tomtomrider eller garmin zumo

21 inlägg 0 nya
tomtomrider eller garmin zumo

vilken skall man välja tacksam för svar

Valet är enklare än du tror. TomTom kan inte leverera. Jag har väntat på min TT Rider 2 EUR sedan 25 juni. Den kommer helt enkelt inte. Några ex landade i Sverige i början av juli men såldes slut blixtsnabbt. Inte ens TomToms egen kundtjänst kan svara på när dom kan börja leverera till Skandinavien.... så ...... alltså

GARMIN ZUMO !

Inget att tveka på GARMIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi har ett par Garmin, aldrig krånglat, jättebra, kan inte säga hur en TomTom är, men Garmin är erkänt bra maskiner, och namnet TomTom låter ju bara "billigt" =)

Beror på hur du tänker använda den. Garmin har mycket bättre möjligheter att planera en rutt, dvs. då _vägen_ till målet är viktig. Om du bara vill komma till målet utan att bry dig om vilka vägar du tar så funkar även TomTom.

Här finns den en bra översikt: http://bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1479&ptid=

Har själv en Zumo som jag är helnöjd med. Den fungerar suveränt på MC, i bil, och för geocaching (med friluftkartan).

/Erik L

Glömde en viktig sak. Med Zumon sparas automatiskt ett spår som visar var man har åkt. På så sätt är det möjligt att hitta tillbaka till den där extra fina MC-vägen man hittade då man var ute och åkte på måfå.

Vill man ha samma funktion på TomTom så måste man ladda ner ett extern program i PGSen. Programet är gjort av en TomTom-användare som saknade just denna finess.

/Erik L

Till TomTom medföljer ett bluetooth headset så man kan höra ansvisningar inne i hjälmen. Den är even samtidigt kopplad till din mobil, så du kan svara på telefonsamtal.

Vem som ringer ser du i GPS'en. Du kan även se textmeddelanden.

Är OSÄKER på om Garmin har/kan detta.

Men frågan är vad som är vitkigt.

Även Zumon fungerar ihop med BT-headset och mobil. Du kan då se vem som ringer, svara, ringa upp från telefonboken mm. allt från Zumon. Jag vet inte hur det är med textmeddelanden.

Det medföljer inget BT-headset med Zumon. Där skiljer det säkert från person till person om det spelar roll eller ej. Det går alltid att köpa till.

Jag har inte saknat det eftersom det bara fungerar i mono och jag prioriterar sterio med bra ljudkvalite eftersom jag använder Zumon som MP3-spelare. Ett bra bra in-ear öronsnäckor ger både bra ljud och fungerar som öronproppar. Telefonsamtalen tar jag då jag har stannat. :-)

/Erik

[quote=ErLi]Jag har inte saknat det eftersom det bara fungerar i mono och jag prioriterar sterio med bra ljudkvalite eftersom jag använder Zumon som MP3-spelare. Ett bra bra in-ear öronsnäckor ger både bra ljud och fungerar som öronproppar. Telefonsamtalen tar jag då jag har stannat. :-)[/quote]
Har du en kabel från Zumon då, eller går det också via bluetooth?

Jag tar ljudet via kabel.

På stora hojen har jag en skarvkabel från Zumon till ett uttag nere vid sadeln där jag kopplar in öronsnäckorna. På lilla hojen kopplar jag in öronsnäckorna direkt i Zumon.

(Och för telefonsamtalen använder jag bara telefonen :-)

ok, fasen också... låter som en zumo för mig. Jag som nästan bestämt mig för en tomtom :)

Finns tydligen inne i butik i västerås.

En annan grej jag läst är att TomTom är känslig för sol-ljus. Om solen ligger på så ser man inget. Vet inte om det är så med zumon ?

Gäst (ej verifierad)

Zumon klarar att kommunicara med head set via BT däremot följer inget headset med. Däremot följer det med ett bilfäste till Zumon. Det gör det inte till TomTom Rider. Pris ca 900:-!!

Tomtom är inte ett B:märke läs tester av övriga modeller. Dom har flera testvinnare.

Zumn är bättre på att klara navigering i terrängen och har bättre kartor över sverige. Ridern har bättre kartmaterial över Europa.

Ridern har något klenare skärm än Ridern. Dock inget som stör nämvärt.
Att planera sin färdväg på datorn innan färd är bökigare på Ridern, men fungerar. man laddar ner ett gratis program som heter Tyre som samarbetar med Google Earth. Jag har bara testat ett par rutter ännu och kan bara säga att det fungerar bra. Vidare tester får utvisa om det stämmer.
En sak till jag stört mig lite på på Ridern är att den saknar en färddator. Om man kör runt utan planerad rutt så finns ingen möjlighet (vad jag vet än så länge) att få ut statistik på hur långt man kört osv. Där är Zumon bättre.

När det gäller användarvänligheten tycker jag att Ridern är lättare att komma igång med (kanske för att den är enklare) men även för att gränssnittet är mer intuitivt.
Nu kommer jag inte på mer saker men fråga gärna. Jag har erfarenhet av båda modellerna!

Maua,
Dom motorcykelfästen som medföljer. Vad ger du för betyg på dom? TomTom kontra Zumo?

[quote=Maua]Ridern har något klenare skärm än Ridern. Dock inget som stör nämvärt.[/quote]
Vilken hade klenast sa du?

Jag vet inte om Zumo skiljer sig från TomTom i ljustyrka.

Jag har inte haft några problem med att använda Garmin Zumo i soljus. Det kan bli en del reflexer men det har gått att vinkla den så att det bilden syns.

Ett tips är att kolla priser på nätet. Det kan finnas tusenlappar att spara på det.

Ett annat tips om man tittar på Zumon och räknar med att använda den även i bil är att satsa på Zumo 550 som kommer med både bil- och MC-fästen och med mer internminne. Att kompletera en Zumo 500 med ett bil-fäste blir dyrare och Zumo 500 har inte lika mycket internminne.

Gäst (ej verifierad)

[quote=Helios]Maua,
Dom motorcykelfästen som medföljer. Vad ger du för betyg på dom? TomTom kontra Zumo?

[quote=Maua]Ridern har något klenare skärm än Ridern. Dock inget som stör nämvärt.[/quote]
Vilken hade klenast sa du?[/quote]
Fniss. Ridern har lite klenar skärm än Zumon ska det vara!

När det gäller fästena så kommer båda från samma tillverkare -Rammount. Dom är snarlika. (om inte helt identiska?) Fästena är bra och robusta. Första generationen Rider hade undermåligt fäste men det är åtgärdat på 2:nd edition.
Om jag ska kommentera Bilfästet till Ridern (tillbehör) så tycker jag att det fladdrar en hel del. Det kunde varit stabilare.

Gäst (ej verifierad)

[quote=Maua][quote=Helios]Maua,

Vilken hade klenast sa du?[/quote]
Fniss. Ridern har lite klenar skärm än Zumon ska det vara!

När det gäller fästena så kommer båda från samma tillverkare -Rammount. Dom är snarlika. (om inte helt identiska?) Fästena är bra och robusta. Första generationen Rider hade undermåligt fäste men det är åtgärdat på 2:nd edition.
Jag kommer i förlängningen att satsa på ett vibrationsdämpande fäste från Touratech. Det är även låsbart vilket Riderns fäste inte är. Zumon går att låsa fast med en liten liten löjlig skruv i orginalfästet. Bättre än inget gissar jag men du måste ha med dig den förba...e mejseln.
Om jag ska kommentera Bilfästet till Ridern (tillbehör) så tycker jag att det fladdrar en hel del. Det kunde varit stabilare. Det är av typen sugproppsfäste. Vad som var bra var att det följde med en plastskiva att limma fast på instrumentbrädan. Jag tycker den blir bättre placerad då. Den kommer närmare föraren. Även Zumons bilfäste (Zumo550) har samma platta att limma fast. (det sitter dubbelhäftande tejp på baksidan)[/quote]
Oj vad konstigt det blev här? Jag tryckte nog på Citera i stället för redigera som det var tänkt?

Gäst (ej verifierad)

[quote=ErLi]Glömde en viktig sak. Med Zumon sparas automatiskt ett spår som visar var man har åkt. På så sätt är det möjligt att hitta tillbaka till den där extra fina MC-vägen man hittade då man var ute och åkte på måfå.

Vill man ha samma funktion på TomTom så måste man ladda ner ett extern program i PGSen. Programet är gjort av en TomTom-användare som saknade just denna finess.

/Erik L[/quote]
Kommer du ihåg var det programmet hette?

Maua

Nej inte på rak arm. Ska kolla i hemmadatorns länksamling i kväll, jag tror jag har det där.

[quote=Maua][

Kommer du ihåg var det programmet hette?

Maua[/quote]
Nej tyvärr, och jag verkar ha städat bort länkarna från datorn då jag skaffade mig Zumon.

angående BT-headset till zumo,kan jag rekommendera scala rider
från Cardo,köpte själv teamset-versionen,som funkar mot telefon,gps
och dessutom har intercom,levereras 2 st headset i lådan,den bästa intercom jag har provat,dessutom med stereoljud.
mobilsamtal är klockrena i 170 km på en varadero.
Köpte min på katshing.se,dom var betydligt billigare än cardo i england

Gäst (ej verifierad)

Velade länge mellan just valet mellan Rider v2 eller Zumo 550. Blev till slut en Zumo 550. Skaffade även ett Cardo headset (scala rider Q2). Funkar klockrent! Är imponerad av hur lättanvänd GPS'en är.

Kostnadsmässigt så skiljer det faktiskt numera inte så mycket mellan Ridern & Zumon. Till Ridern följer det ju som bekant med ett BT headset (dock den enklaste Cardo varianten), medans det följer med ett bilfäste till Zumon, vilket Ridern inte har... Så för o få utrustningsmässigt 2 "likvärdiga" GPS'er måste man köpa till antingen bilfäste (Rider) eller headset (Zumo).

Anledningen till att jag valde ett BT headset, är ju för att slippa kablar. Mycket bekvämt... Hade en Garmin Quest innan, o var då tvungen o använda kabel för o höra körinstruktionerna. Upplevde som att kabeln var i vägen. Bökigt vid tankningar osv.

Ljudet i Cardo headsettet är bra för körinstruktionerna & telefoni, men då man lyssnar på MP3 spelaren låter det inge vidare. Inget "tryck" i ljudet, utan enbart diskant, typ... Men det är bättre än inget.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.