Senaste aktivitet

"von-Klotenhjelm" har svarat på foruminlägget "Vad som har förfelats med chopper-byggandet"1 timme 52 minuter sedan

Recensioner

Motorcyklar / Ducati Superbike 1098

Bra: 
Chassit är bland det finaste jag kört. Mycket roligare än de japanska supersporthojar jag kört. Min Fireblade 954 var ju ett lok, min Gixxer 1000 ganska kul men det här är som att skära med en skalpell genom asfalten.
Dåligt: 
Jag åker ju inte direkt på semester med den...
Summering: 
Bästa sporthojen jag kört så här långt. Köpte en begagnad med 11000 mil på mätaren. Ett bra val för plånboken!

Skotrar / Kymco / Vitality

Bra: 
+ Komforten + Går tyst + Bra pris + Robust + Väghållningen + Sadelfack utrymmet + Klockan + Billig försäkring, 100 kr / mån + Accelerationen
Dåligt: 
- Hmm, svårt! Enda jag kan komma på är att, original bromshandtagen är obekväma. Men det är en smaksak
Summering: 
Mycket bra moped med otroligt bra komfort och väghållning. Balansen i mopeden är mycket bra förhållande till priset och mopeder i samma klass. Bra acceleration går mycket tyst, sitter gör man bra! Stort sadelutrymme, drar 0.2 l milen. Robust moped, sidostöd och centralstöd. Skön att skjutsa på, en toppen moped med andra ord. Min har gått 1200 mil utan problem. Går klockrent! Startar jämnt i ur och skur Mycket bra klocka på instrumenteringen så att man kan ta tid hur långt det tar att åka en viss sträcka!

Ryggskydd / Dainese / Safety vest

Bra: 
Underbar passform och så mycket som det är använt är jag förvånad över att det hållit så bra som det gjort.
Dåligt: 
Nu gick dock dragkedjan sönder... men det kanske man kan räkna med efter 10 år...
Summering: 
Suverän produkt.

Motorcyklar / BMW F800ST

Summering: 
Hej! Jag vill tillägga att 2013-12-13 fick jag ett brev från BMW i vilket man återkallar för kontroll av bakhjulslager. Orsaken är att bakhjulslagret eventuellt kan vara utsatt för extremt slitage p.g.a. ogynnsamma toleranser. Åtgärden på verkstad skall enligt brevet bestå av att kontrollera samt vid behov byta ut bakhjulslager. Tack BMW för att ni tagit ansvar. Med vänlig hälsning, Olle

Motorcyklar / BMW F800ST

Bra: 
Låg vikt. Bra mellanregister. Komfort. Låg bränsleförbrukning.
Dåligt: 
Utseende. Transmissionsglapp. Kvalitet. Växellåda. Trist motor.
Summering: 
Efter 9 år och 13000 mil på Honda VFR 750 F ville jag prova något nytt så i augusti 2012 blev jag ägare till en blå BMW F 800 ST -07 med 1500 mil på mätaren. När man provar på något nytt jämför man ju frivilligt eller ofrivilligt med det man är van vid så nog kändes instrument, reglage, ja det mesta som ganska billigt jämfört med en VFR. Växellådan är knappast på normal japansk nivå men efter ett antal mil hade jag lärt mig knepen och accepterat nedköpet och transmissionsglappet kan jag också leva med men saknar mina VFR vid stadskörning. En V4 är ju såklart också det finaste man kan åka så min BMW med sin rassliga Twin får ju svårt att konkurrera. Men den låga vikten hos min BMW gör körningen på både grus och asfalt till en upplevelse. Hos BMW är deras 800 en mellanmodell så kvaliteten hos fjädringen är bra men tyvärr inte magisk som på de dyrare modellerna från BMW och detsamma kan sägas om detaljarbetet som varken når upp till VFR eller 1200GS nivå. Ekonomi är min BMW:s trumfkort. Lågt inköpspris, förbrukning runt 0.4 liter/mil och ett topplock som en mekaniker skruvat sig fram till på ca 10 min och dessutom med endast 8 ventiler gör verkstadsbesöken korta och billiga. Att byta olja och andra enkla åtgärder fixar du själv både snabbt och enkelt. Men när det gäller kvaliteten råkade jag i somras, med 3200 mil på mätaren ut för något tråkigt. Glapp i bakhjulslagren! Varken på Bikes forum eller hos svenska BMW-klubben hittar jag någon tråd som visar att någon annan råkat ut för samma sak men andra forum berättar att felet är relativt ofta förekommande i England, Australien och USA och då endast på årmodellerna 06-08. Det är något med lagret och axeln i bakhjulet men då jag inte har kunskapen skall jag inte utveckla ämnet. Genom min sedan länge mekaniker fick jag reda på att felet skulle kosta 6000-15000 kr att åtgärda beroende på hur skadornas art så valde vi att istället köpa en hel baksving från en mc-skrot kostnad 5000 kr. Hur BMW hade agerat vet jag inte men garantin hade gått ut och jag hade gjort en service på en sk icke BMW-verkstad. Enligt olika forum så har BMW:s inställning till reklamation varierat och jag kan ju inte garantera användandet av högtryckstvätt på min BMW. Nu med 3500 mil på mätaren står hon i garaget och vi väntar på våren, Jag ger betyget 3 men det hade blivit 4 om jag sluppit strulet med bakhjulslagren. På favoritvägarna är hon en fröjd att köra och glädjen håller i sig även när hon lastats med hustru och semesterpackning. Imponerande hur väl hon klarar last tycker jag. Lasten klaras av med hjälp av väskor från Givi V35 som rymmer mera än originalväskorna men tyvärr gör min mc något bred jämfört med originalet. Med vänlig hälsning, Olle

Motorcyklar / Kawasaki GTR 1400 ABS

Bra: 
kanonstark turbinlik motor, fin växellåda. Mycket prisvärt Grand tourer paket med toppbox, inneväskor +GPShållare + lite annat. Känns riktigt smidigt när man väl fått rull på den. Rymliga packväskor. Bra vindskydd.
Dåligt: 
orginaldäcken är inget vidare. Lite liten tank med riktigt jobbig "låg bränslenivå" varning som blockerar all övrig information på info-displayen. 600 mil serviceintervall funkar inte så bra på en så här kompetent långfärdscykel. borde vara det dubbla.
Summering: 
Har åkt hoj sen 1980, mest kåplöst och bestämde mej för att skaffa en långfärdscykel. Testade igenom de flesta adventurehojarna men hittade ingen som jag föll för. Fick chansen att prova en GTR och föll direkt. Införskaffade en svart av årsmodell 2013 och är Supernöjd! För mej funkar den både för pendling, långfärd, skjuts och en sväng till Rosenhill. Kanske inte världens smidigaste att lotsa omkring och den är hyfsat bred över backspeglar och packväskor. Men sammantaget är den så himla BRA! bekväm, snabb, praktisk. man finner sej tillrätta på en gång. Stortrivs verkligen.. Min ZRX1100 kommer inte att rulla många mil nästa sommar, men det kommer GTR:en att göra!

Motorcyklar / Ducati 999

Bra: 
Toppenhoj för kurviga vägar. På något sätt känns cykeln betydligt lugnare är föregångaren 916/996/998. Man sitter bekvämare med inte lika mkt häng över armarna. Lugnet är dock bedrägligt, det är ett jäkla klipp i motorn. Från 4000 varv upp till rödmarkering händer det grejor vilket gör att man inte är lika beroende av att ha "rätt" växel i.
Dåligt: 
Inget för stadstrafik, även om det är den bästa sporthojen för gata som Ducati byggt. Dyr service med ventiljustering och kamremsbyte.
Summering: 
Som alla Ducatis sporthojar så är de kompromisslösa, även om just 999 är den mest landsvägsmässiga av alla. Man sitter betydligt mer bekvämt än på både 996 och 1098, vilket gör att den faktiskt t o m funkar som touringhoj. Men det är på kurviga vägar den trivs bäst. Stabil som ett lok i kurvorna och med ett ordentligt klipp ut ur desamma. En bättre hoj än föregångaren, men inte lika vacker.

Motorcyklar / Aprilia RSV 1000 Tuono R / Factory

Bra: 
* Känns rejäl och har väldigt bra rykte vad det gäller hållbarhet på motor. * Skön sittställning som ger full kontroll och i mitt tycke är överlägsen sporthoj med clip-on * Härlig motor med karaktär, skjuter på riktigt bra över 7000rpm vilket inbjuder till "inspirerad" körning.. * Ingen dussinhoj
Dåligt: 
* Saknar i mitt tycke vrid i låg och mellanregistret för att vara en twin. * Har varit väldigt svårt och dyrt att få tag på delar tidigare, vet inte hur det är nu när det är en ny importör. * Toppkåpan och instrumenteringen är inte särskilt vackra i mina ögon, men det är lätt förlåtet när man ligger på en kurvig 70-väg med ett brett flin under hjälmen..
Summering: 
Jag har haft många olika typer av hojar: Ett par KTM 660 Supermotard, ett par GSX-R 750, R1, ett par Fireblade streetfighters, ZX12R, Falco, Hypermotard osv.. Den första modellserien av Tuono är idag en extremt prisvärd motorcykel. Bra med effekt och fin väghållning, bromsarna är helt ok även om dom är den svagaste länken av dom tre. Men den här hojen kan du åka på upptäcksfärd, leta dig in på små grusvägar för att se vart du hamnar. Den upprätta körställningen gör att du alltid har full kontroll på hojen, även när det blir trångt och dåligt underlag. Samtidigt så är den helt suverän på kurviga småvägar, motorn drar starkt över 7000rpm och uppmanar till hård körning. På kurvig landsväg är det sällan hojen som är begränsningen, vilket innebär att du utan problem kan rasta sporthojar förutsatt att du kan gasa lite. Jag brukar byta hoj väldigt ofta, men nu har jag haft Tuonon i två år och jag ser fram emot att ta ut den nästa sommar igen. Den ska drevas om lite så den blir ännu lättare att ta upp på bakhjulet på 3:an, i övrigt är jag extremt nöjd med den. Ska tilläggas att den dessutom är väldigt billig att försäkra. Det är stor chans att nästa hoj blir en nyare Tuono när det väl är dags att byta, en Tuono V4R APRC vore grymt. Men det lär dröja nått år innan den är nere i vettiga pengar som begagnad.

Skriv en ny recension

Logga in för att skapa en recension