XVS 1100 Dragstar (årsmodell -99) - Startproblem vid kallstart

3 inlägg 0 nya
XVS 1100 Dragstar (årsmodell -99) - Startproblem vid kallstart

Tjena,

Jag har ett mindre (förhoppningsvis) dilemma med min Yamaha XVS 1100 Dragstar. Min första hoj för övrigt, så jag är rätt novis på detta. Den är nämligen väldigt svårstartad vid kallstart. Inget jag märkte i somras när det var 30 grader på dagarna, men nu framåt sensommar/höst märks det allt tydligare. Vid kallstart försöker jag alltid starta den med "choken" först såklart, men den står bara och tuggar och tänds aldrig upp. Efter att tag testar jag utan choken, då startar den men är på väg att dö direkt så länge jag inte ger gas. Bör nämnas att testar jag starta den utan choke direkt vid kallstart så går den inte igång heller.

Till saken hör även att den är väldigt trött första sekunderna efter att jag startat upp den vid kallstart, "Neutral"-dioden flimrar och motorn känns slö. Så fort den gått varm så går den bättre.

På hojen sitter det monterat Raask ljuddämpare. Har funderat på att köpa mig några originaldämpare, men inte kommit så långt ännu. Vet inte hur pass det kan påverka - men säger det utifall att det kan ha ett samband. Behöver jag justera förgasaren?

Det uppstår även avgassmällar vid motorbroms. Vet inte om kan ha ett samband med ovanstående problem, men nämner det iallafall.

Batteri byttes igår, startade bra efter det. Imorse var den slö igen dock. Ska byta tändstift till veckan. Luftfilter ska jag byta i höst/vinter också.

Förhoppningsvis har några av er bättre koll än mig - så alla tips är varmt välkomna!

/Tobias

Raask-dämparna kan ge mager blandning som ger avgassmällarna, men borde inte påverka kallstarten. Låter som batteriet inte är helt friskt. Laddade du det nya innan du monterade det? Speciellt batterier från Biltema kan vara i princip urladdade vid köp, men alla batterier bör laddas innan montage. Kolla även jordanslutningarna du hittar och mät spänningen över batteripolerna med motor igång (bör vara ca 13,8v).

Speak with a soft voice, but always carry a big stick.

ZoPilote wrote:
Raask-dämparna kan ge mager blandning som ger avgassmällarna, men borde inte påverka kallstarten. Låter som batteriet inte är helt friskt. Laddade du det nya innan du monterade det? Speciellt batterier från Biltema kan vara i princip urladdade vid köp, men alla batterier bör laddas innan montage. Kolla även jordanslutningarna du hittar och mät spänningen över batteripolerna med motor igång (bör vara ca 13,8v).

Köpte batteri från xlmoto.se, deras egna märke. Jag har inte laddat det innan montering, men naturligtvis är det så att man ska göra det (gjorde det med bilbatteriet, så vet inte varför jag skippade det nu, iver över att få igång hojen ordentligt kanske...). Tack för påminnelsen! Ska kolla upp spänningen också.

Ja, misstänkte nåt sånt angående Raask-dämparna. Skönt att få lite stöd för den teorin!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.