Custom i sommar, men vilken?

4 inlägg 0 nya
Custom i sommar, men vilken?

Jag har aldrig ägt en egen båge, men alltid varit sugen. Jag har lånat och hyrt lite då och då, men är både okunnig och orutinerad som förare. Nu ska det bli ändring på det, men jag har ingen aning om vilken hoj jag ska satsa på.

Jag funderar på en japansk custom-cykel i klassen 500-750 cc. Pris ca 40-50 tkr och max 10 år gammal. Egentligen hade en Virago suttit fint, men de börjar ju bli lite till åren. Jag är mest intresserad av att puttra omkring på sommarvägarna och behöver alltså ingen värsting. Dessutom vet jag inget om hur man fixar själv, så en driftsäker hoj är att föredra.

Vad finns det för alternativ? Är det någon större skillnad på Honda och Yamaha i de här klasserna? Kanske något annat märke? Hur vanligt är det med ABS i dessa klasser? Något annat man bör tänka på?

Jag vet att mina frågor är väldigt allmänt hållna, men jag har verkligen ingen aning så alla tips tas tacksamt emot.

Är ingen glidar-kille själv och har svårt att ge annat än generella råd. Men sådana kan du få! :)

Det är svårt att utifrån veta/se vad någon annan gillar. Så mitt råd blir att ta dig till så många handlare du kan. Titta, känn-och-kläm, provsitt och provkör och försök komma fram till vad du gillar eller inte gillar. Körställning, motorkaraktär, ljud, utrustning, utseende.

När du skriver glidare upp till 750 cc så finns det väl inte särskilt många modeller, skulle jag tro. Det anses som lite-för-litet av många. Men visst finns det båda Honda, Kawa och Yamaha i den storleken. Suzuki? Minns inte.

Men generellt är det mesta av de stora märkena trygga köp enligt min uppfattning. Det går inte att sälja dåliga grejor. Däremot hade jag passat mig för udda kineser. Har en känsla av att dessa är väldigt svårsålda i tredje-fjärde-femte hand. Är också lite fundersam när du skriver Virago. Det finns en himla massa Virago 535 till salu på Blocket. Varför då? Populära? Ja kanske. Eller så är de väldigt svårsålda? Varför vill ägarna sälja dem? Vet inte om jag är rätt ute i mina funderingar - eller bara fantiserar - men tanken har slagit mig...

Prova också hojar utanför din "mål-zon" (=japansk custom). Det kan hända att du upptäcker något du inte var medveten om. Exempel 1: När jag var en betydligt yngre än nu trodde jag att det var en HD som jag skulle ha. Men efter ett tag kom jag fram till att det var det ju inte alls. Idag kör jag en engelsk caféracer och en sporttouringhoj med helkåpa och hög toppfart. Exempel 2: När jag tog mc-kort var jag helt säker på att jag skulle köpa en klassisk tvåtakts plåtvespa. Efter att ha kört en del Vespa så köpte jag istället en Yamaha fyrtaktare. I äkta plast. Så ibland vet man inte vad man vet om sig själv... :)

Float like a butterfly, sting lika a bee

Just de customhojarna med mindre motorer är ofta instegshojar för att vänja sig vid att köra hoj och dessa har man kanske en halv eller en hel säsong för att sedan byta upp sig när man börjat få lite vana. Just Virago 535 och Kawasaki Vulcan 500 är populära instegshojar och just därför blir det rätt stor rotation på dem på försäljningssidorna.
Virago och Kawasaki är bra och pålitliga hojar med lagom kraft och är inte så tunga att hantera.
ABS hittar man mest på nyare hojar när det gäller custom och ofta är det ett tillägg man får beställa.
ABS är nog vanligare på sporthojar (rätta mig om jag har fel)
När det gäller att glida i typ 70-90km/h duger dessa hojarna fint, det är bara vid motorvägsfart i ex. 120km/h som man sitter och letar efter en växel till.
Jag hade själv en Kawasaki Vulcan 500 i början och den var riktigt rolig att köra och den kostar inte så mycket pengar, mellan 18.000-25.000 ca och de har ofta inte så många mil på mätaren. Både Virago och Vulcan är väldigt driftsäkra hojar. Gör bara normal service så har du en hoj du kan köra länge med.

H-D o numera Indian är förlagan!
Glidare körs sällan långa sträckor, du hittar lätt välvårdade "lågmilare". Lite dyrare nu när våren är på G.
Du har en skaplig budget, personlig utrustning hittar du för ca 10.000:-
BMW hade under några år en glidare.
Moto Guzzi bygger traditionella kromslädar, tillverkaren hade en 750 kubikare för många år sedan. Triumph bygger utmärkta BigTwin men med radtvåa.
Traja Rocket III har trea på dryga 2liter med över 200Nm.
Glidare ska ha stor motorvolym för mer vrid vid låg- o mellanvarv.
Om du inte har satt 750cc som absolut gräns så kika på Kawasaki VN 900 Classic som oftast vann jämförtesterna i sin storlek = "liten".
Över 900cc räknas som "mellanklass" o däröver "big".
Kawa byggde största fabriks V-twin (VN2000) med klassisk formgivning. Konstruktionen var väl tung.
Små motorer funkar i lättare byggen o är därför bästa instegsalternativet om du har fallit för custom.
Flera har tillräckligt vridmoment o utrymme i sadeln för både skjuts o sidoväskor.
Tänk på att hög effekt (hästkrafter/kW) inte är jätteintressant, framförallt om du väljer båge med större motor!
Jämfört med t.ex. sporthoj är glidarsegmentet inte bestyckat med bästa bromsar. Men med upprätt sittställning och breda styren som gör föraren till ett vindfång är det knapp motorvägsfart man tyar med under transportsträckorna.
Kolla in här för att se begagnade japaner i bild o lite specifikationer
Sök glidarmodellerna med beteckningen VT och VTX för Honda
VN för Kawasaki
LS o M o VS och VZ för Suzuki
XV och XVS för Yamaha

http://www.mcpoolen.se/mc/

Ny Eu-lagstiftning kräver ABS för mc med mer än 125kubik från i år. Förarhjälpmedlet har med något enstaka undantag varit en sällsynthet för customhoj
Många japsslädar hade kardan (tung lösning) och på senare även belt istället för kedja som sekundärtransmission = lätt att hålla rent

Lägg till ny kommentar