Nokia 6110 Navigator - en perfekt GPS för knutten?

2 inlägg 0 nya
Nokia 6110 Navigator - en perfekt GPS för knutten?

Jag och en bekant har skaffat oss Nokias nya (RIKTIGA) GPS-mobil, och har blivit riktigt förtjusta i denna högst användbara lilla pryl!!!
Den GPS:en jobbar direkt mot satelliterna, varför det inte blir någon kostnad för "teletrafik" via GPRS:en.
Faktiskt så funkar det även om SIM-kortet är borttaget!
Med andra ord så är GPSnavigering kostnadsfri att använda.
Denna info här ovan är bara för att räta upp de tjatiga missförstånden om Nokias nya GPS-mobil... :o)

Nu till saken med fördelar och nackdelar:

+ Kompletta navigatorfunktioner är redan med i telefonens GPS-del.
+ Man kan lägga upp rutter i förväg, dels med hjälp av PC men också direkt i mobiltelefonen(GPS:en).
+ Man kan använda den för att kolla färdade sträckor, hastighet etc (t.ex. hur långt man har promenerat i skogen).
+ Mycket bra batteridrift då man även kan navigera med skärmen i släckt läge (och den bara tänds vid direkta vägval), eller bara använda röstguidningen med skärmen släckt.
Batteridriften håller för ca fyra timmars navigering med tänd skärm, och många många fler om man bara använder röstguidningen (en 12V anslutningskabel medföljer dessutom enheten).
+ Röstguidningen fungerar förresten ypperligt bra, så skärmen känns faktiskt inte nödvändig under färd.
+ Formatet - den är liten!
+ Den innehåller alla möjliga funktioner som en toppmodern mobil har, och navigeringen kan dessutom hämta adress-uppgifter via kontakterna som är inlaggda i telefonen, eller söka resmålsadress via Internet (GPRS...), och på så sätt skapa en färdrutt med det som utgångspunkt.
+ Man kan sända sin position eller en kartbild som SMS till annan mobil.
+ Priset är mycket bra om man passar på då man ändå skall byta ut sin mobil till nyare dito. De billigaste alternativen för mobilen vid abbonemang innebär att man bara "betalar" ca 2400kr för telefonen(GPS:en), resten är samtalskostnader som man ändå får.
Utan abbonemang så kostar den från ca 3300kr.
+ Displayen syns tydligen förhållandevis mycket bra i direkt solljus...har jag förstått av senare erfarenheter.
+ Mycket snabb att beräkna färdväg, och lika snabb att räkna om om man hamnat på fel väg.
+ Snabb att starta upp och hitta positionen (så kallad kall-start), om än det finns exemplar och tillfällen då det tar ett antal minuter. Vid start igen från samma position inom en halvtimme så hittar den dock positionen direkt.

- Displayen är liten (men det är endast negativt om man nu ser det som ett absolut måste att ha en stor display).
- Den är inte väderskyddad.
Det går att skydda den om man är lite snillrik, men displayen får då det ännu tuffare att prestera i dagsljus.
Men som sagt, om man klarar sig med röstguidningen så har detta ingen betydelse.
- Det är bara Norden-kartan som ingår som standard.
Att få tillgång till navigering till resten av Europa, eller andra länder, kostar alldeles för mycket (ca 400kr/land).
Kanske det går att kringgå om man köper karta direkt av kartleverantören (Route 66) för 1500kr (Europakartan).
Det får jag kolla när det blir aktuellt med en Europaresa.
Man ser dock sin position (om man har kontakt med GPS-satelliter) oavsett om man har tillgång till karta över vägnätet där man befinner sig.

Annat:
Jag har inte provat med hörsnäckor innanför hjälmen än.
De får absolut plats, men jag lämnar frågetecken huruvida det funkar om man behöver ta av och på hjälmen ett antal gånger utan att det fastnar.
En huva innanför hjälmen kan iofs täcka hörlurarna så att de inte fastnar i hjälmen när den skall av/på.
Om det sen funkar utan att det skaver efter ett tag är också ovisst.
Det beror förstås på vilken hjälm man har, men för de hugade så kan man kanske fixa små extra utrymmen i hjälmens inredning.

Om detta får jag skriva mer när jag testat det, men redan nu så kan jag varmt rekommendera denna GPS-mobil från Nokia!

Förresten så har inte deras topp-off-the-line-mobil (N95) en komplett
GPS-funktion då den bl.a. måste hämta kartor via GPRS.
Den har dock precis som 6110:an en inbyggd GPS-antenn, men priset för den är nästan det dubbla...

/Reborn

Glömde nämna att för freaksen så kan man ju både köpa tilläggstjänsten med fartkamera-varning.
Dessutom så visar ju GPS:en vilken hastighet man håller!
Kanske något för moppefuckona som tror att deras trimmade moppe gör 90km/h?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.