Ekra om hjulen själv!

Det kan finnas flera skäl till att vi vill ekra om hjulen på våra
hojar.
Ibland handlar det om att byta fälgbredd eller storlek. Från offroadens
90/90-21 till något motardigare. I andra fall kan det vara rost som
angripit ekrar och fälgbana.
I fallet vi tar upp denna månad handlar det om bygge av ett helt nytt
hjul till en h-d. Principen är ändå den samma.

Vi tar för detta arbetsmoment in Sixten Ehrling, en man som har ekrat
fler hjul i sina dagar än Ingemar Stenmark rundat slalomportar. För
Sixten börjar alltid en omekring med noggrann granskning av den gamla
fälgen. Det är noga med att ha koll på hur det befintliga ekermönstret
ser ut och dessutom måste du ha koll på vilket offset navet har mot
fälgbanan. Det är inte alls så att alla fälgar sitter jämnt rakt upp på
ett nav.
Ibland är ena sidans ekrar i det närmaste raka mot navet och den
motstående sidans ekrar är hårdare vinklat utåt. Notera också vilka
ekrar som är längre och vilka som är kortare så du lättare finner rätt
ekerordning vid monteringen. Börja vid hålet där ventilen suttit så får
du hjälp på traven hur ekringen skall se ut.
Det är inte alls dumt att fotografera den gamla fälgen innan du river
den. På de flesta motorcyklar är mönstret baserat på principen att
innerekrarna på bromsens sida pekar så att de »dras« när bromsen används
på det aktuella hjulet.
Kolla av att antalet hål i den eventuellt nya fälgbanan stämmer med
antalet i navet och ekersatsens antal nipplar och ekrar. Det är så dags
att upptäcka detta när ekringen påbörjats.

Maskera hela den nya fälgbanan innan du börjar med ekringsarbetet då du
löper stor risk att repa den nylackade eller nypolerade fälgens insida
under arbetet annars.
Kontrollera vilket håll navet skall sitta och trä i dem. När du fått i
ekrarna i rätt hål skruvar du på en nippel på var eker. Skruva inte åt
nipplarna på ekrarna redan utan låt dem bara ta gänga och några varv.
I vissa fall måste alla ekrar i rätt samtidigt och då får du helt enkelt
skruva i nipplarna efter hand.

I detta fall fortsätter Sixten och monterar eker efter eker tills hjulet
är komplett uppekrat. Därefter hängs hjulet upp i en vagga och ekrarna
dras åt tills gängan inte syns för nippelhalsen i serie om fyra och fyra
med sex stycken ekrar som inte dras åt där emellan.
Fälgen är nu lite mer stabil och du kan börja måtta upp om offset är
rätt och med ekernippelverktyget justera så att det hamnar där det
behövs.
Dra därefter åt alla andra nipplar tills de stoppar och kontrollera hur
mycket fälgen slår i höjdled. Du drar åt nipplarna där den är för hög
och lättar där det är för lågt.
Notera genom att knacka på ekrarna om någon eker blir alldeles för spänd
under arbetet. Lossa den lite i taget tills den får samma klang som de
andra runt på ett ungefär. När du fått rundheten rätt är det dags att
kolla slaget i sidled på fälgen. Du jobbar här på samma sätt som med
justeringen i höjd, du spänner på den sida dit fälgen skall och släpper
lite dit den dragit sig för långt.
Kontrollera hela tiden så att ingen eker överspänns.

Med en skopa tålamod och känsla har du antagligen fått höjdleds- och
sidledssvajet att komma inom det önskade spannet. Då ska du åter
kontrollera att offset fortfarande stämmer. Om inte så får du justera
eker efter eker lite i taget efter den princip vi hittills jobbat.
Försök inte få till några stora rörelser på en gång utan jobba lite åt
gången tills resultatet är det önskade.

Innan du sätter igång med ett sånt här projekt kanske det är en bra ide
att slå en kunnig person inom området, som Sigge, en signal och kolla
vad han har för tips och förslag. Kanske har han en ekersats du behöver
liggandes eller så kanske han har några råd åt dig som kan visa sig vara
ovärderliga.

RÅD OM EKRING
Tycker du att det verkar knepigt med ekringsjobb och vill ha råd så är
Sigge inte alls oäven att svara på frågor och ge råd. Det kan vara
frågor om sånt du bör tänka på, hur du ska gå till väga och vilka
ekersatser som finns till vad.

Många väljer att köpa färdiga fälgar eller att lämna bort jobben till
till exempel Sixten Ehrling. Sigge själv tycker att man gott och väl kan
prova att ekra själv. Det tar tid och kan vara lite klurigt. Däremot är
det inte så svårt som många tycks tro.
-Visst tar det tid och gör man fel så får man börja om. Det är lite
pyssligt, menar Sixten.

-Det svåra är kanske att få in känslan och att ha tålamodet, fortsätter
Sixten.
Känner du att du är sugen på att testa att ekra om ditt hjul så kan du
lyssna med Sigge om tricks, knep och bra att veta för just ditt märkes
fälgar. Sigge kan de flesta märkens eventuella egenheter…

…VAD BÖR JAG TÄNKA PÅ?
Du ska inte utgå från att omekring är en snikväg till nya hjul för det
är det inte. Ett ekringsjobb hos kunnig ekrare kostar annars cirka en
tusenlapp lite beroende på vad det är för hjul och hur lång tid det tar.
Fälgbanor kostar från 3 000 kronor upp till ibland över 10 000 kronor.
Ska du dessutom ha ett nytt nav och ekersats så är du snart uppe i stora
pengar för bara ena hjulet.
I sammanhanget är det som jobbet kostar inte mycket att bråka om. Det är
ett hantverk att ekra hjul. Prova dig fram och bli stolt över ditt
egenhändigt omekrade hjul!

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: