GPS är ju tråkigt.....

29 inlägg 0 nya
Gäst (ej verifierad)
GPS är ju tråkigt.....

för då kör man aldrig fel. Och om man inte kör fel då och då så missar man en massa trevliga upplevelser. GPS är bra för yrkesfolk, men onödigt för folk på semestertripp. Då behöver man ju inte vara så effektiv. Upplevelserna är väl det viktigaste, eller? Inte att man kommer fram dit man planerat (man är oftast för optimistisk i sin planering i alla fall!). Det är RESAN/VÄGEN som är målet, inte resmålet.

De flesta svenskar drar igenom Tyskland så fort som möjligt. Men det är ju jättetråkigt för dem, för Tyskland är oerhört trevligt semesterland, om man åker utanför autobahn vill säga. Testa Mosel-dalen eller Rhen-dalen någon gång. Mycket trevligt.

Gäst (ej verifierad)

Man kan ju ha en billig 1000 kronors i fickan/packningen och ta fram den vid behov. Det blir nog svårt att välja bort GPS i framtiden då i princip varenda mobiltelefon som säljs kommer att ha det inbyggt.

Gäst (ej verifierad)

[quote=Laponia]Man kan ju ha en billig 1000 kronors i fickan/packningen och ta fram den vid behov. Det blir nog svårt att välja bort GPS i framtiden då i princip varenda mobiltelefon som säljs kommer att ha det inbyggt.[/quote]
Helt klart är det så, MEN det ska gå långt innan jag använder GPS privat. Trots att jag äger GPS:er. Karta och kompass funkar bra även idag. Kolla hur det är på sjön, de som kan navigera och de som inte kan... De med GPS går på grund oftare... Hihi!

Själv använder jag GPS:en på två olika sätt:

Ibland har jag ett mål som jag vet ungefär var det ligger, men inte exakt. Då kör jag oftast utan GPS tills jag är i rätt stad, sedan slår jag på den för att hitta fram till mitt mål.

Andra gånger sitter jag hemma framför datorn med Ducatiklubbens karta och lägger upp en trevlig rutt på krokiga små vägar. Sedan tankar jag över rutten i GPS:en och ger mig ut och nöjesåker...

På offroadhojen har jag en enkel frilufts-GPS utan kartor. Med den kan jag markera en punkt där jag befinner mig, innan jag åker in på en okänd stig eller väg. Skulle det gå så illa att jag tappar bort mig helt (stora skogar i Kolmården...), kan jag alltid backtracka tillbaka till min startpunkt m.h.a. GPS:en.

...Så helt meningslös apparat är det inte...

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

GPS: är kungligt bra, kommer man snabbare fram till de roliga sakerna som man ska göra på VÄJJKÄÄJSCHONEN :)

Det är ju inte GPS:en som styr. Det är ju bara att svänga av när man hittar något intressant. Det andra är att om man programmerar den att undvika allt utom grus blir det ganska spännande. Jag kan ju lugnt säga att jag hittat betydligt mer intressanta väger med GPS än innan med bara karta och kompass.
Det gäller bara att lära sig använda den på rätt sätt. :-)

Ad augusta per angusta
Gäst (ej verifierad)

Äh, GPS är ju löjligt! Det är bara för fjollor!

Tog ett tag innan jag tog GPS:en till mig. Men när det väl hände så öppnades en helt ny värld.

Tycker GPS:en är en fantastikt uppfinning, tex när man drar genom tyskland. Gillar ju autobahn, men.....på med "kortaste väg" och man får autobahn varvat med små vackra roliga kurviga vägar.

Stanna titt som tätt och bläddra i kartor är gammalt. Lukta på blommor kan man göra hemma. Det är kööööra hoj som gäller! :o)

www.saarela.se/ www.saarelainorr.se/

Spännande med GPS! Körde till mc träff för några år sedan och hittade platsen direkt med hjälp av gammal karta, en av de som kom hade GPS och hamnade på andra sidan sjön på smal återvändsväg.......

Prova konceptet att använda ej uppdaterad GPS i centala Stockholm ty det har jag gjort med bilen. Jisses vilken upplevelse, det går inte att beskriva.....

Gps hjälper en att köra på små vägar man aldrig hade kört annars pga att man orkar inte dra fram en karta titt som tätt .....så ja är en FJOLLA . På långa resor genom europa helt suveränt också.

GPS är bra så man vet var man har kört. Det blir lättare att hitta en bra väg igen om man vet var man har åkt

Det är ju ingen sport att köra med GPS. Som sagt man missar ju alla dom fina upplevelserna då man råkar köra vilse. Och dessutom går man miste om allt bråk som kan uppstå vid vilsekörning om man åker flera på turen. För att inte tala om alla hårda ord man också går miste om som kommer haglande över en bara för man råkat köra lite fel efter kartan:-)

Ja jag säger då det, livet vore bra fattigt om man körde med GPS?;-)

Jag är i alla fall snäll.;-)

GPS är skit.

WTF?
Gäst (ej verifierad)

Haha! Alltid lika kul att kasta brandfacklor. Kul att vi har lite olika åsikter.

Men kommer nog mer skit från mig..........

Det är lite konstigt att Birger -Zorro kan träffa så rätt varje gång
men det kanske beror på att han har rätt i det han har rätt i det
han skriver
HA de gott

Gäst (ej verifierad)

[quote=fbg]Det är lite konstigt att Birger -Zorro kan träffa så rätt varje gång
men det kanske beror på att han har rätt i det han har rätt i det
han skriver
HA de gott[/quote]
Jag bugar och bockar!!!
Men du kommer nog att bli idiotförklarad som håller med mig!

Jag tror att jag pallar det

Tack vare GPSen hittade jag i somras en av de rakaste vägar jag har sett i hela norrland. Dvs, jag hade GPSen hemma och körde på måfå, och hamnade nånstans där jag bara var tvungen att se hur fort hojen gick.

Den gick fortare än jag trodde, nu när den är inkörd.

Luleå Hockey mot SM-guld!

har ej tänkt tanken att skaffa en gps, men visst är det en jättebra "hjälpmedel" och inte ett redskap som man ska använda och lita på till 100%, enligt min filosofi. Nej för själv har jag en kartbok från -84 med en hel del numera felvisningar, men det ger en dom extra upplevelserna!

Gäst (ej verifierad)

Jag som är lite dum i huvudet, som ni redan vet, har resehandböcker som är ifrån 40-talet, 50-talet och 60-talet. Och jag älskar dem och deras beskrivningar om resmålen. Helt underbara! Det finns inte en enda hänvisning till en web-sida i dem, kan ni tänka er?

Och en annan sak som jag kommit på; de har inte flyttat vare sig berg eller städer sedan de skrevs! Det är bara vägnumren som ändrats.

Här är några bra tumregler för långfärd på mc:
1. De med Guldwingar och dylika härken kör bara på vägar med antingen ett E eller som i Tyskland med ett A FÖRE vägnumret.

2. Vi som åker hoj UNDER 250 kg-klassen åker på vägar med TRESIFFRIGA nummer i Sverige. I Tyskland åker vi på vägar med K eller L FÖRE vägnumret!

Då blir det jävligt bra! För då slipper vi mötas på vägarna! OCH ni slipper svänga, och vi får svänga! Bra, va?

Jag använder GPS ibland för att hitta till ett specieltt ställe, men oftast för att se vad som finns runtikring i form av vägar, sjöar eller vattendrag. Spårningen är på, så jag laddar upp turerna på Garmin Connect för att ev andra kan ladda ner dom.

Tråkigt eller inte? So what?

Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.