Uppkörning om en månad, nervig

2 inlägg 0 nya
Uppkörning om en månad, nervig

Kört ca 50h privat. En dubbellektion på manöverbana hos körskola. Jag kör med en BMW 1200GS. Inte råd med några lektioner för att testa så att allt verkar ok, så en aning osäker. Känner mig bekväm i trafik (haft B körkort i 15år och kört regelbundet).

Oftast så tar jag mig igenom lågfarten utan att behöva sätta ned någon fot men ibland händer det. Banan där jag övar är asfalt med bulor, lutningar och svackor.
Man ska ju stanna i ”portarna” på väg ut och ibland kommer jag inte helt perfekt rakt utan står en aning snett mellan konerna. En eller två fötter som ska sättas ned?

Högfarten går bra (tror jag). Tar mig förbi hindret runt 55 och börjar bromsa runt näst sista konan. Svängen vet jag inte exakt hur fort den ska tas men gasar mig igenom den och kommer rätt snabbt upp i 55-60. Kan man kugga om man kör fortare än 50?

Har bromsat från 70/90/110 och får stopp på mcn och håller upp blicken. Något mer att tänka på? Bör man få stopp på mcn rimligen inom teoretiska bromssträckor på torr asfalt för 70 (24.5m) och 90 (40.5m)?

Är inte så orolig över trafikdelen... (än)

Tips mottages tacksamt!

Gött, jag klarade mitt körkort för drygt en månad sedan så det är fortfarande ganska färskt så jag ska försöka svara så gott jag kan!

Bägge fötterna ska ner i "portarna" när du stannar. Du behöver inte stanna helt rakt i portarna, det gynnar dig nästan mer att stanna snett åt det håll du ska åka härnäst för att underlätta för dig. Handlar om att verkligen utnyttja banan och ta ut svängarna så du en bra placering i portarna.

Vändningen i högfarten ska tas med en rask fart, går det för långtsamt kan man bli kuggad för det.
Ja, man kan kugga om man kör över 50km/h. Det är givetvis svårt för dom att se om du kör 52-53km/h men om du är uppe vid 57-58km/h och utforskar så syns det på din körning och kan bli problem.

Det finns ingen bestämd bromssträcka du ska lyckas stanna på eftersom alla motorcyklar beter sig olika. Viktigt att tänka på är att hålla blicken högt och bromsa hårt och bestämt. Har du en cykel men ABS-bromsar ska du undvika att dom aktiveras, det kan man kugga för också eftersom en tvärnit där ABSen kickar in, inte är den effektivaste metoden och bromsa på.
Man ska alltså utföra en så effektiv bromsning som möjligt!

Lycka till!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.