Gps hastighet?

13 inlägg 0 nya
Gps hastighet?

Har en Tom Tom Rider och när jag använder den avviker alltid hastighetsangivelsen ungefär lika mycket oavsett om jag har den i bilen eller på hojen. Kan man utgå ifrån att GPS:en alltid anger den rätta hastigheten, eller?

Ja det kan du.
Borde stå i manualen om vilken felmarginal som finns på din GPS modell, eller på tillverkarens hemsida.

Kom bara ihåg att mäta på en spikrak väg!...annars kan GPS:n visa fel hastighet.

[quote=Baldur]Kom bara ihåg att mäta på en spikrak väg!...annars kan GPS:n visa fel hastighet.[/quote]
Nu är inte jag någon expert på GPS:er men hur kurvig måste vägen vara och hur fort måste man köra innan felvisningen blir större än felvisningen på hastigetsmätaren?

Baldur, skojar du med mej eller är det verkligen så?

BrittAn, jag är som sagt ingen expert på GPS, men jag tror att det måste gå ganska fort och vara väldigt kurvigt om GPS ska börja visa så pass mycket fel att det börjar bli ett problem.

Nej jag skojar inte!....Varför man ska mäta på rak väg är för att GPS:n mäter "fågelvägen"....det här gäller inte om GPS:n går efter karta, för då har den sträckan redan inlagd.
Men går den bara efter sateliterna så bör man mäta på en så rak väg som möjligt.
mvh/H

Ok, nu fattar jag och kan till och med känna att det låter logiskt. Tusen tack!

Jag gissar på att en GPS uppdateras ungefär varje sekund på hastighetsangivelsen. I 90 km/h färdas du 25 meter/sekund, vilket är halva sträckan mellan de vita reflexstolparna efter våra vägar.

Alltså mäter GPS hur långt du förflyttat dig på 1 sekund och räknar fram din hastighet, och även om det är fågelvägen så är jag tveksam att felmarginalen blir större än hastighetsmätaren.

WTF?

0.5 mph= 804 meter/h = felmarginal på 0.8 km/h

Tusen tack killar för utförlig och sen dessutom översatt/tolkad förklaring!!!

utan variation på hastighetsmätare eller varvräknare så kan min GPS variera med ca 1-2km/h vid kraftiga upp eller nedförslut. Märkbar variation på kurvig väg har jag ej märkt, mest sannolikt för att jag på väg som är såpass kurvig att skillnad kunde märkas i allmänhet ej använder farthållare och i allmänhet inte har tid att lägga min uppmärksamhet på GPSen.
Noteras bör att en hastighetsmätare ger ett ungefärligt värde på vad bilen har för hastighet i ögonblicket, medans en GPS ger ett tämligen exakt värde på bilens medelhastighet den senaste sekunden elller halvsekunden eller så.

Logic is for the weak.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.