TomTom rider

34 inlägg 0 nya
Gäst (ej verifierad)

Jag vet inte om jag kan hålla med om att Garmin generellt skulle vara bättre än tomtom. När det gäller kartmaterial och hantering av kartor kan jag absolut inte hålla med.
Jag väljer bort Zumon för att den är för dyr och för krånglig att hantera kartor med. Mapsource är ingen höjdare enligt mig.
(har använt både Zumo och hadhållna gpser från Garmin)

Om du med TMC menar automatisk trafikinfo och dylikt så har tomtom rider en egen variant av det som dom kallar real time traffic. Dom har dessutom en vädertjänst som är gratis vilket Garmin inte har. Man behöver dock ha en telefon som klarar GPRS och blåtand.

Min far har en Zumo 550 och jag är inte så imponerad av den. Den hade dessutom många fel i mjukvaran från början. Det finns en update som rättar till en del problem men en del finns kvar. Bla att mjukvaran låser sig väldigt ofta, ffa när man sätter på tändningen och GPS en ska vakna till liv, vilket den alltså inte gör.

[quote=sailor6706]Generellt så är TomTom lite sämre än Garmin, fast de kostar oxå lite mindre.... Har för mig att TomTom ännu inte börjat med exempelvis TMC som är ganska värdefullt runt storstäderna.. Ta dig en titt på Garmin Zumo innan du bestämmer dig.[/quote]
Vilken Garmin Zumo är det man skall kika på? Fanns tre modeller vad jag kunde se

Har köpt en TomTom Rider 2 och använt den vid en resa i juli från Stockholm genom Tyskland, Österike, Italien och Danmark tillbaka till Svea rike.

Och den fungerade över mina förväntningar. Den medföljande bluetooth headsetet fungerar perfekt i upp till ca 100km/timme. Sen är det svårt att höra vad som sägs men det gör inget för det räcker att man hör att det sägs nåt så kan man titta på den mycket bra skärmen och se vart man skall svänga.

Vid planering finns en drös val, tex "undvik motorväger" och den jag gillar mest, "cykelvägar". Vi använde den från södra tyskland och i Österike/Italien och herre min skapare vilka vägar vi fick uppleva!!!!!! Vägar jag aldrig skulle hittat/kommit på att prova annars! Vägbredd < 2 meter och 25 graders lutning är hojåkning som heter duga.

Till samtliga av dessa vägar guidade tomtom:n oss. Att man sen kan be den att ta dig till närmaste mack eller närmaste bergspass är bara grädde på moset :-) De flesta campingar hittade vi på det sättet.

Att mobiltelefonen dessutom fungerar perfect ihop (jag har en SE M600i) är ju underbart. På display:n står "inkommande samtal" samt nummer på den som ringer om den inte finns med i telefonboken, då visas istället namnet!!! När jag svarade och berättade att vi var på semester och körde typ 70-80 trodde dom oss inte för det lät perfekt! Att ringa ut går bara om man står still (alltså inte på en färja som rör sig :-).

Batteriet i bluetooth håller flera dagar även om man kör som vi i ca 10 timmar per dag. TomTom:n är ansluten till mc-batteriet.

Totalt körde vi över 500 mil och den fick spel nån enstaka gång "sväng vänster" sa den men displayen visade höger som var rätt. Samt vid ett tillfälle där cykelvägen var för smal för mc, men det kan ju knappast tomtom rå för, det var bara att leta sig runt det smala partiet och köra vidare. Om man inte följer instruktionerna räknar den om färdvägen på nån sekund.

Denna är ju till skillnad från "vanliga GPS" vattentät, detta fick vi se när vi var på drygt 3000 meter över havet då bubblade plasten på displayen ut som en balong. Vi klarade oss annars från regn större delen av resan tills efter Jönköping på väg E4:n upp. Då öppnade sig himlen för ett riktigt skyfall. Men det var inga problem. Tomtom fortsatte göra sitt jobb utan protester, liksom headsetet.

Kan bara rekommendera denna svårhittade produkt, UNDERBART på alla sätt, inget jag hittat är negativt. Hållaren är mycket bra och lätt att ta med tomtom:n när man lämnar hojen även tex vid tankning.

10 poäng av 10 möjliga för mig.

Nu väntar jag bara på att mitt bilset med hållare/laddare/högtalare skall komma så jag kan ha den i bilen också.

Leffe

Var hittar man den till bra pris i sverige, och där den finns på lager?

Jag hittade den på http://www.katshing.se då med skandinaviska kartor (Finns 13 på lager just nu!), men det går att köpa europeisk på tomtom:s hemsida.

Leffe

Hej,

Kan bara instämma i allt beröm för TTR, var själva nere i Tyskland i sommar och vår version 1 fungerar helt perfekt.

Såg i katalogen från Teknik Magasinet (sid 190) att dom säljer TTR v2 Europa för 5499 :- (beställningsvara = ej i lager), då ingår 20 länder. Det finns även en karta med 26 länder inkluderande Tjeckien och Slovakien att ladda hem från Tom Tom's hemsida, kostnad drygt 800 :-.

Kompletterad med bilfäste och fartkameror så är den väldigt komplett.

Lycka till i valet av GPS !

// Janne S

Janne S
Gäst (ej verifierad)

Jag tröttnade på att vänta på att generalagenten skulle få hem Europavarianten av Rider 2. Jag köpte min i tyskland när jag var där och hälsade på en kompis. Dom hade haft sina 2:nd edition med europakarta ett bra tag. Det märks att sverige är ett litet land.

Jag har körg genom hela sverige och en stor del av Norge med min. Det fungerar alldeles utmärkt.
Det enda som är riktigt dåligt jämfört med Garmin Zumo är TomToms planeringsverktyg på datorn som verkligen suger.
Sen har min strulat lite med laddningen på motorcykeln. Jag vet inte ännu om det är GPSen eller om det är glappkontakt. Jag måste gräva lite i det. Det finns nämligen ingen laddindikator på den vilket är oerhört dumt. Det finns en liten batteristapel som man får en glimt av i displayen i översiktsläget när man har angivit en destination. Det känns lite märkligt att behöva planera en rutt för att se hur mkt batteri man har eller om den ens laddar!
I övrigt är jag mkt nöjd med den och instämmer med föregående talare om att head setet fungerar mkt bra. Jag har varit ordentligt blöt men allt har funkat perfekt.
Skärmen är lite klen (ljusmässigt) om man gämför med Zumon men det är inget större problem

Läste en recension om just det där med att TomTom skulle vara ljuskänslig. Men hur illa är det egentligen? Ser man något om solen ligger direkt på?

Gäst (ej verifierad)

Svar: Nej

Tyvärr men så är det. Jag måste skugga med handen för att se. Däremot händer det sälla att det är så illa. Jag har, av en ren slump, placerat GPS:en så att hjälmen skuggar skärmen i de flesta lägen och det funkar ganska bra.
Jag vet inte hur Zumoskärmen ser ut i direkt solsken men jag kan tänka mig att den inte heller är speciellt lätt att se då.

[quote=Helios]Läste en recension om just det där med att TomTom skulle vara ljuskänslig. Men hur illa är det egentligen? Ser man något om solen ligger direkt på?[/quote]
Under de 500 mil jag använt den så visst hände det att solen lös direkt på display:n så det var svårt att se, men en hand som skuggar löste det. Inget som jag upplevde som ett problem. Och jag tror inte att ljusstyrkan är problemet utan det blir skit på displayen som liksom skit på rutan i bilen blir som en grå hinna och stör. Och eftersom det är mycket partiklar i luften så blir det skitigt. Jag tog just och torkade av display:n och trasan var svart.

Jag upplever display:n som mycket bra under vår resa. Att kasta upp kardan för att skugga nån gång ibland när solen står fel ser jag inte som nåt problem.

Vi har inte haft nåt problem alls med laddningen, jag kör den nu till bilsatsen kommer, löst i bilen bara på inbyggda batteriet och den klara sig hela dagen utan problem. Sen laddar jag med 240 volt under natten hemma. Ingen högtalare men då jag använder bluetoouth-handsfree till mobilen, så löser det sig ändå :-)

Leffe

Gäst (ej verifierad)

Kan man använda sitt blåtandheadset till mobilen?? Coolt det måste jag prova. Måste det vara i komination med mobilen eller räcker det med headsettet?

Jag kan inte heller säga att det är ett jätteproblem med solen, bara att skugga lite med handen precis som du säger. Att den blir skitig håller jag också med om. Speciellt om det har regnat på den.

Maua

När det gäller att skugga displayen, så kommer här en lösning som funkar " si så där" . Klipp en bit av en innerslang ( bil ) av lämplig storlek, trä den över hållare och Tom Tom:en och vipps ...

[quote=Maua]Kan man använda sitt blåtandheadset till mobilen?? Coolt det måste jag prova. Måste det vara i komination med mobilen eller räcker det med headsettet?

Jag kan inte heller säga att det är ett jätteproblem med solen, bara att skugga lite med handen precis som du säger. Att den blir skitig håller jag också med om. Speciellt om det har regnat på den.

Maua[/quote]
Jag har en Jambra headset och det var bara att para ihop, så det funkar nog med viket bluetoouth som helst :-)

Och man behöver inte använda ihop med mobilen om man inte vill. Däremot fungerar headsetet inte med mobilen om du kopplar direkt till tomtom:n utan mobil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.