.

42 inlägg 0 nya
.

Lite orättvist!!

Jooo det kan ju säga. Känns förjävlig rent ut sagt!

Det känns som butiken överreagerade med polisanmälan om du nu inte har tagits för en liknande sak tidigare eller blivit tagen med en vän som snattade för ett tag sedan, då kan jag förstå men annars inte, tycker att det bör räckt med en varning.

Ha ha ha!!
Kommer ihåg en liknande sak som hände mig för två år sedan strax innan jul. Jag gick som vanligt och handlade på Konsum när min mobiltelefon ringde. Jag svarade och sedan efteråt stoppade jag telefonen i fickan. Sedan tänkte jag inte mer på detta utan gick bort till kassan med två fullproppade varukassar. Efter att jag betalt grep två vakter mig och höll mina armar i ett järngrepp och drog mig igenom allt folk varav jag aldrig träffat så många bekanta som jag gjorde just då. Kränkt och förbannad gick jag lydigt med bort till deras kontor utan att ha en djävla aning om vad jag skulle ha snattat. Väl där inne blev jag utskälld av den ene vakten och kallad bland annat: slusk. Nu vart jag minst sagt ursinnig och vägrade låta någon visitera mig innan polisen kom. Efter att polisen visiterat mig grundligt kom polisen och den hygglige av vakterna framtill att antagligen hade butikskontrollanten sett fel. Men bad om ursäkt gjorde de inte utan svarade lite nonchalant att det var mänskligt att fela. Kvitto på allt jag köpt men fick ändå inte lämna tillbaka varorna för att få mina pengar tillbaka vilket jag krävde.

Vad beträffar Konsum? Jag har aldrig satt min fot där igen!!!

Har jobbat som Butikskontrolant,NI kan inte fatta vilka bortförklaringar folk har när dom blir stoppad!!!

Gäst (ej verifierad)

Som uap skriver. Sätt dig in i kontrollantens situation. Hur många kids om dagen tror du han haffar? Och alla dessa dumma bortförklaringar. Har någon, någonsin lyckats bortförklara en stöld, oavsett hur bra historien varit, eller om det verkligen varit oavsiktligt? Har man stoppat på sig saker får man nog tyvärr ta konsekvensen. I fortsättningen kommer du ju inte stoppa på dig saker, även om det var en olyckshändelse just den här gången! Du kommer ju tänka på detta varje gång du går in i en butik, mer eller mindre. Håll med om att det kanske är en bra idé att det blir påföljder om man ser det ur en brottspreventativ synvinkel?! Det kan ju inte vara ok för alla att snatta en gång och komma undan med det, eller hur? I så fall hadde jag snattat en villa på 250kvm i Göteborgs södra skärgård :)

Shit lider med dig då jag har råkat göra liknande sak två ggr. Jag är normalt tankspridd lagd. Och jag handlade grejor i en prisextrabutik en gång. Hade ingen korg utan allt i händerna. När jag kom hem undrade jag varför det fattades typ 4 grejor. Glödlampa o lite annat smått. Kollade på kvittot och såg att det inte var med på det, så jag tänkte att jag hade väl lagt det i affären nånstans o glömt det. Senare gick jag ut o vad märkte jag inte då......grajorna var i fickorna. Sedan har jag gjort det en gång till nåt liknande. Min mardröm är just detta du råkat ut för. Fy fan. Ja en dålig story o ursäkt att dem skulle tro på en är väl liten.

Får man fråga varför du skyller på polisen för att du åkte dit för snatteri ? Du får väl skylla på kontrollanten och din klantighet i första hand !

Gäst (ej verifierad)

Sillen, varför skylla på vakten!? Han gjorde ju ett ypperligt jobb.

Att stoppa på sig obetalda saker finns det en spärr mot i det normala beteendemönstret.

Gör du fel får du stå ut med konsekvenserna.

/H

Visst gjorde kontrollanten ett bra jobb ! Men han stog tydligen på rätt ställe vid fel tidpunkt för SendaXrace50 .

Det ytterst mänskigt att fela. Man kan vara sjuk, tankspridd osv.
Tillfälligheter leder till beklagliga beteenden och konsekvenser.

Jag har jobbat större delen av mitt liv inom bevaknings- och säkerhetssektorn.
På skämt brukar jag säja att jag ska skriva både världens tjockaste bok och den näst tjockaste.

Den tjockaste ska innehålla alla de förklaringar jag hört som börjar på "-jamen, jag ska bara...".

Den näst tjockaste kommer att innehålla alla förklaringar som börjar med "-Jamen, jag trodde...".

DU vet att du inte avsåg att snatta...men ingen annan kan läsa dina tankar.

Visst låter det troligt att du såg nervös ut...du var stressad att hinna till bussen. Visst kan det vara rimligt att tro att du inte skulle skita ner dej för ynka 39:- spänn.
Men verkligheten som vakter och myndigheter jobbar med visar bara att du faktiskt tog en vara ur en butik utan att betala. Dessutom ung kille som råkar få med sej en mobiltelefon-gadget...

Samvetsfråga...hade du inte åkt fast och kommit hem och upptäckt grejen i fickan...hade du gått tillbaka och betalat den?

Det går utmärkt att betala i efterskott...DET visar att du inte haft uppsåt att sno, utan bara varit glömsk.

För ett par vintrar sedan tankade jag bilen. Vanligen gör jag det med kort, men läsaren var trasig, så det blev kassatankning istället.
När jag svängde in på hemuppfarten slog det mej...jag gick ju aldrig in och betalade!!!
Stående i andra tankar"!" och funderande på värdsalltet, så hade jag gjort som vid korttankning...hängt tillbaka pumpmunstycket, satt mej i bilen och kört iväg.

Jag körde tillbaka och frågade kassakillen om dom nyligen haft en smitning.
"Jaa, men nummerskylten var så skitig att vi inte fick numret!".

"-Vad var det för bil?"

"-En röd Peugeot.".

"-Ringde du polisen?"

"-Det gör vi alltid, men det blir svårt, utan regnumret."

"-Då kan jag lugna dej med att snubben som gjorde det inte gjorde det med avsikt, han är bara jävligt tankspridd. Jag vet, för det var jag som tankade!"

Vi enades om att jag haft en otrolig tur som inte haffats av polisen. Förklaringen "-Oj, jag glömde visst..." funkar inte, även om den är aldrig så sann.

Rent juridiskt kommer det inte att hända dej så mycket. Åklagaren kommer knappast att dra 39:- t till rättengång om han inte anser sej kunna styrka att du haft uppsåt att snatta.
Mitt råd är att du säjer det du berättat här och nekar till brott.

Antingen lägger han ner det för att brott inte kan styrkas, eller så skriver han ut dagsböter...vilka du såklart ska överklaga, om du är riktigt säker på att du inte hade avsikt att snatta.

Tre tonåringar som hoppade ur taxin och tänkte dra för mej, jagade jag flera hundra meter innan jag lyckades fälla en av dom. Sedan gjorde han förtvivlat motstånd medan vi gick tillbaka till bilen.
Polisen kom och killen erkände att han och kompisarna försökt smita från notan på drygt 500 spänn. Polisen tog med sej honom för identifiering, eftersom han saknade id-handling.

En vecka senare meddelade åklagaren att han lade ner ärendet "Brott ej styrkt".

Så fortsättningsvis får det bli den feodala ståndsrätten...kulpuraten grips, utreds och straffas på plats, av samma person

Vara efterklok är för mesar!

det är faktsitk personalen som snattar mest i butikerna.
och när man gör kontroller så kan de själva st till att varor förvinner
utan att det märks i varoregistreringen.
även om streckkods märkningen gjorde det svårare för personalen att ta varor i affäerena.
men det finns årligen ett "svinn" på flera tusentalsk kronor som ingen vet var det kommer ifrån.
angående märkningen så finns metallremsan inkilad i varomärkningsettiketten
även i en sluten papperskartong så går det att få bort metallremsan.
att vara kontrollant är som att gå och leta efter "buggs" i programmet.

Det värkar som jag inte är ensam med att lyckats göra fina tabbar! : )
Men det är ju tråkigt, polisen och säkerhets vakten har ju som sagt hört flera 1000 bortförklaringar, så det bli ju så fel när dom som talar sanning får straffa.
Men att vakten stoppade mig är ju självklart, det skulle jag också gjort om jag hade det jobbet. Tyvär gick det ju inte att förhandla med han för 5 öre.
Fan, det känns bättre nu när jag ser att flera har råkat ut för något liknande!

[quote=Gubbrejsarn]Rent juridiskt kommer det inte att hända dej så mycket. Åklagaren kommer knappast att dra 39:- t till rättengång om han inte anser sej kunna styrka att du haft uppsåt att snatta.
Mitt råd är att du säjer det du berättat här och nekar till brott.

Antingen lägger han ner det för att brott inte kan styrkas, eller så skriver han ut dagsböter...vilka du såklart ska överklaga, om du är riktigt säker på att du inte hade avsikt att snatta.[/quote]
Läste på internet att 900 kr är det som gäller vid snatteri!
Så ja, om dom ger mig den summan tänker jag överklaga.

Står med i 24 H i Bohusläningen, för den som har den tidningen!

[quote=uap]Har jobbat som Butikskontrolant,NI kan inte fatta vilka bortförklaringar folk har när dom blir stoppad!!![/quote]
Frågan jag tycker en butikskontrollant borde ställa sig är: Om jag ser fel och tar en oskyldig person. Ska jag i så fall be denne om ursäkt eller bara säga att alla kan göra fel?

Jag har inte något emot människor som gör fel men redan som litet barn fick jag lära mig att säga FÖRLÅT om jag gjorde det. Tydligen har inte alla fått lära sig det.

Gäst (ej verifierad)

[quote=Suzuki_GSXR]Frågan jag tycker en butikskontrollant borde ställa sig är: Om jag ser fel och tar en oskyldig person. Ska jag i så fall be denne om ursäkt eller bara säga att alla kan göra fel?

Jag har inte något emot människor som gör fel men redan som litet barn fick jag lära mig att säga FÖRLÅT om jag gjorde det. Tydligen har inte alla fått lära sig det.[/quote]
Butikskontrollanter har ordet troll mitt i. Inte "EQ=134", Inte "300 högskolepoäng", inte "jesus" utan just "Troll". (och "Sko")

Min yngsta grabb blev tagen för snatteri för ett halvår sedan.
Han hängde med fel polare och lockades med att snatta på Konsum.
Bara han blev tagen medans dom andra försvann som en avlöning, bytet var en sketen chokladrulle som han hade försökt pilla in i rockärmen.
Det resulterade i att butikschefen ringde på min mobil och berättade vad som skett, jag beklagade och vi bestämde att träffas senare på eftermiddagen.
Grabben hade minskat en halvmeter i längd och skämdes som en gris då jag kom hem.
Vid mötet med butikschefen fick han förklara sig och vi kom överens om att han skulle bli utslängd från butiken om han kom dit på skoltid.
Polisen blandades aldrig in och därefter så har han lämnat gänget han hängde ihop med.
När vi gick ut ur butiken köpte jag en sådan chokladrulle som han försökt att snatta, den låg orörd en bra lång tid :)
Ha dé

Bonga Bonga! Snittar i dag 14,8cm ,köp snoppförlängare!

[quote=Sebbe_Monza]Det känns som butiken överreagerade med polisanmälan om du nu inte har tagits för en liknande sak tidigare eller blivit tagen med en vän som snattade för ett tag sedan, då kan jag förstå men annars inte, tycker att det bör räckt med en varning.[/quote]
Den milda varianten av stöld, snatteri, kostar handeln miljarder och deras tolerans är sen flera år noll! Det här är välkänt och butikerna visar också med symboler om kameraövervakning sker.
Tycker själv att spelreglerna är både klara och jysta.
Allt polisanmäls och går sen till åklagare för beslut om dagsboten (gånger en summa i förhållande till din ekonomi).
Notering görs i ditt brottsregister som hänger kvar några år.
Annars gäller rättegång.

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

Sådana är spelets regler, senda.
Du stoppade varan i väskan och gick förbi kassan.
Jag fattar inte, hur kan du förvänta dig att det ska uppfattas som nå't annat än snatteri.
Sedan kan jag tycka att du verkar vara trevlig och förmodligen inte ville snatta, men jag förstår absolut polisen och vakten.

[quote=mother]Sådana är spelets regler, senda.
Du stoppade varan i väskan och gick förbi kassan.
Jag fattar inte, hur kan du förvänta dig att det ska uppfattas som nå't annat än snatteri.
Sedan kan jag tycka att du verkar vara trevlig och förmodligen inte ville snatta, men jag förstår absolut polisen och vakten.[/quote]
Joo tyvär är det ju så!
Och jag förstår butiken.
Men jag var trevlig, käftade inte i mot det minsta eller var otrevlig för trodde ju att det skulle hjälpa något.
Men men:)

Tyvärr är detta en sutuation som drabbar den tankspridde väldigt hårt. Det finns inget sätt att bevisa att man inte tänkte stjäla varan. Jag har tex själv varit nära att göra nåt liknande men hade tur och kom på det i tid.

En annan situation är om man inte ser en vara i kundvagnen när man plockar upp varorna på bandet och glömmer den i vagnen. Kanske lättare att snacka sig ur det läget.

Jag tycker att din kommentar om Polisen är något hård, det är snarare kontrollanterna som du ska "ge dig på". Polisen har ju inte mycket val i en sån här situation eftersom de inte var med vid själva händelsen. Däremot tycker jag att GuzziKungens berättelse var bra. jag har själv varit delägare i en affär i 4 år och gillade den lösningen. Jag tror att man ganska snabbt kan se om personen som blir tagen är oförbätterlig eller kan ledas in på bättre spår om de skäms.

Sedan kan jag kanske nämna att jag hört om tonårstjejer som "jävlats på skoj" med folk genom att smyga ner varor i folks väskor eller barnvagnar. Hamnar man som oskyldig i en sån situation får man verkligen hoppas att det finns på film men den risken är nog liten just då!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.