Nordkapp 2013

13 inlägg 0 nya
Nordkapp 2013

Någon som är sugen på att köra från smygehuk till Nordkap den 28,e Juni?
Resan kommer att ske i ett lungt touring tempo och beräknas ta ca 2veckor.
Resan till målet skall vara själva upplevelsen med resan.
Resrutten kommer ungefär se ut så här:
Smygehuk-Mora-Röros-Bodö-Lofoten-Narvik-Alta-Honningsvåg-Nordkapp-Rovaniemi-Torneå-Arvidsjaur-Wilhelmina-Dortea-Östersund-Mora-Smygehuk.
Total körsträcka 585mil.
Boende kommer att vara tält, hytter eller vandrarhem.
Ni som vill hänga med hojta till.

Ett tips bara! Undvik 45:an. Skittråkig väg. Har kört den från Mora till Storuman och höll på att kräkas på kuppen.

Det börjar närma sig, 13 dagar kvar till starten i smygehamn.
Ni som är intresserade att följa med till Nordkapp, så är är det högtid att börja sälja in till familjen att ni behöver några veckors egentid med ett mc gäng.

Någon som har en checklista för vad man skall ha med sig i bagaget för en Nordkapp resa?
Tror jag har tänkt på det mesta, men känns som man kanske kommer missa något.

Myggnätshuva och våtservetter är inte helt fel! Punkalagningssats med plugg och co patroner om du har slanglöst. Eller punkalagning på flaska.

tigertom wrote:
Myggnätshuva och våtservetter är inte helt fel! Punkalagningssats med plugg och co patroner om du har slanglöst. Eller punkalagning på flaska.

Check check,, det finns med i packningen.

Regntålig hatt med brätten som är packbar! Har du med en sådan så behöver du den inte. Har du inte med den.........
Tvättlina med klädnypor är heller inte fel! Har fått jaga handukar och andra textilier kors och tvärs på någon(några) campingar!

tigertom wrote:
Regntålig hatt med brätten som är packbar! Har du med en sådan så behöver du den inte. Har du inte med den.........
Tvättlina med klädnypor är heller inte fel! Har fått jaga handukar och andra textilier kors och tvärs på någon(några) campingar!

Tvättlina är nog inte så dumt att ha med sig och tar inte alltför stor plats.
Understället och strumpor måste jag tvätta några gånger, annars har jag tänkte kasta underkläder efter hand som de blir mindre rena. Björn Borg kallingar som går på sista versen finns i packningen samt T tröjor som man endå tänkt kasta finns i packningen. Hatt är jäkligt coolt och praktiskt, men det finns inte en chans att få plats med det.

Det där med att ta med slitna underkläder brukar jag göra själv. Även gamla t-shirts som kan kastas efter hand. Vad det gäller hatt så får jag framhärda! Om du får tag på en hatt som du kan vika och packa ihop utan att den förstörs tar inte mycket plats i packningen. Och kan vara väldigt trevlig att ha om man ska sätta upp tältet i regn eller får stopp i regn. Bara det där att slippa känna regnet rinna efter ansiktet och nacken in under kragen är värt besväret.

Zatopek (ej verifierad)

Gör som rebellen doktor Che Guevara när han låg i fält och hade brist på tvättvatten för att kunna sköta sin hygien perfekt;
vänd kallingarna ut och in och dessutom fram & bak.
Dvs. varje par kan bäras i fyra omgångar innan de fått fartrand runt om och kan kasseras.

Lika illa som regndropparna som stör tältslagningen kan det vara med besvärliga norska fjällknott som följer med in i nattlägret.
Både hatt http://www.westernsafety.com/hellyhansen2005/hhpg22-12916.jpg och tobaksrök http://www.camfil.se/filterteknik/luftkvalitet-inomhus-iaq/fororeningskallor-inomhus/tobaksrok/ är viktiga i kampen mot elementen/naturen!

Nyss hemkommen från Nordkapp. Blev en fantastisk resa och ett minne för livet.
Var en riktigt lång resa och kör man från södra Sverige så får man räkna med att det tar 6 dagar att komma till Nordkapp om man kör 7-10 timmar varje dag. Att köra med en sporthoj som jag gjorde är något som man gör för utmaningens skull och inte så praktiskt och bekvämt. Dock absolut värt resan och jag längtar redan nu efter att göra om det, men nästa gång skall jag åka lite bekvämare.

Vilken väg tog du? Är det ca 230 mil har du bara kört ca 4 mil i timmen.

WTF?
Zatopek (ej verifierad)

Bra rapportering efter utflykten till exotiska NordNorge där kontinentala husbilar/-vagnar, vilda renar gör vägarna osäkra och vackra vyer gör färden långsam. Så varför hetsa för att höja medelhastigheten eller korta restiden som är en del av nöjet.

Fina hojar att åka långt på är dom med stora motorer och mycket vrid och som erbjuder bra sittställning med fin komfort.
Plus har mycket utrymme för folk och packning och ork som räcker till alla.
Föreslår att du kikar på mc med superbike-ursprung och klassisk "naken" design.
T.ex. Kawasaki ZRX1200, Yamaha XJR1300 och Suzuki GSX1400 som alla tre kan fittas med toppkåpa och med magspoiler och Honda CBR1300 som även finns med halvkåpa.
Alla fyra japaner har plats för sidoväskor och/eller toppbox från eftermarknaden.
Suzuki GSF 1150 Bandit och senare 1200cc med halvkåpa (som under något år sålts komplett med helkåpa och packväskor till lågt pris) är ju en långkörare med en lång historia och du får mycket muskler för liten peng.
Dom här dugliga motorcyklarna är testade i både nyligen insomnade hojblaskan http://www.mcnytt.se/test och här i http://www.bike.se/test (gå även in på Community för medlemsrecensioner för mer personliga synpunkter och erfarenheter av resp. båge)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.