Däcktyp?

6 inlägg 0 nya
Däcktyp?

Jag har tänkt köpa ett nytt framdäck till min Suzuki GS500E -93.
Jag har tittat på www.mcdackonline.se men jag vet inte riktigt vad man ska ha för sorts däck, i listan kan man ju välja mellan VR/VB/R/R/ZR/B/V och det enda jag vet är att R betyder Radial men jag har ingen aning vad det innebär och om det är det jag ska ha.
Någon som kan hjälpa mig?

bör ju stå nån guide på deras sida

Kolla i manualen eller på ditt framdäck...

Vi är på väg mot framtiden, tro mig

Beror på vad det står i ditt reg.bevis...?

Här iofs för bilar, men samma princip:
http://www.bythjul.com/?page=102

"Hastighetsindex

Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 H, här är det bokstaven H som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 210 km/h (se tabell).

Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter.

Vi rekommenderar inte att välja lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för. Det kan resultera i dålig väghållning och styrning. Ifall du vill ha bättre respons vid styrning så är det bara att skaffa ett däck med högre hastighetsindex.

Man ska aldrig ha olika hastighetsindex på sitt fordon, det kan resultera i oförutsägbara kast och dålig väghållning.
HI Km/h HI Km/h HI Km/h
L 120 Q 160 V 240
M 130 S 180 W 270
N 140 T 190 Y 300
P 150 H 210 Z >240"

"Vir prudens non contra ventum mingit"

Det finns en rekommendationslista för varje motorcykel på Däck onlines hemsida. Kolla där så får du den hjälp du behöver.

De flesta däcknätbutiker har guider för detta, annars kan ni nog hitta det på http://www.dackhjalp.se/

Det som går runt kommer i regel tillbaka

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.