Farlig leksak?

41 inlägg 0 nya
Farlig leksak?

Tror ni det är farligare att köra ATV än hoj? Det reggas allt fler fyrhjulingar och de används inte bara till att frakta timmer i skogen längre ;)

Polisen är orolig för det buskörs tydligen mer med atv's än andra fordon. Hittils i år har 5 personer dött i olyckor, förra året var det två.

http://www.hojen.nu/forum/index.php?topic=324.0

Ride on!

Buskörning eller inte. Enligt min och andras uppfattning så är deras väg och bromsegenskaper inte alls i paritet med prestandan.

Gäst (ej verifierad)

hur många av de 5 hade ens hjälm?

ja kom i 70 km/h med min kusins yamaha raptor å sen kom en kurva och då åkte jag igenom kurvan på två hjul.. ja kan medge att min pulls var uppe i omkring 1000 sträcket!!

[quote=njelger]hur många av de 5 hade ens hjälm?[/quote]
Det är väl allmänt vedertaget att man inte behöver några skydd överhuvudtaget när man kör med följande fordon: Trimmad moped, Scooter samt ATV.

Detta gäller även när man kör dessa fordon i relativt höga hastigheter.

När det gäller vanlig motorcykel är det dock självklart för många, även bland dem som kör utan dessa attiraljer på ovan nämnda fordon, att man ska ha både hjälm och skinnställ och även ryggskydd, stövlar, handskar med mera. Saker som alltså är helt onödiga så fort man kör en motorcykel av scootermodell...

Jag undrar vilken inbyggd säkerhet förarna hoppas på ska finnas i de här nästan-motorcyklarna som kan skydda dem när de vurpar i 90 utan några skydd.

jag vill nog påstå att dessa är farligare än hojar och det av, åtminstone, två anledningar.
-De invaggar förare och passagerare i en falsk säkerhet i och med att de har fyra hjul. Användandet av adekvat skyddsutrustning inskränks i bästa fall till en hjälm. Glöm ine att man kan dö av skador på andra delar av kroppen än just huvudet.
- Det som jag tidigare nämnt: tvivelaktiga väg och stabilitetsegenskaper

Min Grizzly gör 105 om man lutar sig mot tanken. Känns inte sådär säkert.

WTF?

Allt är farligt om det brukas på felaktigt sätt.

Irriterande nog vill Claes Dingwall betrakta dom som motorcyklar!!!

Givetvis för att "bättra på" olycksstatistiken för hojarna så de kan förbjudas/begränsas. Då slipper han bygga om de förfäktade vajerräckena.

En fyrhjuling är INTE en motorcykel...då skulle man ju inte kunna köra den på B-kort!

En fyrhjuling är INTE en motorcykel, lika lite som en cabriolet-bil är det.

däremot bör man få någon kurs, liknande för moppekortet, för att lära sej köra den.

Den svaga delen är däcken. Givetvis är det värdelös väghållning att köra asfalt på grovmönstrade ballongdäck.

Det finns en marknad för större fälgar och lägre däcksprofiler med asfaltsmönster, styvare fjädring och sänkningssatser...då blir det säkrare.

Vara efterklok är för mesar!

En fyrhjuling är precis lika ofarlig som vilken annan produkt
som helst.
Som t.e.x atombomb,AK4,motorcykel,smörkniv ,e.t.c.
Det är när den eller det används på fel sätt som det kan bli farligt ,gäller
även en lätt hottad smörkniv på kåken.
Men jag har gett upp i detta förbudsSverige , så fort något hanteras fel så blir det farligt och någon jävla kollektiv bestraffning läggs in.
Hårdare tag mot dom som missbrukar friheten är mitt recept.
Ha dé

Bonga Bonga! Snittar i dag 14,8cm ,köp snoppförlängare!

[quote=GuzziKungen]En fyrhjuling är precis lika ofarlig som vilken annan produkt
som helst.
Som t.e.x atombomb,AK4,motorcykel,smörkniv ,e.t.c.
Det är när den eller det används på fel sätt som det kan bli farligt ,gäller
även en lätt hottad smörkniv på kåken.
Men jag har gett upp i detta förbudsSverige , så fort något hanteras fel så blir det farligt och någon jävla kollektiv bestraffning läggs in.
Hårdare tag mot dom som missbrukar friheten är mitt recept.
Ha dé[/quote]
Du har naturligtvis rätt i sak. Vad jag egentligen menade är att man lätt invaggas i en falsk säkerhet i och med att det är fyra hjul. "Då kan den inte välta". Det är precis det den gör vid felaktigt användande dessutom behöver det inte ens gå fort.

Det är väl med fyrhjulingarna som med customhojar och cornflakeskörkort: Medelmåttiga prestanda, ännu sämre vägegenskaper, outbildade förare. Ingen bra kombination. Kör gärna rakt fram i kurvor. Singelolyckorna dominerar.

Hur illa det än kan låta i somligas öron: Det enda raka är att klassa dem som MC och se till så att folk som kör dem åtminstone i någon utsträckning har kompetens att göra det. Alternativet är att ha en flytande klassning: Fyrhjuling med störtbåge: Bil. Fyrhjuling utan störtbåge: MC.

I mina ögon är de att jämställa med snöskotrar. Vi har precis samma fenomen där: Outbildade förare, mycket olyckor. Om skotersäsongen vore längre och det fanns snö över en större del av Sverige så skulle olyckstalen även där vara hiskeliga. Nu är säsongen kort, utbildningsnivån låg och respekten för nykterheten väldigt låg, så antalet olyckor är proportionellt sett oerhört högt.

Luleå Hockey mot SM-guld!
Gäst (ej verifierad)

[quote=GuzziKungen]t.e.x atombomb,AK4[/quote]
2 Intressanta exempel som jag skulle vilja säga endast är ofarliga ( för alla ) när de INTE används.

AK-4an kan ju användas till "oskyldig ölburksskjutning".

WTF?

helt plötsligt fick jag roliga bilder i huvudet där ngn övar ölburksskjutning med en atombomb....

upp på sociala och ner på systemet

Kan en atombomb användas på ett säkert sätt?... det känns lite naivt att säga att alla saker är lika säkra/osäkra och att det bara är brukaren det beror på om det är farligt eller inte...

[quote=Agent007]Kan en atombomb användas på ett säkert sätt?... det känns lite naivt att säga att alla saker är lika säkra/osäkra och att det bara är brukaren det beror på om det är farligt eller inte...[/quote]
Det är det som GK är ute efter. Det är en fråga om utbildning och säkerhetstänkande, inte att fyrhjulingar eller atombomber är farliga i sig.

Att förbjuda motorcyklar eller fyrhjulingar för att de är farliga är alltså ett feltänk. De är ju inte farliga.

På samma sätt är det ju med höga farter. Det är inte de höga farterna som dödar, det är de plötsliga stoppen. Folk som kör fort på rätt ställe skadar sej sällan speciellt mycket, ATVar och andra hojar emd mindre prestanda ger ofta personskador när de stannar tvärt från relativt låga hastigheter. Återigen, utbildning, utbildning, utbildning.

Att sedan somliga människor är väldigt omdömeslösa och åker dit på tvära stopp-syndromet kommer vi aldrig att komma ifrån. Det kallas för det naturliga urvalet.

Luleå Hockey mot SM-guld!

En atombomb som används till att spränga en Meteor på väg mot jorden ur kurs används till nyttigt ändamål.

Logic is for the weak.

[quote=sprithitler]En atombomb som används till att spränga en Meteor på väg mot jorden ur kurs används till nyttigt ändamål.[/quote]
Sett för många amerikanska filmer?

Inte alls, jag bara sökte efter ett nyttigt ändamål för atombomber.

Logic is for the weak.
Gäst (ej verifierad)

[quote=The_Real_Rolf_The_Dude]Att förbjuda motorcyklar eller fyrhjulingar för att de är farliga är alltså ett feltänk. De är ju inte farliga.[/quote]
Jo, motorcyklar är farliga. ta vilken mc-singelolycka som helst och ta bort mototrcykeln. Hade den hänt? Det är samma vettlösa kille som nu går istället. Han kanske går in i en lyktstolpe i 5 km/h.

I sammahanget kan man ju notera att AK4 faktiskt är förbjudet att inneha för de allra flesta. Ännu mer så Atombomb.

[quote=sprithitler]Inte alls, jag bara sökte efter ett nyttigt ändamål för atombomber.[/quote]
Ingen i denna tråd säger att atombomber inte har någon nytta. Vad vi säger är att de är farliga (framförallt för adressaten) om de används.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.