Yamaha FZR600

3 inlägg 0 nya
Yamaha FZR600

Halloj.
Jag har en FZR 600 3RG -89

När jag söker info om den på nätet så får jag upp lite olika uppgifter.
Jag undrar hur många KW den har? På vissa ställen står det 66,4kw och på andra 35kw.
Hur kan man ta reda på vad som stämmer på min hoj?

ZannaLi wrote:
Halloj.
Jag undrar hur många KW den har? På vissa ställen står det 66,4kw och på andra 35kw.

Vissa gamla hojar stryptes av ägaren för att få lägre försäkringspremie men bolagen försäkrar nu på ursprungseffekten vilken på en FZR600 är 90 hk alltså 66 kw.

ZannaLi wrote:
Halloj.

Om tidigare ägare "skött sig" på ärligt vis så kolla registeringshandlingen till just din båge för sanna uppgifter vad gäller effekt o.a. modellspecifikationer!
Bågen kan vara importerad från Deutschland som tidigt införde nationella effektregler relaterade till ålder/körkortbehörighet som innebar effektreduktion. Strypta hojar om 35kW såldes över disk.
I Sverige gällde en tid max 25kW = 34 hkr för motsvarande A-2 kortet. Strypningssatser fanns att köpa + intyg om effektbegränsningen från verkstaden som utförde "förvandlingen".
Sedan 20130119 gäller Eu-gemensamma körkortsregler och för A-2 är det numera max 35kW (med flera detaljregler för hojen/föraren - se http://www.korkortsportalen.se ).
Strypningssats finns att köpa till många fabrikat/modeller.

Här en diskussion i bike.se om (bedräglig) låtsastrypning för att få ner en dyr försäkringspremie för sportigt vassa motorcyklar
http://www.bike.se/forum/sporthojar/billigare-forsakring-om-25kw-pa-pappret-54148

Pga av dryga premier skrev förr i tiden åtskilliga unga motorcyklister i storstad sina sporthojar på farmor på Gotland..........

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.