Lätt MC A1 kort

9 inlägg 0 nya
Lätt MC A1 kort

Tjena!
Hade tänkt att ta A1 kort till nästa vår när jag fyller 16. Redan nu så har jag börjat köra runt lite koner hemma, träna teori på mc-jakten och samt börjat titta på filmer om själva utbildningen. Jag har även fått lärt mig växla då jag körde riktig moppe (Suzuki K50) under mina första sommarmånader men dock var jag dum nog att hoppa på dagens trender vilket ledde till ett inköp av en jävla Slider. Men, det jag vill veta är om ni har några tips till att ta detta mytomspunna kort som alla säger är så svårt och dyrt. Jag har inte riktigt någon bra handledare att köra privat med även fast flera skäktingar har MC-kort, men berätta gärna om det är något ni skulle rekomendera att man tog tag i. Undrar också hur stor fördel det är med att ha kört växlad moppe innan, jag kan ju men kan bli 1000 ggr bättre. Sen så undrar man ju också hur andra gick till väga när de tog sitt kort så berätta gärna om det om ni vill. Jag har redan läst många trådar om detta men ös ändå på med era erfarenheter!

LE

Några år gammal artikel från Bikeredaktionen, det mesta är aktuellt dock har kostnaderna ökat
http://www.bike.se/nyheter/vagen-till-korkort-90030

I'm stupid
I'm stupid
I'm stupid

[quote=knogjärn]

]

Går knaggligt, nytt försök att länka videon

I'm stupid

När jag körde motorcykel för första gången hade jag stor nytta av att jag hade kört sportmoppe (med riktiga växlar) sedan jag var 14 (hmm...). Det du lär dig där är känslan för NÄR man ska växla, HUR man växlar, använder gasen osv. Samt vad som händer om man gör fel. Jag vurpade många gånger med moppen, men det har aldrig hänt med motorcykel.

Skillnaden när du kör riktig hoj är framförallt vikten. Den har stor betydelse för hur du ska styra, bromsa etc. På YouTube finns en norsk serie som heter Full Kontroll. Den borde alla gå igenom. Kolla särskilt in avsnittet om kontrastyrning.

Ruben Svarte wrote:
På YouTube finns en norsk serie som heter Full Kontroll. Den borde alla gå igenom. Kolla särskilt in avsnittet om kontrastyrning.

Bra tips!
I SMC:s medlemstidning MC-folket presenterades den norska skriften Full Kontroll i början av 2012. En längre artikel kan du läsa här
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf

I'm stupid

Ruben Svarte wrote:
När jag körde motorcykel för första gången hade jag stor nytta av att jag hade kört sportmoppe (med riktiga växlar) sedan jag var 14 (hmm...). Det du lär dig där är känslan för NÄR man ska växla, HUR man växlar, använder gasen osv. Samt vad som händer om man gör fel. Jag vurpade många gånger med moppen, men det har aldrig hänt med motorcykel.
Skillnaden när du kör riktig hoj är framförallt vikten. Den har stor betydelse för hur du ska styra, bromsa etc. På YouTube finns en norsk serie som heter Full Kontroll. Den borde alla gå igenom. Kolla särskilt in avsnittet om kontrastyrning.

Som sagt så har jag en slider nu (tyvärr) så växling är lite svårt att träna.. Men vad har man mer nytta av att ha gjort innan? Köra i trafik? Köra runt konbanor? Förberedde du dig på något mer sätt?

LE

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!