300 cc?

3 inlägg 0 nya
300 cc?

Ska ta mc körkort i vår och är ute efter en mindre sporthoj som inte är så dyr att ägq. Har tittat in mig på kawasaki ninja 300 och nya yamaha yzf r3. Det väger för tillfället över för yamahan, men är lite osäker då den är ny som modell. Jag som inte har så stor koll inom mc världen undrar därför om det är vanligt med "barnsjukdomar" på nya hojar?

Nästa fråga blir, vilken modell skulle ni rekommendera? Och finns det andra prisvärda modeller. Hojen ska främst användas till pendling till arbete ca 3 mil dagligen.

Tacksam för svar..

Tjena Olle, kul att du ska ta hojkort!

A2-marknaden har börjat växa på sig rejält på senare år där Ninja 300 tillsammans med Honda CBR250/300 är veteraner i klassen. Båda är bra hojar och intressanta val, båda komfortabla och lättkörda för att vara åt det sportigare hållet. Honda erbjuder också CB500F och KTM Duke 390 finns om du är sugen på något mer street-mässigt. KTM RC390 finns om du vill åt andra hållet och ha det desto sportigare.

Yamaha R3 kan jag inte riktigt säga något om då den är helt ny för i år. Risken, även om den oftast är rätt så liten, för barnsjukdomar går inte att se förbi. Men när det handlar om den här typen av motorcyklar, där den grundläggande konstruktionen och tekniken bakom i mångt och mycket hunnit förfinas längre än jag levt, får den risken anses vara väldigt liten.

Angående rekommendation, personligen hade jag nog valt något större - typ Kawasaki Z800e, Yamaha MT-07 eller Triumph Street Triple med A2-strypning. Det ger dig något att växa med och så slipper du köpa ny hoj när du får A-behörighet utan begränsning. Det blir en dyrare investering, men en mer långsiktig sådan och där MT-07 verkligen är ett väldigt prisvärt alternativ.

I A2-hojarnas försvar är de dock jäkligt roliga och lätta att köra. I slutändan är det du själv som med hjärta och plånbok får välja, här har du varje fall några förslag. Bara att säga till om du har fler frågor!

Tack för utförligt svar :-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.