Slip on-system

11 inlägg 0 nya
Slip on-system

Hejsan!

Jag köpte och monterade ett SP Engineering slip on-system på min Yamaha TDM 900.

Fråga 1: Kan det skada motorn på så sätt att den går för magert avseende bränsle- och luftblandning? Jag har inte kopplat bort syresensorn och har idag originalluftfilter på.

Fråga 2: Jag antar att ett slip on-system inte gör så mycket för effekten. Jag upplever att den går som tidigare fast med bättre ljud. Om jag nu vill att den ska vara optimerad för det nya slip on-systemet - vad ska jag göra då? Jag vet att det finns en Power Commander III som passar TDM 900. Men räcker det? Nya insprutare eller munstycken (vilka nu munstyckena är), sportluftfilter, bänkkörning med justering?

Mvh Pär

Enbart ett öppnare avgassystem gör oftast inget för motorgången förutom mera ljud och kanske lägre vikt. Oftast ingen risk för motorskador heller, då du får flödesbegränsningen på insugssidan. Byter du däremot även filter/modifierar luftburk, bör du anpassa insprutningen m.h.a. Power Commander eller ommappning av ECU om det gör. Standardmappar kan finnas, men bäst resultat får du genom justering i bänk.

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

Hej! Tack för svar. För att få ut mer effekt, bör man då kombinera Power Commander med exempelvis K & N-filter?
Om man "bänkar" hojen, behöver man inte ha en Power Commander då? Innebär bänkkörningen att man gör samma sak som en Power Commander gör fast mer noggrant?

För mest effekt bör du öppna upp på både insug- och avgassidan (Luftburk, filter, avgas). Det ökade luftflöden medför då att även bränslemängden måste ökas. På vissa hojar kan man mappa om direkt i original-ECU, men tyvärr tror jag inte din Yamaha hör till dessa hojar. Detta löses genom att montera en PC som lurar insprutningen att jobba annorlunda. Power Commandern kan antingen laddas med färdiga mappar (program) som fungerar ”hyfsat” för olika konfigurationer avgas/insug, men allra bäst är att köra hojen i bänk med bredbandslambda inkopplad och låta ett proffs ändra i programmet för alla varvtal och belastningar så att det passar för just DIN unika hoj.
#Kort sammanfattning :)

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

Aha. För att få högre effekt med ett öppnare system så måste jag ha ett annat luftfilter/större luftburk samt välja antingen Power Commander eller att en tuningfirma går in och programmerar i ECU:n. Har jag förstått rätt?

Behöver man inte ändra på bräsnslesidan? Bränslepump, insprutare, etc?

Mvh Pär

parjohanandersson wrote:
Aha. För att få högre effekt med ett öppnare system så måste jag ha ett annat luftfilter/större luftburk samt välja antingen Power Commander eller att en tuningfirma går in och programmerar i ECU:n. Har jag förstått rätt?
Behöver man inte ändra på bräsnslesidan? Bränslepump, insprutare, etc?
Mvh Pär

Ungefär så, ja. Hade du haft en italiensk hoj, hade du kunnat mappa om själv med en laptop och en enkel kabel, men jag har tyvärr inte hört att Yamaha erbjuder den möjligheten. Du behöver knappast ändra någon hårdvara i insprutningen bara för att montera slipon och filter(förutom PC då), den extra kapaciteten finns redan.

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

Tack. Nu vet jag det jag behöver inför fortsättningen. Din MT -01 är riktigt snygg. Mycket kraft också, antar jag.

Pär

@p
lite mer kunskap i ämnet, gammal men i stora delar relevant Forumdiskussion.
Här en PCIII som säljs till bl.a. TDM900
http://www.mcweb.se/yamaha/800-950/tdm900-02-08/yamaha-tdm900-02-10
Power Commander har utvecklats sedan dess för ännu bättre resultat av tuningen av de redan vassaste av vassa superbikes

http://www.bike.se/forum/mekanik/power-commander-62621
Har kollat på powercommdersajt o tyvärr finns ingen map att ladda ner till TDM900 med SP Engineering ljuddämpare.
http://www.spengineering.co.uk/yamaha-tdm900/page/1/
http://www.powercommander.com/powercommander/maplookup/powercommander_map_lookup.aspx?mk=28&mdl=114&yr=916&mdlyrid=406-411
Återstår att besöka en trimfirma för justering av insprut med en powercommander för mer effekt/vridmoment efter byte till öppnare luft/buller.
Kolla med t.ex. "trimma mc motor" via google

Jag är sååååååå dum att hälften vore nog!

http://www.bike.se/mekanik/powercommander-62621

Finns fler diskussioner i bike.se i ämnet

Jag är sååååååå dum att hälften vore nog!
Jag är sååååååå dum att hälften vore nog!

Tack!
Tack dessutom för de övriga trådarna. Detta verkar vara avancerat.
Ja, jag såg att det inte fanns några mappar för min. Ska kolla med Robbans speedshop i Eskilstuna, där jag bor. De är tydligen ett Dynojet-center.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.