Virago, checklista inför köp

1 inlägg 0 nya
Virago, checklista inför köp

Hej! Jag är på vippen att köpa mig en virago (oklart vilket cc, beror på utbud när jag slår till...)

Har ett gäng frågor:
1. Anledningen till virago är att jag tidigare bränt runt i Indien på en Royal Enfield bullet electra och har fått för mig att virago (speciellt 535) är den mest likvärdiga hojj man kan få tag på för budgetpeng i Sverige.
Kan någon bekräfta eller dementera detta? Alltså, hur jämför sig viragon med en Royal Enfield? Ska använda den till långkörningar i låg hastighet, letar efter en billig arbetshäst som är lättmekad med så låg bränsleförbrukning som möjligt.
Vill ni komma med tips på andra hojar som funkar bättre så är det såklart välkommet

2. Jag är ganska novis på mekande, trimmade en mt5:a back in the days men har sedan dess hållit fingrarna oljefria..
Hur är viragon som "mekarskola"? Lätt att få tag på reservdelar? Är reparationshamdböckerna (Haynes och vad det andra märket nu heter) av bra kvalité och räcker dessa för att lära sig pilla hojj hemma?

3. Tips på saker man bör kolla vid virago köp..
Har till exempel förstått att den har ett förhållandevis kort intervall mellan ventilkontrollerna (600 mil om jag förstått rätt?)
Det bör alltså vara nyligen gjort eller ge mig en bra prutningsposition.
Har ni några idéer på andra punkter man bör kika? Alltså sådant som är svårt/omöjligt att fixa själv för en nybörjare och därmed kan sänka priset..

Tack på förhand!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.