Senaste aktivitet

"Thorped" har kommenterat på "BP: Oljan slut om 53 år"2 timmar 57 minuter sedan

lyckades glömma oljan i min suzuki tr125

lyckades glömma oljan i min suzuki tr125

Trist men glömde fylla i 2-takts oljan i oljetanken. När jag körde hörde jag ett missljud o stängde av direkt. Men cylindern är repad o den går inte igång pga det. Motorn går runt lätt dock så ingen stor repa. Men nu undrar jag hur jag ska göra. Köpa cylinder verkar vara omöjligt att hitta nån. Min modell är ju TR125u 1984. Finns det samma cylindrar till andra suzuki som passar min? Min cylinder är utan förgasre då den sitter nere vid vevaxeln s.a.s. (känner inget glapp ivevstakslager).

Tacksam för tips, A

Om repan är så liten som du säger så hade jag provat med att hona loppet och bytt ringarna, eventuellt även kolven. Med lite tur så kan det räcka...

nja så liten är den inte tror jag. Är tveksam att de skulle gå

Borra om eller fodra om cylindern kan kanske vara ett alternativ?

Dyr läxa: Mekanik utan smörjning är självskadligt! Kompression på en tvåtaktare är viktigt och då måste allt sluta tätt som det ska. Ssk. mellan vevhus o cylindertoppen Har du kollat med landets skrotar om bättre beg reservdelar? Här en tråd med många hemsidor och telefonnummer på mc-demonteringar http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?43663-Lista-på-MC-skrotar&s=d7d9f78bd523927f5bcee61ae0963616

Livet handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det (alla små löjliga händelser)

Till och med Biltemaolja är bättre än ingen alls.

WTF?

Enligt TEKN så lämnade jag in cylindern till en verkstad. Inga problem sa han. Kommer kanske få köpa en lite större kolv men får se när jobbet är gjort. Beror ju om han måste hona eller borra antar jag. Kollat på ebay efter kolvar o där finns det till suzuki Gp 125 . Cylindern såg ut som min. Har ni nån aning om det är standard motorer på dem? Sedan var mäter man detta ifrån kolven för att se om den passar...CROWN HEIGHT IS 20 MM. Skulle vilja koppla på en lampa sen som varning för låg oljenivå. Gärna tips om lämplig utrustning för detta med :) .tack

Enligt min uppfattning så finns det ett antal mått som är avgörande. Kolven skall ju passa i cylindern och där skall inte spelet vara för stort, 0,04 till 0,05mm brukar vara lagom. Kolvbultsdiametern samt positionen på den har stor betydelse. Även kolvringarnas knasterlägen skall du vara observant med, ringöppningen får inte vara vid någon av portarna. Det är vad jag kommer på för ogonblicket. Har du tur så räcker det med en honing och ny kolv.

anderswien wrote:Skulle vilja koppla på en lampa sen som varning för låg oljenivå. Gärna tips om lämplig utrustning för detta med :) .tackFörr kollade man nivån via oljesticka, sen kom fönster för enklare titt på nivån före/under körning. På moderna bilar är det oljetryck- o oljenivåinfo på digitala displayen som gäller, men för mc är det verkligen inte standard! Har på egna BMW-boxern en oljenivåmätare som extra utrustning. Så det finns teknik för hoj. Kolla in här för liknande fråga http://ww2.bmwklubben.se/search.php och sök med nyckelordet "oljenivåmätare" för diskussionen.

Det är som det är och blir som det blir, qué será será

Tekn wrote:Enligt min uppfattning så finns det ett antal mått som är avgörande. Kolven skall ju passa i cylindern och där skall inte spelet vara för stort, 0,04 till 0,05mm brukar vara lagom. Kolvbultsdiametern samt positionen på den har stor betydelse. Även kolvringarnas knasterlägen skall du vara observant med, ringöppningen får inte vara vid någon av portarna. Det är vad jag kommer på för ogonblicket. Har du tur så räcker det med en honing och ny kolv.

En försäljare på ebay kollade upp måtten på kolven och enligt honom är dem exakt samma mått som suzuki GP 125.Nån här som vet vilken skillnad det egentligen är på GP o TR 125? (Han har olika stora kolvar beroende på honing/borrning). Då tog jag även med måtten från kolvbult och till toppen på kolven samt var öppningarna på kolvringarna var nånstans på kolven. Ska jag passa på att byta Nållagret som är enkelt att byta? Men är det nån större mening om jag inte ser nåt konstigt där den suttit o den verkar rulla helt ok o inga glapp? Innan jag drar igång hojen tänker jag spruta in lite olja i vevhuset samt cylinder o nållager o köra med ett par % olja i bensintanken o sen hålla tummarna att vevlagrena inte tog så mkt skada....

Gärna tips på nån bra elektrisk nivåmätare man kan göra (köpa) så jag får en lampa som börjar lysa vid låg oljevolym i tanken.

Lägg till ny kommentar

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera