Hastighetsmätaren funkar inte (Riktigt mysterium)

19 inlägg 0 nya
Hastighetsmätaren funkar inte (Riktigt mysterium)

Jag har precis bytt framdäck och när jag satte ihop allt så fungerar inte hastighetsmätaren längre.
Hastighetsmätarkabeln och vajern är intakt, när jag vrider på vajern så rör sig mätaren. När jag snurrar på framhjulet så rör sig även den delen i navet eller vad man ska kalla det som vajern ska sitta i och hålet där passar fortfarande med vajern, men när jag sätter ihop allt så händer ingenting på mätaren när hjulet rullar. Någon som vet vad problemet kan vara? :S

har vajern verkligen ingrepp i drivningen i framhjulet? Det är heller inte ovanligt att vajern går av precis vid drivningen och ett en del av vajern sitter kvar där. kolla nogrannt igen, felet sitter garanterat där.

När jag lyser in i hålet så ser det inte ut att sitta något kvar, ca. 0,5cm in ser jag så jag tror inte vajern har gått av.

Nu har mitt problem utvecklats till ett riktigt mysterium...

Jag skruvade loss den änden av hastighetsmätarkabeln som siter i själva hastighetsmätaren och rullade framhjulet för att se om vajern fungerade vilket den gjorde, jag testade även att hålla emot men den snurrade lika bra ändå, alltså är vajern intakt.

Jag testade nu att stoppa in en liten skruvmejsel i röret i hastighetsmätaren där vajern ska sitta. Jag vred på skruvmejseln och då ser jag hur mätaren börjar röra på sig. Då tänker jag att det kanske är röret som är utslitet och att vajern inte får grepp så jag testar att stoppa in vajern en liten bit bara så jag kan se röret, och så snurrar jag på hjulet och icke sa nicke, vajern får grepp och röret snurrar men INGENTING HÄNDER PÅ MÄTAREN. Jag tar ut vajern och testar en gång till med skruvmejseln och så funkar mätaren igen, men sedan när jag försöker med vajern så vill den bara inte.
Kan någon förklara vad som är fel???

Gäst (ej verifierad)

Nyp åt riktigt hårt om vajerns ände (den som skall snurra - inte höljet) och se om den fortfarande snurrar under belastning.

/H

[quote=Henning]Nyp åt riktigt hårt om vajerns ände (den som skall snurra - inte höljet) och se om den fortfarande snurrar under belastning.

/H[/quote]
Jo jag gjorde ju det och ändå snurrar den. Alltså jag ser hur röret i hastighetsmätaren snurrar PRECIS på samma sätt som den gör med skruvmejseln men ändå rör inte mätaren på sig, jag är helt ställd, det känns som om problemet är fysiskt omöjligt...

är höljet klokt fastskruvat i hjulet så att maximalt av vajern sticker upp ur höljet?

[quote=113bom]är höljet klokt fastskruvat i hjulet så att maximalt av vajern sticker upp ur höljet?[/quote]
Yes, ca. 2cm som sticker ut, som sagt jag ser ju hur hjulet roterar utan att något händer på mätaren men så fort jag gör samma sak med skruvmejseln så rör sig mätaren igen. Jävligt mysko...

Gäst (ej verifierad)

Och du nyper riktigt hårt om vajern?
Det kan vara lätt att lura sig på den...

/H

Jag har gjort det och dessutom är det knappt något motstånd i hastighetsmätaren där vajern sitter. Jag försöker förklara att röret där vajern ska sitta snurrar exakt likadant i båda fallen bara att med skruvmejseln funkar mätaren och med vajern händer ingenting :S:S:S

Ummm hur snabbt rullar du framhjulet när allt är kopplat som det ska?

[quote=Yamazuki-499]Ummm hur snabbt rullar du framhjulet när allt är kopplat som det ska?[/quote]
Tillräckligt för att det ska visas på mätaren (vajern snurrar till och med snabbare än vad jag gör med skruvmejseln).

Det låter väldigt skumt... En mekanisk hastighetsmätare är en väldigt enkel konstruktion med en magnet som snurrar i en fjäderbelastad aluminiumkopp. Det enda jag kan tänka mig är att något händer med vajern eller hylsan i mätaren när det blir tryck på den i "längsled". Har du provat att trycka in hylsan i mätaren med din skruvmejsel samtidigt som du snurrar, eller trycka vajern inåt i höljet med en tång samtidigt som du snurrar framhjulet?

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

En idé till: Du snurrar inte framhjulet åt fel håll, "backar" när du provar med allt ihopskruvat? :-) (Eller snurrar skruvmejseln åt fel håll och får något konstigt resultat därför)

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

[quote=ZoPilote]En idé till: Du snurrar inte framhjulet åt fel håll, "backar" när du provar med allt ihopskruvat? :-) (Eller snurrar skruvmejseln åt fel håll och får något konstigt resultat därför)[/quote]
Nää jag snurrar åt rätt håll =P har dessutom testat åt båda hållen... Förstod inte riktigt vad du menade i ditt första inlägg men imorgon ska jag testa dra lite plastfolie över vajern innan jag stoppar in den i hylsan och se om den inte sitter bättre då?

ta loss den nere sätt fast i borrmaskinen och kolla om den funkar som den ska

[quote=moshh][quote=Yamazuki-499]Ummm hur snabbt rullar du framhjulet när allt är kopplat som det ska?[/quote]
Tillräckligt för att det ska visas på mätaren (vajern snurrar till och med snabbare än vad jag gör med skruvmejseln).[/quote]
Snacka om att känna sig dum nu... Visar sig att vajern inte alls snurrar snabbare än vad jag vred med skruvmejseln. Hastighetsmätaren har fungerat hela tiden, jag har bara inte snurrat hjulet tillräckligt fort =P Jag vill ändå tacka alla för er hjälp som garanterat hade kommit till nytta om det verkligen vore något fel...
Pinsamt värre :$

=)

Jag har samma problem med min mc. Körde i kraftigt åsk och regnväder då slutade den fungera. Köpte ny kabel, bytte igår, men fungerar inte ändå. Kan det hända något nere navet? Har inte tagit bort hjulet, å vet inte hur det ser ut innuti där.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.