Laddningsproblem, Elproblem, Yamaha XV 535 Virago

1 inlägg 0 nya
Laddningsproblem, Elproblem, Yamaha XV 535 Virago

Jag har en Yamaha XV 535 som har problem med laddningen.
Förra säsongen började det strula och jag konstaterade att statorns lindning inte var ok på en av de tre lindningarna. En ny stator, laddningsregulator/likriktare och ett nytt batteri införskaffades och efter monteringen var allt frid och fröjd.
När jag tog ut hojen för första turen i år så konstaterade jag att den inte laddade som den skulle den drog ur batteriet och ville inte starta efter ett kort stopp.
Jag konstaterade att regulatorn/likriktaren inte var ok det var olika värden när jag mätte på likriktarens tre inkommande kablarna från statorn. Statorn verkar vara ok jämna värden mellan lindningarna och ingen kortslutning mot chassit laddspänningen ligger mellan ≈9-50v. Så jag tänkte att jag fått ett dåligt exemplar av regulator och köpte en ny regulator/likriktare. När jag monterade den och provkörde verkade det nu fungera jag mätte 13.5v laddspänning och allt såg bra ut, efter en kort stund kände jag att kabeln från statorn blev varm och jag stängde av motorcykeln och började kolla upp systemet igen och kunde konstatera fel på regulatorn/likriktaren en var helt kortsluten och på de övriga var det ok. Från minus till de tre mäter jag 0,5-0,5-0 från pluss till de tre 0,5-0,5-0,5 som jag läst mig till så borde det vara samma resultat på samtliga så det verkar som om regulatorn/likriktaren gått sönder.
Vad kan detta bero på någon som varit med om detta tidigare. Är det något annat fel som gör att regulatorn/likriktaren går sönder eller har jag haft sådan otur att jag fått två dåliga exemplar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.