Max 270 enligt V.V.

1 inlägg 0 nya
Max 270 enligt V.V.

Dvs. trafikdödade 2007.
Hur stor kvot som tillåts för motorcyklister sägs inte. Och vad händer dem som ändå förolyckas över/efter 270?
För sent för bikt och absolution för att ha brutit mot verkets påbud och därför evigt förtappade, ingen reinkarnation som personligt straff?
Inget efterlevandeskydd till familjen och kostnader för katastrofutredningen till dödsboet?
Eller rent av kollektiv bestraffning genom totalt mc- förbud?
Drastiska åtgärder som "motorcyklarna ska bort" har redan nämnts av bl.a. analytikern på V.V. Tomas Leksander (som samtidigt föreslår att staten köper upp hojarna - kanske mc-amnesti vart 20:de år för dom som vägrar lämna ifrån sig bågen) och folk med mc-intresse kan nog när som helst sjukdomsdiagnosticeras nu när Göran Hägglund stolt aviserat "startlagen". Dvs. upphävt sossarnas stopplag för vinstdrivande privat sjukvård.
Alliansen räknar med att konkurrens och marknadstänkande ökar vårdkapacitet och hanterar alla sjuka.
Vård och omsorg är m.a.o. en framtidsbransch och den ska göra oss (landet) rikare - hokus, pokus, filiokus - plötsligt är sjukvård ingen tärande sektor längre.
Eftersom det aldrig funnits fler sjuka i köer än idag, finns det tillväxtpotential.
Och med ökad tillgänglighet ökar antalet sjuka eftersom sjukdomsupplevelsen formas av både den enskildes livssituation och världsbild men också av samhällets behov och krav!
Och när vi (befolkningen) är överens om sjukdom så skapas nya diagnoser genom läkarvetenskapens professionella intresse att medikalisera våra liv.
Genom att namnge ett socialt eller kulturellt problemområde får sjukdomen ett hem. Historiska exempel är hysteri bland välsituerade kvinnor, onani, homosexualitet men även nostalgi.
Välkända aktuella exempel på nya mänskliga problem som fått medicinska termer är adhd och damp för okoncentrerade skolbarn och utmattningsdepression bland vuxna.
Dvs. arbetsliv, skola och samhälle är inte orsak och behöver inte åtgärdas.
En känd brittisk tidskrift listade för ca 5 år sedan några framtidsdiagoser med bl.a. ensamhet, leda och apati men också........skönhetsdefekter och (tro det eller ej) graviditet!
Så vård- och omsorgsmarknaden är fantastiskt enorm, här finns hela tiden en oändlig resurs för bot och lindring.
Medaktörer är okritisk media som rapporterar om de nya sjukdomarna (enklare än att beskriva komplicerade kulturella och sociala sammanhang) som den medicinska vetenskapen får bra betalt för att upptäcka, samt en vinstgivande läkemedelsindustri med mycket starka ekonomiska intressen.
Vi med mc-hobby upplever idag våra liv som meningsfulla men blir vi stoppade tappar vi känslan av sammanhang och blir offer för yttre omständigheter och vi tappar i hälsa.
Ett sånt tvärstopp fungerar skadligt precis som arbetslöshet, maktlöshet och utanförskap.
-Oskäliga och osolidariska trafikförsäkringskostnader knäcker vår hobby.
-Mc-förbud gör oss socialt alienerade.
-Den privata sjukvården skiter i det sociala sammanhanget men uppfinner terapier för en ny epidemisk diagnos som drabbar f.d. motorcyklister.

Konklusion:
Perfekt tajming eftersom fossila bränslen är ändliga och växthuseffekten är påtaglig och som kräver både starkt ledarskap och enskilda uppoffringar.
Vägverkets heder står på spel och minst drastisk åtgärd för att reducera antalet döda till 270 är att slå mot den minsta trafikantgruppen som reduceras till enbart (onödigt) ett fritidsintresse.
Nollvisionen rättfärdigar metoder som är billiga - att underhålla taskiga vägavsnitt och bygga bort ökända dödsfällor är omöjligt på kort sikt eftersom staten bara ger anslag motsvarande mellan 1/4 och 1/3 av skatteinkomsterna från bränsle och fordon.

Är min analys überdriven? Eller råkas vi på nya dårhuspolikliniken för frustrerade exbikers.

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.