MC för lång nybörjare

11 inlägg 0 nya
MC för lång nybörjare

Hej,

Är mitt uppe i att ta kortet nu vilket bör vara klart innan midsommar.
Under tiden sitter jag dagligen på blocket och diverse forum och letar efter vilken hoj jag ska köpa.
Problemet är att jag är lång (191cm) och vad jag har läst så är utbudet begränsat för oss långa och ståtliga :)

Några hojar jag kollat på som faller i smaken rent estetiskt:
-Victory Octane
-Indian Scout
-Kawasaki Vulcan S
-Yamaha Bolt

Finns det någon här som äger eller har kört någon av dessa hojar som dessutom är i min längd?

Tips om liknande modeller som skulle passa mina långa ben är också varmt välkommet :)

Glidare är numera en rätt ljummen nisch o utbudet är litet om du ska ha nytt. På beg-marknaden finns många V-twin från både japan och europa. Och givetvis USA.
Du nämner två dyra amerikanska mellanklassare, Victory tillverkar inte längre utan tillverkaren satsar allt på sin vackra Indian. Bägge räknas som mellanklassare.
Dom två japsen är prisbilliga med mindre motorer = mindre vridmoment som är viktigt för kromsläden.
Vulcan S går att justera i fotpinnar mm för ergonomisk anpassning.
Glidare kan kompletteras med t.ex. highwaypegs för långa personer.
Stora glidare (chassimått o motorvolym) brukar räknas från över 1500cc o upp mot dryga 2 liter.

Fula My

Tack för ditt svar.
Har även börjat snegla på yamaha MT-07 men misstänker att den blir för liten och nästa steg är väl en MT-09 som i sin tur inte är något för en nybörjare.
Kör en honda CB650F på körskolan och tycker den blir obekväm efter att ha kört en stund.

Skynda till mc-butikerna o torrbryt innan allt (nytt) o begagnat är utplockat.
Hos flertalet handlare får du 3-månaders garanti - men definitivt inte på blocket.

Ditt problem är i vart inte det ömvända.
För är man kort i rocken kan det vara svårt att hitta mc o säkert nå ner till marken
med fötterna. Och tvingas att välja mellan en 125:a eller en glidare med låg
sadelhöjd.

Fula My

donron wrote:
........... på yamaha MT-07 men misstänker att den blir för liten och nästa steg är väl en MT-09 som i sin tur inte är något för en nybörjare.

Tvärtom: MT-09 har tre körlägen för olika gasrespons. Bara att trycka på en knapp efter väder o personlig dagsform.
Bland andra elektroniska förarhjälpmedel hittar du både wheelie- o greppkontroll.
Förutom trevligt motorljud från trepipen så är modellen prisvärd.
Sadelhöjden 820mm.

Bonzo betyder stödhjul på skånska

Bonzo wrote:

Tvärtom: MT-09 har tre körlägen för olika gasrespons. Bara att trycka på en knapp efter väder o personlig dagsform.
Bland andra elektroniska förarhjälpmedel hittar du både wheelie- o greppkontroll.
Förutom trevligt motorljud från trepipen så är modellen prisvärd.
Sadelhöjden 820mm.

Ok det låter intressant!
Vad jag har läst innan är att det absolut inte är någon nybörjarhoj och det har varit på diverse olika internetforum :)

Visst brukar nybörjare börja vänja sig vid mc-körning med t.ex. Honda CB500 eller Kawa Er-6.
Men du är för lång o sittställningen är viktig faktor för trivsel och körglädje. Hobbyn blir inget nöje om det gör ont.
Tänk på att ditt intresse för nakenhoj betyder att du är utsatt för vindkrafterna. Å andra sidan kan det innebära att du väljer att köra långsammare än på en kåpförsedd sporthoj o du slipper risk för fortkörning.
Ur det perspektivet är glidare rätt val om du hittar rätt storlek till din lekamen o gärna en modell med dubbla bromsskivor + ABS.
MT-09 har en modell med ännu högre sadelhöj (849½mm) jämfört med ursprunget (815mm).
Läs här f.d. Bike-journalisten Oscar Algots jämförtest 2014, Oscar är ungefär lika lång som du
http://www.bike.se/test/jamforande-test/kawasaki-z800-triumph-street-triple-yamaha-mt-09-street-rally
På MT-09 kan du ställa in tre olika körlägen med hö tumme under körning, på vä har du tractioncontroll-knappen.
Den mjuka gaffeln utan justeringar (modellen är prispressad) funkade inte de första modellåren för tungviktare, 2017 har MT-09 fått justerbara gaffelben.
Är du inte bara lång utan även tung så bör du ha det i minnet vid val av mc.

Bonzo betyder stödhjul på skånska

Bonzo wrote:
Visst brukar nybörjare börja vänja sig vid mc-körning med t.ex. Honda CB500 eller Kawa Er-6.
Men du är för lång o sittställningen är viktig faktor för trivsel och körglädje. Hobbyn blir inget nöje om det gör ont.
Tänk på att ditt intresse för nakenhoj betyder att du är utsatt för vindkrafterna. Å andra sidan kan det innebära att du väljer att köra långsammare än på en kåpförsedd sporthoj o du slipper risk för fortkörning.
Ur det perspektivet är glidare rätt val om du hittar rätt storlek till din lekamen o gärna en modell med dubbla bromsskivor + ABS.
MT-09 har en modell med ännu högre sadelhöj (849½mm) jämfört med ursprunget (815mm).
Läs här f.d. Bike-journalisten Oscar Algots jämförtest 2014, Oscar är ungefär lika lång som du
http://www.bike.se/test/jamforande-test/kawasaki-z800-triumph-street-triple-yamaha-mt-09-street-rally
På MT-09 kan du ställa in tre olika körlägen med hö tumme under körning, på vä har du tractioncontroll-knappen.
Den mjuka gaffeln utan justeringar (modellen är prispressad) funkade inte de första modellåren för tungviktare, 2017 har MT-09 fått justerbara gaffelben.
Är du inte bara lång utan även tung så bör du ha det i minnet vid val av mc.

Tack för ett mycket bra svar!
Så fort kortet är fixat så blir det till att åka och provköra MT-09 och Vulcan S.

Skiljer det mycket rent storleksmässigt på MT-07 och MT-09?

1) Undvik en trång mc-modell.
2) Du växer snabbt ifatt en lite högre effekt än vad man brukar rekommendera till nybörjaren.
Med elektroniska förarhjälpmedel har du inbyggd säkerhet för mer trygghet.
Och du väljer själv mellan alternativa motorkaraktärer.
Du verkar ha rätt personlig trafikantattityd med moget säkerhetstänk.
Och en sund inställning att bygga upp din erfarenhet genom att ta det easy inledningsvis
tyder på en starkt överlevnadsinstinkt (som oskyddad trafikant lever man farligare än bilist i sportig med mobilen i fokus).
På många mc-modeller, men inte glidarsegmentet, kan du på nyare årsmodeller enkelt ställa om motormappningen.
Med ett tryck på mode-knappen får du olika körlägen.
oftast påverkas effektuttaget, ibland bara "gassvaret" som på MT-09.
Ibland kan du ändra körläge under körning, ibland går det bara att aktivera ny mappning vid stillastående.

donron wrote:

Skiljer det mycket rent storleksmässigt på MT-07 och MT-09?

Sadelhöjden på MT-07 är 805mm
Allt är större, tyngre, snabbare, dyrare etc. på MT-09 jämfört med -07
Eftersom du lurar även på MT-09 kan nämnas att MT-09 Tracer som har en annan ergonomi.
Modellvarianten har justerbar sadelhöjd 845 - 860mm. Den sportourern med adventur-stuk har
ett styre som är justerbart och är bl.a. utrustad med justerbar ruta.
Vill du läsa fler provkörningar på t.ex. engelska eller amerikanska gratissajter så är modellbeteckningen för Nordamerikanska marknaden FZ 09 (= MT-09) resp. FJ 09 (=MT-09 Tracer).
Även MT-07 följdes av en äventyrshoj för asfalt
Jamma Tracer 700 kom 2015, den har sitthöjd 845mm.
Enklare i allt jämfört med storebror. Billigare än syskonet.
http://www.bike.se/test/provkorning-yamaha-tracer-700

Bonzo betyder stödhjul på skånska

[quote=Bonzo]1) Undvik en trång mc-modell.
2) Du växer snabbt ifatt en lite högre effekt än vad man brukar rekommendera till nybörjaren.
Med elektroniska förarhjälpmedel har du inbyggd säkerhet för mer trygghet.
Och du väljer själv mellan alternativa motorkaraktärer.
Du verkar ha rätt personlig trafikantattityd med moget säkerhetstänk.
Och en sund inställning att bygga upp din erfarenhet genom att ta det easy inledningsvis
tyder på en starkt överlevnadsinstinkt (som oskyddad trafikant lever man farligare än bilist i sportig med mobilen i fokus).
På många mc-modeller, men inte glidarsegmentet, kan du på nyare årsmodeller enkelt ställa om motormappningen.
Med ett tryck på mode-knappen får du olika körlägen.
oftast påverkas effektuttaget, ibland bara "gassvaret" som på MT-09.
Ibland kan du ändra körläge under körning, ibland går det bara att aktivera ny mappning vid stillastående.
donron wrote:
Skiljer det mycket rent storleksmässigt på MT-07 och MT-09?
Sadelhöjden på MT-07 är 805mm
Allt är större, tyngre, snabbare, dyrare etc. på MT-09 jämfört med -07
Eftersom du lurar även på MT-09 kan nämnas att MT-09 Tracer som har en annan ergonomi.
Modellvarianten har justerbar sadelhöjd 845 - 860mm. Den sportourern med adventur-stuk har
ett styre som är justerbart och är bl.a. utrustad med justerbar ruta.
Vill du läsa fler provkörningar på t.ex. engelska eller amerikanska gratissajter så är modellbeteckningen för Nordamerikanska marknaden FZ 09 (= MT-09) resp. FJ 09 (=MT-09 Tracer).
Även MT-07 följdes av en äventyrshoj för asfalt
Jamma Tracer 700 kom 2015, den har sitthöjd 845mm.
Enklare i allt jämfört med storebror. Billigare än syskonet.
http://www.bike.se/test/provkorning-yamaha-tracer-700[/quote]

Tack ännu en gång för ett suveränt inlägg!
Det känns som att MT-09 kan bli min första hoj i och med de finns tre olika körlägena precis som du säger.
Jag även läst att årets modell ska vara betydligt "snällare" i B-mode och standard än de äldre modellerna, sen att 2017 modellen har quickshifter är också ett plus :)

Det blev en Victory Octane till slut :)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.