Farlig leksak?

41 inlägg 0 nya

Som alltid så finns det dom av oss som i vissa lägen alltid har mindre sunt förnuft än andra. Och det finns även dom av oss som tror sig kunna mer än vad man egentligen kan och därför inte tänker sig för när dom får nya saker att ha roligt med. Och jag tror inte förbud nånsin kommer att hjälpa så mycket för att hinra dessa personer att begå nya misstag. Men nåt måste man ändå göra åt det som sker så kanske nån form av förarutbildning inte vore så dumt ändå. Man har ju som infört det då det gäller snöskotern så varför inte på fyrhjulingar?

Jag är i alla fall snäll.;-)

[quote=njelger][quote=GuzziKungen]t.e.x atombomb,AK4[/quote]
2 Intressanta exempel som jag skulle vilja säga endast är ofarliga ( för alla ) när de INTE används.[/quote]
Tyvvär så används dom i hotsyfte vare sig man vill eller inte.
Jag vet inte hur världskartan skulle se ut i dag om dom inte fanns :(
Men använder man dom fel (mer än som hot) så är det natta,
lite lika som det övriga jag beskrev.
Kul att smörkniven var solklar :)
Ha dé

Bonga Bonga! Snittar i dag 14,8cm ,köp snoppförlängare!
Gäst (ej verifierad)

[quote=GuzziKungen]Kul att smörkniven var solklar :)[/quote]
Ja, där kände man igen sig från sina unga dar på Hall.

Grr, dra inte in Snöskotern i detta resonemang.. ta hellre alla idiotkörningar med båt i skärgården... nej just ja , dom kan vi inte förbjuda för då har ju inte fillipa och freddan nånstans att mysa på ledigheten...

[quote=njelger]Det är samma vettlösa kille som nu går istället. Han kanske går in i en lyktstolpe i 5 km/h.[/quote]
Hrfmmmmm... törs jag berätta att jag har gått in i både lyktstolpar och telefonkiosker?

Men icke desto mindre. Det där som du beskriver där, Njelger, är det jag kallar för Det Naturliga Urvalet.

Luleå Hockey mot SM-guld!

[quote=CR500]Grr, dra inte in Snöskotern i detta resonemang.. ta hellre alla idiotkörningar med båt i skärgården... nej just ja , dom kan vi inte förbjuda för då har ju inte fillipa och freddan nånstans att mysa på ledigheten...[/quote]
Vilken ledighet??? De har ju sååååå mycket att göra hela tiden... eller var det... ingenting alls... oavsett om de inte gör nå eller gör jäääätttte mycket så är det hårfin skillnad på det och semester... Men de är ju klart... vi (svenska folket) har ju"röstat fram dem" och de är ju de ABSOLUT BÄSTA människorna att göra det som de ska göra.... (vilket jag iof inte fattar vad det är) men duktiga är de.... lr?

Helt otroligt va ni snöar ut i detta forum!!från ATV till AK4 or och atombomber!!Blir asjobbigt att följa,kommer inte ihågvad denna tråden började med längre.

MrHonda

[quote=Henkeman]Helt otroligt va ni snöar ut i detta forum!!från ATV till AK4 or och atombomber!!Blir asjobbigt att följa,kommer inte ihågvad denna tråden började med längre.[/quote]
Vad vore livet utan en del överdrifter?
Insnöat skulle jag tro :)
HA dé

Bonga Bonga! Snittar i dag 14,8cm ,köp snoppförlängare!

Ett av problemen är att det är tillåtet att köra mc på fyra hjul på
bilkörkort.

Håller med, borde finnas ett atv/mc kort
Men då borde quadarna få ha orginal effekten kvar. 20 hk på en 200kg tung är så där roligt...

[quote=el_gordo]helt plötsligt fick jag roliga bilder i huvudet där ngn övar ölburksskjutning med en atombomb....[/quote]
...hmm och jag började fundera på hur man brer en macka med en atombomb - eller var det det smörkniven skulle användas till ?
;)

/K

Har märkt att de flesta fyrhjulingar/quads jag ser inne i stan kär mycke buskörning. Mycke bakhjul och ställ genom kurvor.

Som nån skrev tidigare, anledningen till att fyrhjulingar finns är väl för att ta sig fram, eller är det för folk utan mc-kort som vill roa sig på gatorna?

Nej, jag är inte bitter, bara fundersam :)

Ride on!

[quote=Gubbrejsarn]En fyrhjuling är INTE en motorcykel...då skulle man ju inte kunna köra den på B-kort![/quote]
Idag, kan man väl regga fyrhjulningar som det mesta, båda A1, A, B, finns även moped klassade 50cc. Men håller helt klart med dig att det inte borde vara så här samt att olycksstatistiken blir nu helt fel. Och förarna har ingen anning om vad skydd är med mera "bara en ofarlig leksak" tror många.

[quote=Gillerfors][quote=Gubbrejsarn]En fyrhjuling är INTE en motorcykel...då skulle man ju inte kunna köra den på B-kort![/quote]
Idag, kan man väl regga fyrhjulningar som det mesta, båda A1, A, B, finns även moped klassade 50cc. Men håller helt klart med dig att det inte borde vara så här samt att olycksstatistiken blir nu helt fel. Och förarna har ingen anning om vad skydd är med mera "bara en ofarlig leksak" tror många.[/quote]
Med mycket luft i fyra däck blir det en amfibiebåt - krävs ingen licens för vattenkörning - men vänd mönstringen rätt för bästa vattendriv!

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

[quote=Gubbrejsarn]Irriterande nog vill Claes Dingwall betrakta dom som motorcyklar!!!

Givetvis för att "bättra på" olycksstatistiken för hojarna så de kan förbjudas/begränsas. Då slipper han bygga om de förfäktade vajerräckena.

En fyrhjuling är INTE en motorcykel...då skulle man ju inte kunna köra den på B-kort!

En fyrhjuling är INTE en motorcykel, lika lite som en cabriolet-bil är det.

däremot bör man få någon kurs, liknande för moppekortet, för att lära sej köra den.

Den svaga delen är däcken. Givetvis är det värdelös väghållning att köra asfalt på grovmönstrade ballongdäck.

Det finns en marknad för större fälgar och lägre däcksprofiler med asfaltsmönster, styvare fjädring och sänkningssatser...då blir det säkrare.[/quote]
http://www.megagroup.se och läs startsidans "Vanliga frågor o svar"

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

[quote=Gillerfors][quote=Gubbrejsarn]En fyrhjuling är INTE en motorcykel...då skulle man ju inte kunna köra den på B-kort![/quote]
Idag, kan man väl regga fyrhjulningar som det mesta, båda A1, A, B, finns även moped klassade 50cc. Men håller helt klart med dig att det inte borde vara så här samt att olycksstatistiken blir nu helt fel. Och förarna har ingen anning om vad skydd är med mera "bara en ofarlig leksak" tror många.[/quote]
Du nämnde 50cc atv, jag kör en sån som EU moppe, men det läskiga är att det är ju ingen direkt körutbildning på det, EU "körkortet" är väldigt lätt att ta, och sen så får man köra en 150 kilos klump på vägen i 45 km/h. När jag skulle göra "uppkörningen" på Eu-kortet så fick jag inte köra upp med min atv, jag var tvungen att köra upp med körskolans vespa, även fast jag sa att jag inte skulle köra en tvåhjuling som moppe... jävla körskola...

[quote=The_Real_Rolf_The_Dude][quote=njelger]Det är samma vettlösa kille som nu går istället. Han kanske går in i en lyktstolpe i 5 km/h.[/quote]
Hrfmmmmm... törs jag berätta att jag har gått in i både lyktstolpar och telefonkiosker?

Men icke desto mindre. Det där som du beskriver där, Njelger, är det jag kallar för Det Naturliga Urvalet.[/quote]
Hallå där!!!
Då är det ju lyktstolpe och telefonkiosk som är farligt ju.
Innehavarna till dessa borde naturligtvis inte få framföra dessa!
:o)

Enligt Claes Dingvall m.fl. så är det ju aldrig människor som gör fel, det är sakerna de färdas i som orsakar felen...
:/

jag känner en person som döt hanm var far till 3 barn fy fan vad den familjen har fåt lidit och det värsta är att han sjusade sin minsta son på tanken. så hans pappa rädeade honom från att dö. så jag är förbannad på folk som köper kina fyrhjulingar och inte kan köra!!
"äh det är vel som en bill det är vel rakt fram och gasa. va kan man inte ha ful gas"

ja vet ju själv hur svårt de kan va att låta bli att gasa, därför borde banor byggas till alla oss gas-galningar, då skadar man ju bara sig själv om man kör bus plus att man kan ha krav på skyddsutrysstning där.

Hej!
Här var det gott om felaktigheter. en atv eller quad är registrerad som
MC och inget annat. Man får köra tre eller fyrhjulig MC på B-kort. Terrängdäck är givetvis inte att föredra på asfalterade vägar men det gäller ju även om man kör på 2 hjul. Det finns många seriösa förare av fyrhjuliga fordon på våra vägar. Tyvärr så är statistiken lika missvisande som för alla mc olyckor. Förra året var det fem dödsolyckor på kort tid som fick mycket uppmärksamhet. jag vet att tre av dom inte gällde vägreggade maskiner utan maskiner som framfördes olovligt. dom två andra vet jag inget om. jag har själv kört fyrhjuling på gatan i fyra år jag har samma typ av klädsel och skydd som när jag kör med två hjul. prova gärna själva men undvik dom billigaste kinesmaskinerna

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.