Bra pris på Garmin Zumo

44 inlägg 0 nya

[quote=Fazermannen][quote=Necron_99]...Europakartan är den som levereras med, och vad jag kunde se så var den från 2008 så den verkar färsk...[/quote]
Japp, City Navigator Europe NT 2008 ska vara den senaste, fick själv denna som uppdatering på skiva från Garmin för en vecka sedan, dock är den versionen faktiskt inte nyare än sensommar 2007 enligt specen, så alla vägar klara efter september finns nog inte med. En annan grej, kartuppdateringar ingår ju inte hos Garmin, men om man reggar sig på http://my.garmin.com/ verkar det som om de skickar en uppdatering gratis i alla fall, jag fick min uppdatering så. Ursäkta avdriften från ursprungliga ämnet...[/quote]
Vet nån hur det funkar med uppdateringar av kartan efter det att GPS:en är köpt? Köper man uppdateringar från Garmin eller ingår en viss "kart-support" en tid efter köpet? Vet nån vad en sådan uppdatering kostar och hur ofta kommer det ut nya uppdateringar?

/Blivande Zumo köpare

a

På Garmins sida finns en guide på hur det fungerar i PDF-format. "Kartuppdateringar och myGarmin - Snabbguide"
http://www.garmin.se/support_service.aspx?pageid=2848

Sammanfattningsvis är att man köper uppdateringar (har inte hittat något pris ännu, ska kolla när jag kommer hem) via myGarmin sidan som man registrerar sig på när man ska låsa upp kartan som levereras med GPS:en. Vad jag kan se så uppdateras kartorna 1 gång om året.

Annan mjukvara är det gratis uppdatering på.

Ad augusta per angusta

[quote=Necron_99]På Garmins sida finns en guide på hur det fungerar i PDF-format. "Kartuppdateringar och myGarmin - Snabbguide"
http://www.garmin.se/support_service.aspx?pageid=2848

Sammanfattningsvis är att man köper uppdateringar (har inte hittat något pris ännu, ska kolla när jag kommer hem) via myGarmin sidan som man registrerar sig på när man ska låsa upp kartan som levereras med GPS:en. Vad jag kan se så uppdateras kartorna 1 gång om året.

Annan mjukvara är det gratis uppdatering på.[/quote]
Delvis fel, kartan som kommer med gps-en behöver inte låsas upp. Om du däremot köper en ny karta måste du låsa upp denna med en kod som du köper så att inte alla dina kompisar kan använda samma kartskiva, koden är knuten till gps-ens serienummer. Inga uppdateringar ingår normalt, jag vet inte varför jag fick en gratis, kanske en bonus för att jag reggade mig på sidan trodde jag. Varje kvartal ska de väl uppdateras, de heter ju Q1-Q4.
För den som är mindre nogräknad finns hundratals kartor mm på piratebay ihop med serialcrackar.

Samuel_S

[quote=Fazermannen]Delvis fel, kartan som kommer med gps-en behöver inte låsas upp. Om du däremot köper en ny karta måste du låsa upp denna med en kod som du köper så att inte alla dina kompisar kan använda samma kartskiva, koden är knuten till gps-ens serienummer. Inga uppdateringar ingår normalt, jag vet inte varför jag fick en gratis, kanske en bonus för att jag reggade mig på sidan trodde jag. Varje kvartal ska de väl uppdateras, de heter ju Q1-Q4.
För den som är mindre nogräknad finns hundratals kartor mm på piratebay ihop med serialcrackar.[/quote]
Hej Fazermannen!

Vet du hur mycket en uppdatering kostar till GPS:ens karta?

/Ginnies

a

[quote=Ginnies][quote=Fazermannen]Delvis fel, kartan som kommer med gps-en behöver inte låsas upp. Om du däremot köper en ny karta måste du låsa upp denna med en kod som du köper så att inte alla dina kompisar kan använda samma kartskiva, koden är knuten till gps-ens serienummer. Inga uppdateringar ingår normalt, jag vet inte varför jag fick en gratis, kanske en bonus för att jag reggade mig på sidan trodde jag. Varje kvartal ska de väl uppdateras, de heter ju Q1-Q4.
För den som är mindre nogräknad finns hundratals kartor mm på piratebay ihop med serialcrackar.[/quote]
Hej Fazermannen!

Vet du hur mycket en uppdatering kostar till GPS:ens karta?

/Ginnies[/quote]
Sist jag kollade har jag för mig att det låg på en dryg tusing för europakartan. Den nordiska några hundra mindre.

Samuel_S

Det finns en "Garmin zumo 500 Deluxe UK" på prizerunner för 1329kr varför är den så mycket billigare än "Nordic"+4000kr ?

The future was better in the past

Den är felmärkt. Gå vidare o titta på varan...

En hederlig kartbok är det bästa!

jo men håll på å fippla med en kartbok under färd så skaffar du snart gps du med :-P

Facito aliquid operis, ut te semper diabolus inven

Jag Har haft två GPS, TomTom och Garmin-660, sistnämnda ligger i farstun och skräpar. Bra i stan, mer eller mindre värdelösa på riktiga vischan i tex Småland och Tyskland. Tryck ut en rejäl karta på Google-Earth istället, oslagbart.
När det gäller olyckor anges ofta mobiltelefoner som orsak. Undrar om inte en hel del kan lastas över på GPSapparaterna?

WTF?

tyvärr böjd att hålla med v-k om att gps börjar bli en del av olyckstatisken

Facito aliquid operis, ut te semper diabolus inven

Ja, fippla med kartor under färd är ju mycket säkrare. ;-P

Ad augusta per angusta

[quote=Necron_99]Ja, fippla med kartor under färd är ju mycket säkrare. ;-P[/quote]
Speciellt på hoj !:)

Tänk dig att veckla upp en A3a i farten :)

Iof är det kanske just vitsen - det kan man inte, men en GPS är lockande att pilla med i just farten...

/K

Spelar väl egentligen inte någon roll vad man pillar med under färd. Allt som tar focus från körningen är lika illa. GPS, mobil, CD-böcker, partnern etc.
Värsta jag sett hittills är en hållare för en bärbar dator att fästa på ratten, så att du kan ha datorn i gång medan du kör. Det var förvisso i USA, och tänkt att nyttjas när man sitter fast i bilköer, men steget är ju inte långt...

Ad augusta per angusta

Självklart bläddrar man inte i kartboken under färd!!!

Har nu gått strax över 1 år sedan jag fick min zumo från England.
Skulle uppdatera mina kartor och efter detta så går inte zumon igång så länge minneskortet sitter i.
Har provat följande.
Web update
Formaterat kort.
Köpt nytt kort.
Laddat ner kartorna på nytt.

Tar jag ut kortet så fungerar allt som det ska...men kan ej lägga upp en rutt i map souse och sen föra över den till zumon...Stpår visserligen överfört...men den finns ej.
Startar jag den med kort i så står det Laddar kartor....sen startar den bara om på nytt hela tiden tills jag tar ut kortet...Då går den som den ska.
Garmin Sverige vill ju inte kolla den för den köptes ej i sverige....

Någon som stött på detta problem.
Just skrivit till Garmin Uk men ej fått svar ännu.

Hoppas på hjälp av andra som haft problem med sina zumos från Uk.

Ett tips är att kolla på www.zumoforums.com, eventuellt måste du regga dig för att komma in men det går snabbt och det är en seriös site men massa information on Zumon.

Jag har för mig att jag sett något om ett liknande problem i någonstans och jag tror det var där. Alternativt så var det på BMW-klubbens GPS-forum.

Länktips:

Ligger uppe en ganska billig Zumo 660 på blocket just nu, skynda fynda (jag har såklart inget med försäljningen att göra), 400:- billigare än prisjakt.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Garmin_Zumo_660__For_bil_och_MC__Ny_2...

Har kört ett år nu med min Garmin Zümo 550 som jag köpte från Global Gizmo i England, och jag är helt nöjd. Europakartan är tillräckligt detaljerad för att hitta mycket små grusvägar. Funktionerna lättanvända och skärmen syns bra i soligt väder. Det enda som var lite struligt var att skärmen ibland blev mörk norr om polcirkeln, vilket är en känd bugg om jag förstår det rätt. Men det kan jag leva med.
Ju mer jag läser så känner jag att Garmin var ett lite bättre val än Tomtom iaf för mig.

Ad augusta per angusta

Ytterligare OT:
Jo, jag har yrkesbröder som hävdar att GPS bara är skit...egentligen har de ingen aning om hur man använder GPS och är rädda för nymodigheten. Men det låter ju bättre om man kan ge intryck av att "veta" att det är skit...

Jag sitter med mitt bluetooth-telefonset i örat och hör Astrid(GPS-röst) berätta för mej hur jag ska köra. Ingen annan än jag hör rösten och det stör inte mer än att ha en pratsjuk passagerare.

Varför distrahera sej med att titta på en skärm, när man kan ha röststyrning?

Som vanligt blir det utrustningens fel, när folk inte vet hur man använder grejerna.

Håller med om Tomtom. Deras kartor som ligger på SD-kort i de billigare modellerna är överlägset mer detaljerade än de som sitter i de dyra GPS:erna med inbyggt minne.

För 6000:- får jag MP3-spelare och en massa onödigt bjäfs, men inexakta och gamla kartor. Processorn är skitslö.

För 999:- får jag en överlägset bättre karta och BLIXTSNABB processor!

Jag är inne på min 5:e Tomtom, de håller inte riktigt för yrkesmässig användning. Sattelitkontakten försvann på ett par. Laddstiftet blev utslitet på ett par andra och lönade sej inte att laga.
En bara dog.
Men än sålänge har de ställt upp med garanti och goodwill.
Deras stora fördel är att man kan lägga in egna ändringar i kartan, det är priceless.

Tomtom XL har MASSOR av buggar i sin stenålderskarta och en sengångar-processor. däremot la de energi och minne på att erbjuda ett dussin skojiga bilsymboler som riktningssymbol istället för en blå pil. Tyvärr är de för små för att kunna användas...
Den utmärkta kompassen har gjorts så liten att man inte längre ser att använda den. Funkionen "peka mot målet" är borta.

Allt för att den okunniga massan hellre har spelare, kamera, e-post, telefonbok och en massa annat, än en riktig kartmaskin.

Det börjar bli svårt att hitta en BRA navigator som bara är en navigator...

Vara efterklok är för mesar!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.