Feministerna och jämnställdhet i styrelser

11 inlägg 0 nya
Gäst (ej verifierad)
Feministerna och jämnställdhet i styrelser

Det hävdas att det faktum att många styrelser består mest av män naturligtvis inte beror på att män är mera lämpade att leda företag. Alla kvinnor är exakt lika bra på allting som män, och därför ska alla styrelser bestå av hälften kvinnor.

Men om nu män och kvinnor är exakt lika bra på styrelsearbete, då gör det ju ingen som helst skillnad om man ersätter ett antal män med kvinnor? Dom gör ju samma jobb.

Är strävan efter jämnställdhet helt enkelt att alla arbetsplatser ska bestå av hälften snoppbärare och hälften utan?

Gäst (ej verifierad)

Jag vet inte om det här blir rätt? Men om man tittar på andra mansdominerade yrken så finns det ju inga kvinor överhuvudtaget.
Jag har jobbat på olika mekaniskaverkstäder i 26 år och jag har bara sett en enda kvinna. På kontoret har det funnits kvinnor men inte ute i produktionen.
Det är väll med kvinnor som med dagens ungdom att det inte passar för det är smutsigt och bullrigt.
Förövrigt hadde jag välkomnat kvinnor på min arbetsplats.

Gäst (ej verifierad)

Jamen Patrik, då måste ju det genast kvoteras in hälften tjejer på din arbetsplats så att jämnställdhet kan nås. Jämnställdhet mäts i två saker: Halva styrkan tjejer som ska ha hela lönen.

[quote=Brainman]Jamen Patrik, då måste ju det genast kvoteras in hälften tjejer på din arbetsplats så att jämnställdhet kan nås. Jämnställdhet mäts i två saker: Halva styrkan tjejer som ska ha hela lönen.[/quote]
Det ska även kvoteras in invandrare på arbetsplatser Brainman, så om vi gör allt enligt regeringens rekommendationer så får Patrik bli arbetslös och vi får en riktigt kompetent personal.

Gäst (ej verifierad)

Men det märkliga, som jag vill debattera, är att feminister menar att det finns inga skillnader mellan män och kvinnor och därför är båda lika bra på exempelvis styrelsearbete eller som chefer.

Men om män och kvinnor är så lika så blir det ju ingen skillnad! Det vore väl motiverat att sträva efter könsblandning om det fanns viktiga skillnader mellan män och kvinnor som man kunde ta till vara.

Är jämnställdhetens enda syfte att fixa en 50/50-blandning?

[quote=Brainman]Är jämnställdhetens enda syfte att fixa en 50/50-blandning?[/quote]
Då är man ju alltid jämna par :-)

1: Det heter jämställdhet
2: Det handlar om lika MÖJLIGHETER att komma in på vissa arbetsplatser/studieplatser.

På mansdominerade platser där man ska väljas in väljer män helst män. Därav kvotering.

Det hela påminner om Myers/Briggsbokstavspersoner som tenderar välja in folk i sin grupp som liknar dem själva. Bekvämt men kass rent gruppdynamiskt.

Jag gissar att de få tjejer som faktiskt tar sig igenom en verkstadsutbildning har relativt lätt att få jobb sedan och inte behöver kvoteras in eftersom de klarar sig på egna meriter.

Gäst (ej verifierad)

Gruppdynamik - varför påverkas gruppdynamiken positivt av en kvinna? Män och kvinnor är ju lika.

Jag har sett märkligt få krav på kvotering av kvinnor till sopgubbe.

Gäst (ej verifierad)

Intressant artikel, men det är väl så att det är politiskt korrekt att vara "feminist". Verkligheten har verkligen inte med saken att göra...

Bongabongabongabongabongabongabongabongabonga
Gäst (ej verifierad)

Politiskt korrekt är den starkaste politiska makten i Sverige idag. Det har övertagit rollen av religionen och är livsfarlig att ifrågasätta. Se artikeln ovan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.