Bluetooth Headset

12 inlägg 0 nya
Bluetooth Headset

Tjena,
Är det någon på detta forum som testat bluetooth headsettet för MC-åkning som säljs på clasohlson?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=386297

Omdöme?

Eller har ni andra bättre förslag (som inte är svindyra).

Skulle nog hellre köpa denna om jag tvunget ville prata när jag kör hoj.... http://www.neckmike.se

Iofs bara provat en snik-variant av ett vanligt intercom-set, det gick ej att använda i farter över 20km/h....blev för mkt brus i mik:en....men den där strup-mik:en lovar ju gott... :-)

"Vir prudens non contra ventum mingit"

Hmm... Innan du köper ett bt-headset, se till att få testa det. Bluetooth är i vissa implementationer "polariseringskänsligt" eller vad man ska kalla det för, dvs, signalen förändras om man vrider på telefonen eller headsetet. Det där gällde speciellt de chipset som fanns på marknaden för ett eller ett par år sedan. Själv använder jag aldrig bt-headset för att jag ännu inte har hittat ett med acceptabel ljudkvalitet och stabilitet.

Luleå Hockey mot SM-guld!

Tjena,
Njo, nog kanske man skall försöka hålla sig från mobilsnack när man kör hoj, men med gumman hemma så kan det vara direkt förödande om hon inte genast får tag på en.

Vi kommer även att hamna i situationer då hon kommer att ha bilen och jag cykeln, och då kan det vara lämpligt...

Jocke: meckmike... verkar intressant. Skall kolla upp lite priser.

Rolf: Jo, man kan alltid fundera lite extra på kvalitet vs Clasohlson. Tyckte dock att denna verkade rätt ok.

co är ju rätt bra också eftersom man får lämna tillbaka om man inte är nöjd.

Visst är det bra att kunna prata i det men jag vill framförallt kunna få instruktionerna från GPS via blåtand - rakt in i örat!

[quote=skylt]Visst är det bra att kunna prata i det men jag vill framförallt kunna få instruktionerna från GPS via blåtand - rakt in i örat![/quote]
Hmmm, ... Jag kommer ihåg när freestylebandspelarna kom i slutet av sjuttiotalet. Jag åkte oerhört mycket skidor på den tiden, och det fanns ju inget häftigare än att ha ett band med pumpande discomusik och ligga och pumpa pudersnö i Kittel.

Ända tills bandet tog slut. Då stod man av nån jäkla anledning på öronen i princip obönhörligen.

Undrar vad som händer om man ligger och pressar efter favoritvägen och det ringer samtidigt som GPS-rösten säger "Next Left"?

Luleå Hockey mot SM-guld!

Med manlig simultanförmåga fortsätter du rakt fram, samtidigt som telefonen kopplar ner eftersom du inte svarade i tid...

Själv satt jag och latade mej med att följa GPS-rösten, istället för att kolla kartan på min väg till San Remo, förra veckan.

Efter ovanligt lång tid kom jag så till gränsen och tog fram papperen för Schweitziska tullkontrollen. Så såg jag tullskylten som sa "Välkommen till...Österrike"!?

Att missa en stad, eller en avfart...men ett helt land!
Så kan det gå när man inte är hundra på att lägga in rutter i navigatorn.

Vara efterklok är för mesar!

Jag undrar om det är nån som testat Neckmike med en Zumo 550 och fungerar det bra i så fall?

Katarina

Jag har mobiltelefon Ericsson w810i med bluetooth sedan ett halvår tillbaka. Köpte en mer exklusiv bluetooth headset för jag ville ju ha bra ljud. Det blev ett ericsson HBH-GV435 för 650kr. Ett headset som inte skulle ta upp så mycket av bakgrundsljud vilket innebär att den man pratar med inte störs av bakgrundsljud. Ljudkvaliteen för mig skulle vara av mycket bra kvalite.

Efter ett halvår av pratande i denna mojäng...

Den tar upp mycket bakgrundsljud. Kör en bil förbi på gatan så blir den man pratar med nästan hörselskadad. En bil blir som ett flygplansdån för den stackaren man har på tråden. Micen är mycket känslig för vind. Funkar bättre när jag täckt över den med en strumpbit.

Har jag telefonen i byxfickan blir det störningar på ljudet-(samma för alla mina kompisar som också har bluetooth.) Så för bästa ljud ska inget vara emellan enheterna(mobilen-bluetoothen).

Ljudet i tyst miljö är bra för båda. Jag hör väldigt bra och den jag pratar med också.

Har även ett mycket billigare bluetooth headset (motorola) som jag köpte ny för 100kr.

Ingen skillnad mellan dem båda kan jag säga. Ljudkvaliteen verkar vara densamma.

Så Classe funkar säkert ok i ljud. Men frågan är om den du ringer över huvudtaget hör vad du säger pga motorljud och vindtjut? Sedan är frågan hur bra förbindelsen blir mellan hjälmen och enheten. (mycket saker ivägen kanske som skapar skrapljud?)

Du får skriva sen om hur det funkar.

Jag har en SonyEricsson W850i och den hittas visserligen i Zümo men jag hör inte ett smack i lurarna. Knäpptyst. Max en (1) ringsignal, det är allt och i mono (ena örat) men sen är det tyst som i graven. Man hör inga beskrivningar och på hojen har man inte tid att sitta och blänga på en skärm stup i kvarten för att inte missa avfarter etc.

Funderade om jag skulle införskaffa en modell som HBH-GV435 som ovan men den har en stor öronsnäcka ser jag (elelr så ser jag fel på SonyEricssons hemsida), jag får ont i mina hörselgångar om de är normalstora. Därför köpte jag min Ericsson för den har små lurar. Neckmike här ovan verkar lovande men fungerar den bra? Kan man svara i telefon? Störs folk av bakgrundsljud...?
Nån som provat den med en Zümo 550 och t ex svarat i telefon?

Tacksam för svar så jag slipper kasta 995 kr i spa't. Eller andra kronor.

Katarina

Okej, här kommer svaret varför det inte fungerade för mig:

Man måste köpa till ett extra tillbehör som har Bluetooth, som funkar ihop med både nallen och GPS:en. Enbart mobil fungerar inte.

Jag köpte en SonyEricsson HBH-DS980 stereoheadset och man lägger först till mobilen, sen headsetet som hörlurar i GPS:en. :-)
Mycket bra ljud fast GPS:en har lite lustiga uttal på vissa gator så man gapskrattar.

Katarina

men hörs det verkligen i vinddraget?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.