Senaste aktivitet

"Sneaky Steve" har svarat på foruminlägget "Identifiering av motorcykel"

Recensioner

Motorcyklar / Ducati Hypermotard 1100 Evo

Bra: 
Efter fem år och 1500 mil med Hypermotard 1100 Evo är det fortfarande det roligaste jag kört. Ryckig och svårkörd i stan, blåsig på motorväg, men fantastisk på alla andra vägar! Tål hur hård behandling som helst, och måste köras hårt för att verkligen komma till sin rätt. Öppnad luftburk och ommappning ger en rappare och starkare motor med brutalt insugsljud. Trots hård körning hade jag under fem år/1500 mil inga andra fel än en display som byttes på goodwill av Ducati.
Dåligt: 
Går väl hårt i motorn, svårkörd i stan. Högt pris på service, och käkar lätt bakdäck. Efter tvätt kan motorlampan blinka till, elektroniken gillar inte vatten. Verkstaden hade stora problem att få nya displayen att acceptera immobilizerkoderna vilket visade sig bero på att en display med fel serienummer beställts, så allmän varning för elektroniken som är bra så länge den fungerar.
Summering: 
Inte speciellt praktisk, men en väldigt rolig leksak!

Motorcyklar / Kawasaki 1400 GTR

Bra: 
1400GTR 2013 - Fantastisk motor som drar otroligt jämnt. - Bekväm - Känns kvalitativ i reglagen - Snygg, modernt utseende - Välbalanserad - Allt lull lull som är standard
Dåligt: 
- Precis som baracuda skriver så "SKRIKER" "displayen låg bränslenivå" istället för att diskret varna och tala om ca antal mil kvar på tanken. - 600 mil service - Enormt avgasrör som tar bort allt trevligt brumm. - Topboxen har egen nyckel!!?? Galet korkat. - Ingen farthållare
Summering: 
Körde tidigare en BMW K1200S så ni vet jag jämför med, har precis köpt denna och inte ens kört hundra mil, så min recension kan komma att revideras. Men så här långt... En fantastiskt välbalanserad hoj som är en fröjd på kurviga vägar, faktiskt behagligare i kurvorna än min BMW. När man sedan tar ut den på motorvägen förvandlas den till en långfärdskryssare av rang. Elrutan är fantastisk, bara att justera i farten för att få perfekt luftflöde. Körpositionen med mina 170cm är perfekt, sitter som en kung. Det nyckellösa systemet är grymt smidigt bara att sätta sig på hojen och köra. Däremot är nyckeln i tändningen korkad, stänger man av motorcykeln är handsfacket låst, vill man öppna det får man vackert vrida på tändningen igen. skall man tanka behöver man ta ut nyckeln, har man då stängt av hojen genom att vrida åt vänster måste man vrida åt höger så att allt tänds för att komma ett steg till åt höger för att få ut nyckeln. Alternativt tar man den lilla pluttiga extranyckeln som sitter löst i sändaren. Jag är blott 170cm ö . h 76kg men har inga som helst svårigheter att dra upp den på centralstödet, hela hojen är verkligen välbalanserad. Visst är den lite bred när man först sätter sig men inget som känns när man börjar rulla. Fördelen är att man får ett fantastiskt väderskydd, kört i +8 grader med sommarhandskar, handtagsvärmen på 1/2 effekt och nästan svettades om händerna, då hör till saken att jag har väldigt kalla händer. Bromsarna har bra bett med en trevlig möjlighet att ändra kombibromseffekten i 2 steg. Känslan är bra men inte så bra som min BMW som hade extremt bra känsla i bromsarna. Instrumenteringen är lättläst med t.ex blinkerslampa som syns oavsett ljus ute, risken att glömma den på är mycket liten. Stor lättläst display med klassiska snygga analoga urtavlor. Största problemet med denna hojen är att man inte vill stiga av, man bör knappt ha familj med två små barn som jag har :). Har ni frågor eller funderingar om hojen så får ni gärna kontakta mig här på forumet.

Handskar / Biltema / Regnhandskar Nr 82-745

Bra: 
Kan fungera som vindskydd vid kall väderlek
Dåligt: 
Fyller inte någon roll som regnskydd. Tvärt emot så verkar materialet suga åt sig regnvatten och efter ett tag skvalpar det inuti handskarna. Som annan recensent konstaterar blir man bara förbannad. Jag ser nu de testades med negativt resultat redan år 2008, och än idag i Maj 2015 säljs samma produkt av Biltema. Jag ordnade en video som illustrerar vattnet i handskarna: https://www.youtube.com/watch?v=hvXabESQNcs
Summering: 
Undvik dessa handskar om din avsikt är att de behöver skydda mot väta. Däremot kan de ha en vindskyddande effekt. Fungerar bäst direkt på handen. Använder man den utanpå en handske så trasslar det inre fodret lätt in sig i handsken så att man tappar greppvidd och får svårt att nå broms/kopplings-reglage. Kommer gå i retur till Biltema.

Motorcyklar / Suzuki GSX 1400

Bra: 
Bästa hojen jag haft; som en stark björn! Hårda dämpare bak, progressiva fjädrar fram från tyska Wirth gör hojen stadig i kurvorna. PC III och Laser helsystem ger 20 hk mer och 13 kg lättare. Jag har sänkt sadeln lite också för mer stöd. Svart och röd så klart!
Dåligt: 
Njet
Summering: 
Köp!

Motorcyklar / Suzuki GSX 750 ES

Bra: 
Billig i både inköp och drift. min har gått 10 000 mil och de e inget fel med den, så en riktig slitvarg. Extra trevligt är den seriösa instrumenteringen som visar allt du behöver veta och lite till.
Dåligt: 
Frambromsen är ganska klen. drar lite olja (kanske bara är min)
Summering: 
mycket kul per satsad krona.

Motorcyklar / Suzuki LS 650

Bra: 
Lättkörd, pålitlig, inte mycket plastskräp på denna hoj.
Dåligt: 
Hojen är trång och sitsarna obekväma - men det är lätt fixat. Är man över 170 cm behöver man nog framflyttade fotpinnar. Även det kan fixas. Tanken är liten, bara 10 liter.
Summering: 
Bry er inte om vad GammelGSX1100 skrivit, han baserar sitt uttalande på en enda provtur och han vet inte ett piss om denna hoj. Det är en missförstådd hoj, och det är synd, men det är byråkraternas fel - för att hojen skall ha lägsta möjliga utsläpp har man från fabriken strypt den effektivt med en för smal avgaskrök och med världens fulaste ljuddämpare. Om man byter till en enkelväggig avgaskrök och öppnare ljuddämpare (Raask eller BSM) och byter till lämpliga munstycken i förgasaren så går den som en skållad råtta, 150 km/h är inget problem alls. Och den blir inte drygare i maten för det. Det är en utmärkt långfärdshoj om man förstår att man måste bygga om den litet så den blir bekväm för just dej. Jag satte en större tank på min (från en Kawa VN 750) och rejäla sidoväskor. En toppenhoj om man modifierar den lite, alltså ! ;-)

/ / FLD Switchback

Bra: 
Den första båge jag ägt i mitt bikerliv som jag inte sitter o letar efter fler växlar på! 1690cc 103 cui - 6 växlar .. ja den går som en dröm .hade jag haft möjlighet att köpa den när jag börja åka hoj på 70 talet ,så hade jag aldrig köp det andra skitet jag genom lidit :Harley is the king !!(tog några år att inse detta ) tänk att det tog så många år till att hitta rätt båge ..nu ska jag bara hitta rätt kärring med :-) så jag kan bli riktigt lycklig ...
Dåligt: 
nja -service verkstäder är ju inte va de borde vara -de har så bråttom så de håller inte på moment och annat viktigt ..(finns info på webben )därför servar jag själv .för då vet jag att det blir riktigt gjort på min älskling ..polarn lämna in sin road king i helsingborg o kort efter va det en motorbullt som höll på att sticka iväg ...trots en räkning på flera tusen som skulle vara märkesverkstadsservice ...köper man en hoj i den prisklassen så borde man ha garanti för att motor och moment på skruvar överhålles vid garanti jobb /service ..men alla har så bråttom idag och det går ut över kunderna ...så resultat jag servar själv och då får alla mc delar rätt moment och ordningsföljd . skaffa en rep bok föreslår jag alla mc ägare och sköt sånt själv -då vet ni att grejerna funkar -forever ...spara tusenlappar på nått du gör bättre än en märkesverkstad ......
Summering: 
Den bästa hoj jag ägt -den behåller jag till de bli tvungna att lyfta upp mig på den för att få köra en sväng .. och så e det ju en switchback: hårda väskor som man plockar av i ett naffs ,när man bara ska ut på en kort tur ..då får man en naken hoj av typenfat boy eller nått ..fet e den iaf ... o rutan har snabb fäste ,,lika lätt att knö av ... fråga inte om den e till salu -jag håller hårt i min FLD kompis .....och nu ska den få H4 LED belysning fram på 2200 lumen -nice(ebay) .....bågen köpt hos Bikeman -de hade en kvar sist jag kolla ...vill ni ha en långfärdsbåge med ruta o hårda väskor och en bra motor : FLD Switscback vill du ha en naken cruiser utan nått extra -FLD Swichback! du kan altid "switchbach " to FLD ;-) smart -att inte fler har tänkt tanken ... på tal om smart -när jag blir för gammal för att åka 2 hjuling skulle jag kunna tänka< mig en Smart Fortwo Diesel TRIKE ....lagom med 0,29 i förbrukning .... nice ...

Motorcyklar / Harley-Davidson XL Sportster 1200 Custom

Bra: 
härlig hoj som jag gärna behållit om jag inte råkat prova en FLD
Dåligt: 
inget . allt fungera som jag förväntade mig av en sån hoj ,,, harley har ett gott ljud o en lågvarvig gång ...växlarna räkte till utan överdriven längtan att lägga in fler växlar ..
Summering: 
bra köp -min va utrustad med enkelsadel -brölerör ,som jag snabbt bytte ut för det fortsatte att sjunga i huvet en timme efter att jag ställt hojen...när jag bytte båge så blev min såld nästan innan köpet va klart så visst e XL1200C ett bra val ..

Hjälmar / HJC / HJC FG-15

Bra: 
Suverän passform, bekväm inredning, bra visirmekanism och hyfsad ventilation.
Dåligt: 
Flipprig ventilationsmekanism framför munnen.
Summering: 
Köpte hjälmen efter min Shoei Raid och kvalitetsmässigt är den nästan lika bra, plus att den sitter bättre. Tack vare att den är så pass bekväm så vill jag ranka den som minst lika bra som Shoei, men till ett mycket bättre pris.

Motorcyklar / Ducati Superbike 1098

Bra: 
Superb väghållning, stadig som ett lok men ändå hyfsat snabbstyrd. Förmodligen för att den är så lätt. Motorn ett under av kraft, vrid som en Scania med V8-diesel. Enorm bromskraft! Hyfsat bekväm för att vara en Ducati. Billigare driftskostnader än en japanare. Jo, det är sant!
Dåligt: 
I vanlig ordning så ser man inte mkt i backspeglarna. Man ser instrumentpanelen, men den är inte överdrivet tydlig. Går inte att köra sakta med utan att få värk i handlederna. Onödigt många skruvar för att lossa kåporna. På min 996:a lossar man totalt 10 snabbvred så är kåporna borta på 1 minut. Här måste man lossa 16 insexskruvar, vilket tar oändligt mkt mer tid.
Summering: 
En klassisk Ducati, dvs fantastisk på favoritvägen, bökig i stan, och vansinnigt vacker. Köp den om du gillar vrid, väghållning, personlighet och att prata med människor. "Alla" kommer fram och vill prata.

Skriv en ny recension

Logga in för att skapa en recension

Gratis nyhetsbrev!

Testa vårt nyhetsbrev för att inte missa de viktigaste händelserna. Din epostadress är allt som behövs.

Du kan när som helst välja att inte ta emot fler och din adress säljs givetvis inte vidare till någon annan.

Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: