Kawasaki z750 -84 problem...

4 inlägg 0 nya
Kawasaki z750 -84 problem...

Hej,
Har en Kawasaki z750 -84 som har stått några år som bråkar.
En mekaniker som förstår sig på har bytt batteri, förgasarna rengjorda i ultraljudstvätt 4ggr, membranen i förgasaren är mjuka och fina.
Motorcykeln går bra när den startat och går att starta flera gånger under dagen men när den fått stå till dagen efter så går den inte igång.
Det har hänt flera gånger och tror mekanikern ultraljudstvättat förgasarna varje gång,han säger att det räcker med en droppe soppa i motorn så funkar de igen men han vet inte varför den vägrar efter att ha stått en natt...

Förslag, någon?

Toomas Kardfall wrote:
Hej,
Har en Kawasaki z750 -84 som har stått några år som bråkar.
En mekaniker som förstår sig på har bytt batteri, förgasarna rengjorda i ultraljudstvätt 4ggr, membranen i förgasaren är mjuka och fina.

Idé:
Har bågen stått med bränsle i tanken, kanske i kallgarage, så har du en hel del kondensvatten i tanken!.
Såvida du inte tömt den noga o fyllt på färsk bensin så har du vatten som rinner ner till flottörhuset.
Under dagens körning skakar du om tankinnehållet, under natten lägger sig vattnet i botten av tanken.
Orsak o verkan:
Vatten är tyngre än bensin o lägger sig i botten i både tank med nära till bränslekran och i flottörhuset.
Det ger definitivt startsvårigheter men påverkar även motorgången.
Kolla:
I botten på förgasarna har du dräneringsskruv som du kan lossa lite för att tappa av bensinen (med stängd kran) som du fångar upp i ett glas via en slang.
Undersök optiskt på skiktning av vätskor med innehåll av ev. vattendroppar.
Tips:
Man brukar fylla till lite K-sprit enligt bruksanvisningen om man ställer av hojen med välfylld tank över vinterhalvåret som alternativ till helt tömd tank.

Tack för svar.
Tanken tömd från gammal bensin och förgasarna rengjorda i ultraljudstvätt.
Fick tips om att det ev. skulle kunna vara backventilen som inte håller tätt så trycket försvinner när den får stå över natten....
Har inte cykeln hemma utan den finns hos en mekaniker, har tipsat honom om ventilen.
Har letat på nätet men hittar inget om bränslepump eller backventil på bensintillförseln, någon som vet hur det ser ut?

Har den hojen ens bränslepump? Så gamla förgasarhojar brukar matas enbart med gravitationens hjälp. Vad har du för typ av bränslekran på den, vacuum eller mekanisk? Om det är vacuumstyrd kran kan det vara en mindre läcka i vacuumslang eller membran som gör att vakuumet vid "startmotorvarv" inte räcker för att öppna. Prova i så fall att ställa kranen i läge PRI istället, men glöm inte ställa tillbaka när du stannat.

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

Lägg till ny kommentar