Var hitta kurviga vägar?

20 inlägg 0 nya
Var hitta kurviga vägar?

Hej'

Finns det en bra mc-navigator med funktionen "kurvig väg"? Planerar resa från Floda ner till brorsan i Unnaryd. Jag hade en i bilen tidigare som hade kortast, snabbast, vackrast osv. Har en känsla av att "vackrast" ligger bäst till. Fick erfara det efter att mina pojkar skulle skoja och ställde om den till det. En tjänsteresa från Uppsala hem till Floda förde mig till de mest underliga ställen, ofta sjönära, och var en brq bit längre än vanliga vägen...

Jag har en Garmin 800 Edge till min mountain bike som jag är väldigt nöjd med. Hur är det med Garmins modeller för MC?

Zimba

Lite OT men Ducatiklubben har åtminstone tidigare haft en Atlasliknande bok som heter Utmärkta vägar som borde vara ett fint utgångsmaterial.

Själv kör jag vanlig Europa-atlas och letar vägar med vit färg. De brukar vara kul (eller förfärliga).

Ett svar fast inte den teknik du frågar efter :-D

Från Floda i Umeå eller Lerum (finns väl 6 - 7 Floda i landet) till Unnaryd i Hylte kommun - du kommer att vara omgiven av planterad och trist granskog (som Stora Enso - Hylte Mill behöver) om du inte är noga med vägvalet.
Kolla f.ö. "vägbeskrivning" här http://kartor.eniro.se

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

Sorry, Floda i Lerums kommun. Tänkte att det fanns kanske några som kört Göteborg Anderstorp och då visste några bra alternativ. Lustigt att det finns Floda i Umeå, köpte hojen i Holmsund...

Gällande tekniken så var det en check hur vettigt det kan vara med MC-GPS ch vilka som då är nåt att ha.

Zimba
Zatopek (ej verifierad)

Zimba wrote:
..............Jag har en Garmin 800 Edge till min mountain bike som jag är väldigt nöjd med. Hur är det med Garmins modeller för MC?
Kika närmare på Rider 3 (TomTom) och Zümo 660 (Garmin) och fästen till GPS:er för mc från RAM Mount System eller frånTouratech och Wunderlich!
Dom här två GPS tål vind, regn och kyla till skillnad mot alla som är avsedda för bil. De två för hoj kan dessbättre också hanteras med handskarna på.
Garmin har funnits med längst och Zümo 660 är bäst av de två till planerade rutter och till avancerad ruttplaneringen.
Den enklare och billigare Rider 3 är bra på det allmänna vägnätet men sämre på små/enskilda bonnavägar eller i skogen (timmervägar).
Vill du göra en spännande avstickare för att upptäcka nya hojvägar på det ALLMÄNNA vägnätet, när du väl beslutat ett mål eller en rutt, så är Rider 3 att föredra.
Den navigerar dig rätt även om det då inte blir den snabbaste och kortaste vägen till målet.
Både Garmins och TomToms mc-GPS leveras med RAM Mounts fäste.

Prisjämför på Pricerunner!

* Bättre GPS:er finns till bilsidan, kan användas på hoj i vackert väder men behöver givetvis skydd för "väder & vind". Funkar dessbättre både till din bil o hojen.
Monteras med t.ex. RAM Mounts på din mc.
Senaste nummer - 5/2012 - av tidskriften MOBIL http://www.mobil.se testar sju navigatorer i prisklassen 1.700 - 3.300 kronor.

* Finns en trevlig resväg till Fjärås Bräcka och Sätila vid sjön Lygnern utanför Kungsbacka. Du rundar sjön på spännande skymda hojkurvor och i backig terräng. Bra asfalt, vacker omgivning och några badstränder. Brygga finns i Sätila för bad och med (eldriven) ångbåt om allt stämmer i år.
http://www.isaaflygnern.se/visa.lasso

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

Zatopek: Läste en test på mctouring.se där de båda hade olika problem med just de mindre vägarna man åka hoj på. Tror också att Gamins 660 är den bästa. Verkar följa egen vald rutt bäst som Du säger. De verkar inte vara vassa på "Vackra vägen" så man får väl ruttplanera själv...

Lilla_My: Testet hade flera uppkopplade modeller. Vet inte om det är bra. Har noterat att min iPhone blir kass och seg i kart-appen vid dålig täckning. Schyyst med tipset om Lygnern, måste testas!

Zimba

Off topic:
Zimba,du frågade ju mest om GPS och inte om vägval, så jag har hållit tyst i tråden hittills. Det finns ju kul vägar en bit "nedåt" på kartan från Floda. Jag utgick från att du kunde de mest kända hojvägarna i området, men din kommentar om Lygnern antyder att du kanske inte har koll på dessa. Och så såg jag i en annan tråd att du just hade fixat kortet! Grattis!! Då hajar jag...

Jag kan dessvärre inte ge dig bra tips om hela vägen, men kan ge lite input på den första biten söderöver.

Floda-Lerum-Härskogsvägen-Härryda-Hindås-Rävlanda-Hällingsjö (eller den andra vägen från Rävlanda till 156:an)-156:an-Hyssna-österut mot Seglora/Rydal-Kinna... osv!
Med några undantag är detta en riktigt fin hojväg med mycket kurvor och vacker natur.

Sedan får några sjuhäradsbo eller smålänning ta över för att lotsa dig vidare! :)

Float like a butterfly, sting lika a bee

TM:
När Zimba ändå "rör på sig i området" så googla på "Hyltenäs kulle" för mer info och som är värt ett besök för sin vackra utsikt över sjö/skogslandskapet i norra Halland. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4166&artikel=4585174
Kör sen därifrån vackra hojmil genom skogen mot Älvsered, vik av höger mot berömda Ullared (ät skapligt/billigt på GeKås) och därefter riktning Skeppshult /väg 153) till Ätran, vik av höger mot Torup och sen därifrån på valfria vägar (finns flera sköna vägval genom dejliga nejder) till brorsan i Unnaryd.
OBS; före Ätran kan man köra på Hallands vackraste väg söderut http://hallandsposten.se/sommarhalland/sommarhalland/1.1251927-hallands-vackraste-vag-finast-pa-sommaren - men då går resan bort från Unnaryd............

Låter bra, lilla_my. Känner igen det mesta av det du skriver, har kört där. Men hade det inte så färskt på näthinnan så jag kunde ge tips on the fly...

Hyltenäs kulle är fint! Och vägarna runtom Hyltenäs svänger fin-fint. Värt en resa bara det!

Nu är vi både off-topic och on-topic, Zimba. Men det var ju goa vägar som du vill ha, eller hur? :)

Float like a butterfly, sting lika a bee

Helt rätt, goa vägar! Med eller utan GPS...

Kommer man bara i närheten av Halmstad så blir det lättare då jag är uppfödd där. Inledningen från TMax känns spännande. LM's fortsättning hänger nästan på där så det lär kunna bli körbart. När jag tänker efter är nog delar av vägen mina gamla sk Alfa-vägar från tiden med GTV.

Rapport kommer!

Zimba

Zimba wrote:
.....Kommer man bara i närheten av Halmstad så blir det lättare då jag är uppfödd där!
Residensstaden Halmstad, då kan du allt om wunderbara Bjärehalvön på andra sidan Laholmsbukten som med sitt medelhavsklimat ger tidiga jordgubbar och färsk potatis redan i april förutom de allra vackraste vyerna ut mot Kattegatt. Särskilt vägavsnittet utanför Båstad mot Torekov, "Italienska vägen", är värt en resa.
Besöker själv Torekov inkl rundresa på småvägarna uppe på åsen minst en gång per hojsäsong.
För att förhöja nöjet har det nån gång blivit en härlig båtresa ut till spännande Hallands Väderö, men det kostade en (dyr) övernattning i Hovs Hallar.

Efter Torekov, fortsätt på de höga partierna ner mot Ängelholm förbi Arild till en fika hos Flickorna på Skäret och vidare ut till Kullen. Följ sedan kustvägen genom Höganäs och Viken mot Helsingborg för att efter Helsingborg köra mot Rydebäck och sedan in åt landet mot Vallåkra. Därifrån finns hur mycket kurviga vägar i helt öppet landskap som helst. Inget älgvak, bara gasa!

Zimba

Vill du få guidning o köra lite kurviga vägar i skåne, hör av dig!

LN: Gärna, jag är i Malmö varje vecka i jobbet. Skall ta hojen ner när det är stabilt väder.

Zimba

Zimba wrote:
Efter Torekov, fortsätt på de höga partierna ner mot Ängelholm förbi Arild till en fika hos Flickorna på Skäret och vidare ut till Kullen.......Inget älgvak, bara gasa!
- Have been there, kaffet med dopp var gôtt hos flickorna Lundgrens
- Fast numera tänker jag ofta på vilda svin som gillar potatislandet i platta landskap.
Dom saknar vanligt trafikvett.
Galten väger som en betonggris, huuva

Visst men ofta är det mer öppet söderut så man kan se dem.

Här finns de mellan Sjövik och Ale samt från Hemsjö mot Borås. Minus för oss här är, om man inte skrämt bort dem innan, att vi har skogen fram till vägen.

Zimba

Krockad hare lär vara ätlig, bäst om välhängd några dagar.
En välriktad klackspark med mc-bootsen på liten pig kanske kan ge ett smakligt mål mat efter resan?
Har själv faktiskt avlivat en fasan med DKW 1000 S 3=6 (dvs. tre tvåtaktscyllar motsvara en sexa i fyrtakt enligt tillverkaren som senare kallades för AUDI).
Tog mig några vackra fjädrar från den vackra tuppen, kände mig som en likskändare, eftersom jag gillar the american natives och skrudar mig själv ibland i skinn, fransar och fancy assessoirer när det är fest i nåt lokalt indiansällskap.

Zatopek (ej verifierad)

En biker nonchalerade högerregeln mellan Sätila o Fotskäl, han blev rejält mörbultad enligt en tidningsnotis.
Nu gäller lite omplåstring för hans del och sen vankas ev. böter.

Var ute på en liten morgonrunda i söndags där jag testade att logga med en app som heter Cyclemeter. Jag använder den när jag tränar men den loggar rundan och skallgå att ladda ner.:
http://maps.google.com/​?q=http%3A%2F%2Fshare.abvio.com​%2F8f6c%2Fd3a1%2F4da9%2Fdab7%2​FCyclemeter-Motorcycle-2012060​3-0727.kml

Om någon är intresserad så finns det nu en fb-grupp som heter "Hojfrälse". Tanken är att man kan skriva in varifrån och när man tänker köra en runda om någon vill hänga på. Vidare att man kan lägga upp en loggad runda likt den ovan som tips för andra.

Zimba

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.