. Det är detta som är den dyra grejen i servicen.

[quote=Nitrious]... han hunnit läsa på om RF900R det var en modell han ej hört talas om(?!)[/quote]
Om han inte hört talas om en RF900 så skulle i alla fall jag gå någon annanstans för en service.

Ok, det är inte den absolut vanligaste modellen, men det är som att gå till en bilmeck och han säger att "Fiat, har jag aldrig hört talas om".

Om du bor i Stockholmstrakten kan jag rekommendera ProStreet MC.
Kolla här:
http://www.prostreet.se/

Grattis till cykeln

Jag tror nog att man kan lita på tysklandsinporterade fordon lika mycket som svenska. Jag förstår inte varifrån det ryktet kommer. MC-handlarna??

Vi är på väg mot framtiden, tro mig
Gäst (ej verifierad)

[quote=Biggus]Grattis till cykeln

Jag tror nog att man kan lita på tysklandsinporterade fordon lika mycket som svenska. Jag förstår inte varifrån det ryktet kommer. MC-handlarna??[/quote]
För att i början fanns det några BMW som fick nya historier i Sverige när de såldes vidare. Så problemet hade egentligen inget med Tyskland att göra.

Denna mc var ju den snabbaste 0-100 som Bike testat (under 4 sek har jag för mig) på den tiden och den hänger nog med ganska bra nu med. Själv hade jag en -95:a tror jag, trivdes dock inte med vibrationerna i styret och sadeln men tjejerna gillade det ;-)

[quote=KGB]Denna mc var ju den snabbaste 0-100 som Bike testat (under 4 sek har jag för mig) på den tiden och den hänger nog med ganska bra nu med. Själv hade jag en -95:a tror jag, trivdes dock inte med vibrationerna i styret och sadeln men tjejerna gillade det ;-)[/quote]
2,5s var vad den klarade...!
När det gick som bäst.
Som sämst såg jag "bara" 2,9s...
:o)

Jag hade en -97:a.
Mkt trevlig hoj, men lite för stor och tung för att vara en bansmiskare.
Å andra sidan så funkade den mkt bra till all landsvägkörning, även med passagerare (kortare turer testat).
Grusväg passar den lika illa till för som andra vanliga hojar.

Två saker som kan hända med den:

En elkontakt som hör ihop med startmotorn är klent dimensionerad och bör bytas till större/bättre modell.
Jag råkade dock inte ut för det.

En annan viktigare sak är att drivningen till generatorn kunde ge upp.
Det sitter en utgående anslutning på växellådan som skall kopplas till generatoraxeln, via splines (ett slags drev).
Delen som sitter till vxl-lådan ser ut som ett kullager ungefär, men med vulkad gummi mellan yttre och inre ring.
Det är gummit här som kan trasas i sönder.
Dock så kan resterna som sitter kvar gripa tag i delen på generatoraxeln, varpå generatorn snurrar med när motorn går.
Dock snurrar den inte tillräckligt för att generatorn skall kunna ge kraft till elsystemet.
Svårfunnet fel i.o.m. detta.
För at inte tala om hur svårt det är att klara ta loss den skadade delen ("kullagret").
Be en verkstad göra det, eller se till att du har tillgång till en verkstad och en hel del tålamod...

En hard core variant är att försöka skära sönder delen med t.ex. en Dremel Multi-maskin, men se till att inte skada intillliggande del och att få bort alla metallspån!

Jag kan har bilder på hur det ser ut om det skulle bli aktuellt!

/ Reborn

Tack å tack för alla svar, men nu har ett problem pockat på uppmärksamhet ett tag, vet ej om ni noterat, om inte så
http://bike.se/forum/thread.php?t=6517

Dumsnålhet eller ej, det finns bara två svarta RF900R i sve, då känns det litet illa att skicka den ena på skroten, försäkringsbolaget ville ej reparera utan lösa in=(

Därför undrar jag om kåpor från en RF600 passar på 900?

hoho, skam den som ger sig

jag hittade en skrotad RF900R svart, med rätt dekor, utan motor och utan ram, den blev min för 4000

då fick jag med

4 st dynojet kittade förgasare
ett nytt framdäck
nytt drivpaket
K&n filter
Stålomspunna bromslangar

och en halv tank bensin=D

nu är det inte synd om mig längre

Reborn skrev en del bra saker (som jag skrev för ett par år sedan), men det där med "Dremel" är för amatörer..

Jag ställer gärna upp ang. frågor om hojjen om det är nåt.
(Har ägt en och samma i 12 år)

Detta med generatordriften är dock väldigt sann (har bytt 2ggr) och en mycket sund arbetsinsats är att installera en för föraren synlig voltmeter parallellt över batteri. (Billig försäkring.)

Den ger information när laddning inte funkar (polspänning sjunker) och du har därmed en chans (vid ex. långfärd) att stänga av strömförbrukare (ex. ljus) och ta dig en bra bit för att minimera scheisse.
Det finns inget som säger dig att laddning har upphört.

Lycka till med en fin hoj!!

/rf900r

Jösses vilken lynnig sak jag köpt mig.....

Monterade en 25kw strypning idag, och den vägrar gå rent.....

kan det bero på frånvaron av orginalavgassystemet?
eller är det något jobbigare?!

Driver du med oss, eller har du VM-guld i drygowitz?

...."eller är det något jobbigare"

/rf900r

[quote=rf900r]Driver du med oss, eller har du VM-guld i drygowitz?

...."eller är det något jobbigare"

/rf900r[/quote]
Nix, OS-guld.....

Det var en inte helt slug fråga, det lär erkännas....

nu går den som den ska, krävdes en justering av nålarna uppåt för att den skulle besluta sig för att dra rent.

Men stopp nu....25kw strypning? Menas det allvar här?

RF900R var då den kom till Sverige strypt till ca 73kW med hjälp av modifierat insug.

Däremot kunde kunder byta insugsgummin och därmed få
originaleffekt och prestanda UTAN att för den delen behöva flytta nålar eller byta munstycken efter den åtgärden.

Är detta med en 25KW strypning seriöst???

Jag kanske börjar bli gammal....men är det har någon sorts 18 års-grej för någon sorts mellanklass-körkort eller liknande???

/rf900r

Vill be om ursäkt...såg först NU att trådförfattaren var en aning ung.
Det förklarar saker och ting

MVH
rf900r

[quote=rf900r]Vill be om ursäkt...såg först NU att trådförfattaren var en aning ung.
Det förklarar saker och ting

MVH
rf900r[/quote]
Känns ej som du läst första inlägger ordentligt=P

Helt riktigt

Så är det (...med ålder för en del...)

/rf900r

åldern tar ut sin rätt så att säga....

Man orkar inte läsa allt dravel...på gott och ont. I detta fall var det på det senare, men jag bad ju faktiskt om ursäkt.

Nu går vi vidare här i livet.

/rf900r

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.