Senaste aktivitet

"Henric Valberg" har svarat på foruminlägget "köpa en klassisk 125cc roadster"

Recensioner

Hjälmar / HJC / HJC FG-15

Bra: 
Suverän passform, bekväm inredning, bra visirmekanism och hyfsad ventilation.
Dåligt: 
Flipprig ventilationsmekanism framför munnen.
Summering: 
Köpte hjälmen efter min Shoei Raid och kvalitetsmässigt är den nästan lika bra, plus att den sitter bättre. Tack vare att den är så pass bekväm så vill jag ranka den som minst lika bra som Shoei, men till ett mycket bättre pris.

Motorcyklar / Ducati Superbike 1098

Bra: 
Superb väghållning, stadig som ett lok men ändå hyfsat snabbstyrd. Förmodligen för att den är så lätt. Motorn ett under av kraft, vrid som en Scania med V8-diesel. Enorm bromskraft! Hyfsat bekväm för att vara en Ducati. Billigare driftskostnader än en japanare. Jo, det är sant!
Dåligt: 
I vanlig ordning så ser man inte mkt i backspeglarna. Man ser instrumentpanelen, men den är inte överdrivet tydlig. Går inte att köra sakta med utan att få värk i handlederna. Onödigt många skruvar för att lossa kåporna. På min 996:a lossar man totalt 10 snabbvred så är kåporna borta på 1 minut. Här måste man lossa 16 insexskruvar, vilket tar oändligt mkt mer tid.
Summering: 
En klassisk Ducati, dvs fantastisk på favoritvägen, bökig i stan, och vansinnigt vacker. Köp den om du gillar vrid, väghållning, personlighet och att prata med människor. "Alla" kommer fram och vill prata.

Motorcyklar / Ducati Superbike 1098

Bra: 
Chassit är bland det finaste jag kört. Mycket roligare än de japanska supersporthojar jag kört. Min Fireblade 954 var ju ett lok, min Gixxer 1000 ganska kul men det här är som att skära med en skalpell genom asfalten.
Dåligt: 
Jag åker ju inte direkt på semester med den...
Summering: 
Bästa sporthojen jag kört så här långt. Köpte en begagnad med 11000 mil på mätaren. Ett bra val för plånboken!

Skotrar / Kymco / Vitality

Bra: 
+ Komforten + Går tyst + Bra pris + Robust + Väghållningen + Sadelfack utrymmet + Klockan + Billig försäkring, 100 kr / mån + Accelerationen
Dåligt: 
- Hmm, svårt! Enda jag kan komma på är att, original bromshandtagen är obekväma. Men det är en smaksak
Summering: 
Mycket bra moped med otroligt bra komfort och väghållning. Balansen i mopeden är mycket bra förhållande till priset och mopeder i samma klass. Bra acceleration går mycket tyst, sitter gör man bra! Stort sadelutrymme, drar 0.2 l milen. Robust moped, sidostöd och centralstöd. Skön att skjutsa på, en toppen moped med andra ord. Min har gått 1200 mil utan problem. Går klockrent! Startar jämnt i ur och skur Mycket bra klocka på instrumenteringen så att man kan ta tid hur långt det tar att åka en viss sträcka!

Ryggskydd / Dainese / Safety vest

Bra: 
Underbar passform och så mycket som det är använt är jag förvånad över att det hållit så bra som det gjort.
Dåligt: 
Nu gick dock dragkedjan sönder... men det kanske man kan räkna med efter 10 år...
Summering: 
Suverän produkt.

Motorcyklar / BMW F800ST

Summering: 
Hej! Jag vill tillägga att 2013-12-13 fick jag ett brev från BMW i vilket man återkallar för kontroll av bakhjulslager. Orsaken är att bakhjulslagret eventuellt kan vara utsatt för extremt slitage p.g.a. ogynnsamma toleranser. Åtgärden på verkstad skall enligt brevet bestå av att kontrollera samt vid behov byta ut bakhjulslager. Tack BMW för att ni tagit ansvar. Med vänlig hälsning, Olle

Motorcyklar / BMW F800ST

Bra: 
Låg vikt. Bra mellanregister. Komfort. Låg bränsleförbrukning.
Dåligt: 
Utseende. Transmissionsglapp. Kvalitet. Växellåda. Trist motor.
Summering: 
Efter 9 år och 13000 mil på Honda VFR 750 F ville jag prova något nytt så i augusti 2012 blev jag ägare till en blå BMW F 800 ST -07 med 1500 mil på mätaren. När man provar på något nytt jämför man ju frivilligt eller ofrivilligt med det man är van vid så nog kändes instrument, reglage, ja det mesta som ganska billigt jämfört med en VFR. Växellådan är knappast på normal japansk nivå men efter ett antal mil hade jag lärt mig knepen och accepterat nedköpet och transmissionsglappet kan jag också leva med men saknar mina VFR vid stadskörning. En V4 är ju såklart också det finaste man kan åka så min BMW med sin rassliga Twin får ju svårt att konkurrera. Men den låga vikten hos min BMW gör körningen på både grus och asfalt till en upplevelse. Hos BMW är deras 800 en mellanmodell så kvaliteten hos fjädringen är bra men tyvärr inte magisk som på de dyrare modellerna från BMW och detsamma kan sägas om detaljarbetet som varken når upp till VFR eller 1200GS nivå. Ekonomi är min BMW:s trumfkort. Lågt inköpspris, förbrukning runt 0.4 liter/mil och ett topplock som en mekaniker skruvat sig fram till på ca 10 min och dessutom med endast 8 ventiler gör verkstadsbesöken korta och billiga. Att byta olja och andra enkla åtgärder fixar du själv både snabbt och enkelt. Men när det gäller kvaliteten råkade jag i somras, med 3200 mil på mätaren ut för något tråkigt. Glapp i bakhjulslagren! Varken på Bikes forum eller hos svenska BMW-klubben hittar jag någon tråd som visar att någon annan råkat ut för samma sak men andra forum berättar att felet är relativt ofta förekommande i England, Australien och USA och då endast på årmodellerna 06-08. Det är något med lagret och axeln i bakhjulet men då jag inte har kunskapen skall jag inte utveckla ämnet. Genom min sedan länge mekaniker fick jag reda på att felet skulle kosta 6000-15000 kr att åtgärda beroende på hur skadornas art så valde vi att istället köpa en hel baksving från en mc-skrot kostnad 5000 kr. Hur BMW hade agerat vet jag inte men garantin hade gått ut och jag hade gjort en service på en sk icke BMW-verkstad. Enligt olika forum så har BMW:s inställning till reklamation varierat och jag kan ju inte garantera användandet av högtryckstvätt på min BMW. Nu med 3500 mil på mätaren står hon i garaget och vi väntar på våren, Jag ger betyget 3 men det hade blivit 4 om jag sluppit strulet med bakhjulslagren. På favoritvägarna är hon en fröjd att köra och glädjen håller i sig även när hon lastats med hustru och semesterpackning. Imponerande hur väl hon klarar last tycker jag. Lasten klaras av med hjälp av väskor från Givi V35 som rymmer mera än originalväskorna men tyvärr gör min mc något bred jämfört med originalet. Med vänlig hälsning, Olle

Motorcyklar / Kawasaki GTR 1400 ABS

Bra: 
kanonstark turbinlik motor, fin växellåda. Mycket prisvärt Grand tourer paket med toppbox, inneväskor +GPShållare + lite annat. Känns riktigt smidigt när man väl fått rull på den. Rymliga packväskor. Bra vindskydd.
Dåligt: 
orginaldäcken är inget vidare. Lite liten tank med riktigt jobbig "låg bränslenivå" varning som blockerar all övrig information på info-displayen. 600 mil serviceintervall funkar inte så bra på en så här kompetent långfärdscykel. borde vara det dubbla.
Summering: 
Har åkt hoj sen 1980, mest kåplöst och bestämde mej för att skaffa en långfärdscykel. Testade igenom de flesta adventurehojarna men hittade ingen som jag föll för. Fick chansen att prova en GTR och föll direkt. Införskaffade en svart av årsmodell 2013 och är Supernöjd! För mej funkar den både för pendling, långfärd, skjuts och en sväng till Rosenhill. Kanske inte världens smidigaste att lotsa omkring och den är hyfsat bred över backspeglar och packväskor. Men sammantaget är den så himla BRA! bekväm, snabb, praktisk. man finner sej tillrätta på en gång. Stortrivs verkligen.. Min ZRX1100 kommer inte att rulla många mil nästa sommar, men det kommer GTR:en att göra!

Skriv en ny recension

Logga in för att skapa en recension
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: