Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har kommenterat på "Superbike vs. Motocross - Gulls senaste"

Biltema´s Mc-tillbehör

Biltema´s Mc-tillbehör

Jag skulle vilja höra andra hojåkares synpunkter på Biltema´s MC-grejor.Om det är något som är värt att köpa.Själv har jag köpt motorolja där och batteri till min hoj utan anmärkning men jag tänkte höra om ni andra har någon erfarenhet av deras reservdelar,MC-kläder m.m.

Bikerdaddy

Har använt flera av Biltemas olika mc tillbehör. Rent generellt är de prisvärda men exvis bromsbeläggen till crossmc slits väldigt fort om man kör på lerig bana.

Deras oringskedja till cross har jag bara gott att säga om. Har även hört gott om deras crossdäck, dock ej provat själv.

Jag tror att man måste nog göra en bedömning för vart och ett av de tillbehör man funderar på och framförallt jämföra hur stor prisskillnaden är till alternativen. Dock så tror jag alla är överens om att Biltemas priser på mctillbehör är väldigt sympatiska i jämförelse med andras.

Per

Har kört med Biltemas mc-stövlar modell sport i ca tre timmar och är helnöjd. Har inte kört i regn än så jag vet inte om dom håller tassarna torra.

Citat Ayrton spothoj:

"Hur avgör man om oljan är bra?
Bara inte motorn skär ihop så kan man anse att oljan är bra eller?"

WTF?

Jag har blinkers och deras lastoberoende relä som jag tycker fungerar kanon, blev 440kr totalt vilket är under priset för en kellerman blinkers (orginalet) om jag inte minns fel och de andra kopiorna jag sett kostade 400kr paret. Kanonbra alltså!

Styrändesbackspegeln fungerar också bra, jag råkade dra sönder den ena men efter att ha fått tips om att sandpappra både "kulan" och leden som håller den så fungerar det utmärkt... har som mest vart uppe i 170 och då vred den sig inte iallafall.

Kör även med olja och oljefilter därifrån men har hittills bara kunnat konstatera att det var billigt och det verkar inte vara några problem hittills. Oljan har många kvalitetsklassningar så den ska vara av god kvalitet.

Om jag inte minns fel så var det en kille på sporthoj som kör med deras kedja, på en turbohoj så då bör den väl hålla för en vanlig hoj tycker man.

På Svenska Offroad Entusiasterna finns det en lång tråd om Biltema-prylar, 134 sidor och över 1300 inlägg.

http://forum.soe.se/showthread.php?t=33333

Sammanfattningsvis: prisvärda prylar, varierande kvalité, bra kundbemötande vid ev. reklamationer.

hejsan ja har dåliga erfarenheter av biltema oljor vill varna för dessa speciellt motorolja och 2-tacktsolja rena döden för växelådor och motorer

Jag har bara goda erfarenheter av Bitemas mc-prylar. Speciellt deras oljor är outstanding. Har kört 1000-tals mil på deras racing-helsyntetolja och den pallar för ALLT.

Vara efterklok är för mesar!

Jag köpte deras batteri för 500kr istället för att betala 2600kr på Lelles i Uppsala och än så länge funkar det perfekt .

Gäst (ej verifierad)

[quote=knegen]hejsan ja har dåliga erfarenheter av biltema oljor vill varna för dessa speciellt motorolja och 2-tacktsolja rena döden för växelådor och motorer[/quote]
Kan du utveckla det lite?

Själv har jag också bara goda erfarenheterr av biltemas mc grejor.

[quote=1300Mackan]Jag köpte deras batteri för 500kr istället för att betala 2600kr på Lelles i Uppsala och än så länge funkar det perfekt .[/quote]
Instämmer, köpte deras GEL-batteri... fungerar klockrent än så länge!

tänk så fort någon nämner BILTEMA eller LIDL så stiger blodtrycket
och känslorna svallar. men om man köper oljefilter pirat eller olja-X
och luftfilter pirat på hojbutiken reagerar ingen på det. blinkers och batterier kan oxå köpas med x-märke allt något billigare än märkes-delar...?? måste bero på namnet på butiken inte på delen.

Long live pirat..bay!!!

Det slemmiga på insidan av ditt lår kan vara jag

Man skulle nästan kunna tro att min hoj kommer från Biltema... blinker (de blinkar), färg (den tål ingenting), olja (så far så good), oljefilter (så far så good), batteri (den startar hojen perfekt), baklyse (den lyser), sadelväskorna (funkar sådär)... än så länge är jag nöjd med det mesta utom färgen, den tål ingenting så nu får jag måla om :( Sadelväskorna sitter inte helt rätt... men det är nog det bästa man får utan fästen. Har dock inte kollat vattentätten då det inte regnat så mycket sen jag skaffade dem.

Frun köpte stövlarna (tror jag) och de verkar funka bra, varma och sköna. Men bästa testet är väl att vurpa. Fast det är jag inte sugen på.

Köpte ett par regnhandskar och for till Norge:
Fick stålarna tillbaka när jag kom hem...Rena skiten... höll tort i ca 3 minuter och vi var borta i fem dagar... Aldrig mer!

min förra bil gick i 28.000 mil på biltemas olja innan jag sålde den
inget ojud i motorn drog inte en droppe olja och kompet var jämt efter alla mil. hondan jag hade tidigare med lite trim på ville slira på kopplingen trots nya lammeller och hårdare fjädrar särskilt med castrol olja med biltema racing olja blev det bättre..

slitaget kan man inte som lekman ju mäta o jämföra det finns för många faktorer som spelar in påverkar. som hur man kör, kall motor
kortkörningar, utan att veta tror jag dessa faktorer spelar större roll
för motorns livslängd..

oljorna idag har ändå mycket högre klassifisering än för trettio år sen
så dålig olja går inte att hitta idag..

Gäst (ej verifierad)

En salig blandning av genomtänkta produkter och den dynga vi förknippar Biltema med.
Tankväskan slår ut andra som kostar 5 ggr mer lätt som en plätt-
Jag har kört många mil. Perfekt.
"Säkerhetsjackan", ja ska man skratta eller gråta åt eländet,
Varför lurar dom på folk som skit som faktiskt vid en vurpa ib bästa fall förvärrar skadan.
När det gäller säkerhet kan man verkligen spara kronor på Biltema.
Och man får den säkerhet man betalar för.
Ren bluff. Köp inte.
Samma gäller "handelsboden"

Nja...jag vet inte om en 1600-kronors Orinajacka köpt på MC-affär är bättre, trots dubbla priset.
När SMC:s tidning gjorde en handsktest så var Biltemas 490-kronors handske fullkomligt och totalt överlägsen Arlen Ness racinghandske för 1700:-.

Så man ska nog inte lita på att ett högt pris är en garanti för hög kvalité när det gäller imageprodukter som mc-prylar.

Jofamas säkerhetsställ kostar ca 13000:- och är tydligen i en helt egen säkerhetsklass.
Berik eller Arlen Ness finns för 20 000:-, men det är alltså inte den höga kvalitén man tar betalt för, då vore ställen billigare...

Som konsument gäller det idag att läsa in sej på produkterna, för vi har ingen hjälp vare sej av priser eller säljare som vägledning.

Vara efterklok är för mesar!

Hej!

Ska övningsköra för MC i sommar, tänkte börja med lite billigare utrustning.

Fråga angående Biltema's ryggskydd:
Har läst om den "stora överraskningen" på forumet, att Lidl ryggskydd fick tredje plats osv., men att Biltemas blev bland sista platserna osv. MEN! Har nu funnit följande inlägg på en av bike.se trådar, citerar:

"Av: vista | 2009-02-12 20:45
Biltemas ryggskydd blev felaktigt testad pga att de som gjorde testet (har för mig det var Bike?) fick fel mått på skyddet från Biltema, så maskinen som testade den blev felaktigt inställd och slog jämte ryggskydd istället för på det. Detta medförde ett mycket sämre resultat en vad Biltema förtjänade. Detta stod i numret av tidningen som kom efter testet."

Kan nån som har läst numret kommentera detta? Är det plötslig att Biltema's ryggskydd hamnar bland dem bästa också? MC-kläder är ju av samma tillverkare bägge i BT och Lidl, har dem kanske även likadana ryggskydd?

I viss mån är det så att man får vad man betalar för. Generellt sett tycker jag att oljor och slitdelar håller klart godkänd standard på Biltema. Värre är det med saker som depåstöd, väskor m.m.

En bekant till mig köpte deras bakhjulsdepåstöd, och när hojen stod upplyft vek sig metalröret och hojen välte i backen. Han var inte glad...

Själv köpte jag deras sadelväskor i nylon och när jag spände fast dem första gången lossnade ett av spännbandsfästena i sömmen. Jag fick ett par nya och där höll i och för sig spännbanden, men en av dragkedjorna gick sönder första veckan.

Är därför inte överdrivet imponerad av Biltemas kvalitetskontroll på vissa saker. Kan förstås vara otur, men visst blir man fundersam. Däremot tycker jag att Biltemas personal har varit jäkligt bra vid dessa tillfällen. Så servicen är det definitivt inget fel på.

Lägg till ny kommentar

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: