Bild
Nästa artikel
Inte den vackraste men absolut en av de bästa.

Chefredaktörens Husaberg FE 450

Garage

Efter tusen och åter tusen bortförklaringar var det äntligen dags för Christer att göra slag i saken och serva endurohojen hemma i garaget.

Den svenska motorcykeltillverkaren Husaberg som uppstod ur spillrorna  av dåvarande Husqvarnas motorcykeltillverkning utanför Laxå gjorde några fantastiska motorcyklar som har satt sina spår. Speciellt modellerna med den liggande motorn (för mer centrerat rotationscentrum) som fanns i motorstorlekar på 450 och 570 kubik. Motorerna tillverkades under några år och fick rykte om sig att vara outslitliga.

Det var det ryktet som jag också hört och blev nyfiken på och därefter bestämde mig för att vidareutforska. Sagt och gjort drog jag iväg och köpte en FE 450.
Jag köpte den nere i Skåne, ute på landet någonstans via en Blocket-annons. Affären gick smidigt. På telefon ställdes de smarta frågorna om hur den var i skicket och om den fungerade som den skulle. Enligt den förvånade säljaren så var den okej i skicket och senast han körde hojen fungerade den som den skulle.

Glad över hans svar bestämde jag mig för att kasta mig i bilen dagen efter och dra på en 90-mila roadtrip för att hämta hojen. 
En kort provkörning på plats där jag mest körde på bakhjulet och därefter byte av pengar och papper. Snabbt och smidigt.
Sedan dess har åren passerat. Hojen har använts flitigt, åtminstone de första åren i min ägo. Då busades det rejält i skogar och mark, flera gånger i veckan och inte en enda gång svek den mig med att gå sönder - trots sporadiskt underhåll från min sida.

Jobbet som testchef på tidningen har dessvärre gjort att jag haft allt mindre tid att njuta av svetten i skog och mark tillsammans med mina underbara Husky. När jag senast stannade upp i livet och tänkte efter, insåg jag att hojen stått still i garaget i över ett år utan att användas alls. Det fick mig att må dåligt.

Jag tog mig i kragen och gjorde ett rejält ryck i garaget en gråmulen helg för att åter ge Huskyn lite kärlek. Bort med gammal lera, torra kvistar och åldrad bensin. Luftning av bromsar, laddning av batteri, lite nya plastdetaljer och inte minst ny fräsch motorolja stod på schemat. När helgen var över var hojen som ny igen och väntar åter på att komma ut i skog och mark för bus och bensinosande friluftsliv.

 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.