Suzuki RF900R

80 inlägg 0 nya

[quote=Gubbrejsarn]Vänta tills du fyller 50 då:-). Då inser man att man ÄR gammal, inte bara känner sej...[/quote]
Det är inget man tänker på när man träffar dig eller ser dig köra ;-)

Hur gammal/mogen man är, sitter inte i åldern.....

"Ungdomen skulle vara ett idealiskt tillstånd om den kom lite senare i livet. "

"Av en despot som tillhör en religion där spriten är helt förbjuden, finns inget gott att " - Arne Anka

Sådärja, har varit en produktiv julledighet, har fått drivpaketet och insuget bytt, nu är det bara ett litet problem kvar, och det är fläkten som jag är lite orolig för...

Kan givaren till fläkten säga ifrån vid fel temperatur, eller är det fungerar, eller fungerar ikke?

[quote=killer_mouse]vem fan vill bli gammal:-P[/quote]
Är 50år att vara gammal? Då kan du själv svara på frågan när du är där om du ville bli 50.

Om du har kört ihjäl dig innan så struntar du nog i vilket...

Vi är på väg mot framtiden, tro mig

[quote=Biggus][quote=killer_mouse]vem fan vill bli gammal:-P[/quote]
Är 50år att vara gammal? Då kan du själv svara på frågan när du är där om du ville bli 50.

Om du har kört ihjäl dig innan så struntar du nog i vilket...[/quote]
Jag vill inte bli gammal, men äldre har jag inget emot att bli=)

Jag fick förresten en chock när jag pratade med Folksam om SMC försäkringen. Om jag gick en kurv och bromskurs skulle Suzukin kosta 1200 kronor om året att försäkra på mig=O Halvförsäkring, men ändå....

1200 spänn i Arjeplog för en RF 900....inte riktigt samma prisnivå i Sthlm. Jag betalar drygt 7000 för min RF och då är jag 50, Skulle gärna byta med dig.

Tack för komplimangen Ronin:-). försäkringar är ett surt kapitel för "riktiga" motorcyklar...

Vara efterklok är för mesar!

Rf:en är en bra sporttourer, hade själv en 1996, som jag körde närmare 1000 mil med, medbringaren till laddningen gav sig dock, var ett bök att byta den, ca 3000 mil klarar den sen brukar den ge sig på rf:en sen hade jag problem med tankkranen. På det hela taget tycker jag det var en toppenhoj, kåpan gör ett himla bra jobb, farter i 240+ känns odramatiskt.

EN fråga till rf900 (eller nån annan) ;) jag funderar på att köpa en rf 900 då ;) hur mycket drar den ? tankvolym på en -95a? några kända fel? kan man likna körställningen med en vfr? nåt annat bra o veta om hojen?
Tacksam för svar

Hej.

Min RF drar 0.65-07 l/mil. Jag känner inte till några fel förutom generatordrivningen(läs början av tråd) och ...ibland kan 2:an hoppa ur vid gaspådrag. Sker detta har den tidigare ägeren missat i växlingen. Detta ska gå att fixa ganska enkelt, har dock ingen aning om vad det kostar. Förutom detta känner jag inte till några konstigheter.
Den kör ifrån en VFR enligt specifikationerna..och du behöver inte skämmas för prestandan.

Betr körställningen så vet jag inte. Har aldrig kört en VFR. Jag är 193 cm lång och skulle vilja ha fotpinnarna lite längre bak.

:edit ordformulering

[quote=mickegbg]EN fråga till rf900 (eller nån annan) ;) jag funderar på att köpa en rf 900 då ;) hur mycket drar den ? tankvolym på en -95a? några kända fel? kan man likna körställningen med en vfr? nåt annat bra o veta om hojen?
Tacksam för svar[/quote]
Varför är det intressant om hojjen går på 0,6 eller 0,8?
Andra faktorer är viktigare. (Tänker inte börja räkna upp alla)
Har übersnål-framfört min, på en resa Halmstad - Södermanland, via trevliga nissastigen, på ca 0,4 och har även idiot-gasat för att kolla om den ev. kan dra lite mer......det kunde den.

Tänkte även länka till en annan tråd jag skrivit om just bränsleförbrukning, men den försvann för ett antal år sedan då bike.se, eller Mr. Otur gjorde något radikalt, som innebar att allt man tidigare publicerat på bike.se försvann ut i cyberrymden.
Tankvolymen är ca 22-23 liter (samma volym på alla 900:a)

Körställning är svår i ord och text att "servera".

RF900R passar INTE längre personer. (Är 181 och klarar mig bra, men rekommenderar inte RF för folk som är 10cm längre)

I inlägget (innan mitt) säger Kent666 att 2:an hoppar ur.

Alltså......NEJ, det gör den INTE. (Kanske på hans hoj, och för resten av växellådsmisshandlande människor på andra märken åxå)

Det är INTE ett specifikt RF900R-problem.

Generatordrivning, med dess vulkade/plastgjutna medbringarkonstruktion till generatordriften har jag redan skrivit om.

Några (som jag...) råkar åxå ut för en varmgång i en kontakt nära startmotor-reläet. Feldimensionering/dåligt kontaktering orsakar detta.

------------------

Mickegbg:

Köp en rf du!

Årsmodell spelar ingen roll (-94 <-> -98)

MVH

rf900r

Hej..

Var kanske otydlig. Nej...2:an hoppar inte ur. Det var inte så jag menade.

Innan jag köpte min RF försökte jag också ta reda på så mycket som möjligt. En sak jag blev rådd att kolla var 2:ans växel.

Det är inte ovanligt att 2:an KAN hoppa ur vid kraftig acceleration. Detta pga att tidigare ägare missat i växling/misshandlat växellådan. Jag hann testa tre andra RF900 som hade detta problem innan jag hittade den jag har nu.

Förklaringen jag fick var den effektstarka motorn ihop med att växelföraren är något underdimensionerad. Är föraren oförsiktig vid kraftig acceleration och missar i växlingarna är det lätt hänt att växelföraren blir lite stukad. Antar att det gäller även andra typer av motorcyklar.
Rätt eller fel så var det så här jag fick det förklarat för mig.

Hittar du en RF900 som verkar bra så köp den! Tror inte du kommer att ångra dig...och 2:an hoppar inte ur på min RF

:edit stavfel

[quote=kent666]Hej..

Var kanske otydlig. Nej...2:an hoppar inte ur. Det var inte så jag menade.

Innan jag köpte min RF försökte jag också ta reda på så mycket som möjligt. En sak jag blev rådd att kolla var 2:ans växel.

Det är inte ovanligt att 2:an KAN hoppa ur vid kraftig acceleration. Detta pga att tidigare ägare missat i växling/misshandlat växellådan. Jag hann testa tre andra RF900 som hade detta problem innan jag hittade den jag har nu.

Förklaringen jag fick var den effektstarka motorn ihop med att växelföraren är något underdimensionerad. Är föraren oförsiktig vid kraftig acceleration och missar i växlingarna är det lätt hänt att växelföraren blir lite stukad. Antar att det gäller även andra typer av motorcyklar.
Rätt eller fel så var det så här jag fick det förklarat för mig.

Hittar du en RF900 som verkar bra så köp den! Tror inte du kommer att ångra dig...och 2:an hoppar inte ur på min RF

:edit stavfel[/quote]
Har faktiskt aldrig hört talas om någon RF där växeln har hoppat ur.

Problem med att få i växel är ett annat omtalat fenomen på hojar, och kan förmodligen höra samman med att växelföraren som ser till att länka dreven med varann kan ta stryk om man sparkar i växlar väldigt vårdslöst.
Det fenomenet benämns mer i sammahanget R1:or...
Bakhjulsörning?

Körställningen är markant mer framåtlutad jämfört med en VFR.
För den som aldrig har färdats runt på en gatracer så känns det jobbigt för handlederna - i alla fall den första tiden.
För man vänjer sig.
Benen är även de en aning mer vikta jämfört med en VFR.
Jag skulle vilja säga att körställningen är ungefär mellan en VFR och en riktig gatracer.
Tanken är hyggligt bred, så man sitter med benen lite mer särade än på en VFR.

Jag hade en 97:a, och tyckte att det var en lagom hoj om man vill ha ett sportigare alternativ, som ändå erbjuder en acceptabel komfort.

Fasiken, efter att ha läst denna tråd så blir man ju sugen på att köpa en RF igen! Köpte en flong ny 97:a 1998. Jag valde 97:an för att jag visste hur färgsättningen såg ut, men 98:an visste jag inte hur den såg ut. Det ångrar jag inte ens idag!!!! 97:ans 900 röd/svart/silver rockar fortfarande!!! Absolut den snyggaste hojen jag någonsin har ägt...... Har en sukkafärgad TL1000R idag.

Själv tycker jag den helröda är vackrast...passar så bra mot gälarna.

Vara efterklok är för mesar!

Gubbrejsarn: Håller med dig. Det är en (vacker) Ferrari-kopia-grej.

Funderar starkt på att lacka om min (nyare modell) röd.

Den röda modellen är introduktionsmodellen av rf900...årsmodell -94.

Jag är MYCKET osäker på att det ens såldes -95or av rf900 i Sverige.
Jag har aldrig sett någon.

OM det finns 95:or i Sverige, så TROR jag att även dom är röda.

/rf900r

[quote=rf900r]Gubbrejsarn: Håller med dig. Det är en (vacker) Ferrari-kopia-grej.

Funderar starkt på att lacka om min (nyare modell) röd.

Den röda modellen är introduktionsmodellen av rf900...årsmodell -94.

Jag är MYCKET osäker på att det ens såldes -95or av rf900 i Sverige.
Jag har aldrig sett någon.

OM det finns 95:or i Sverige, så TROR jag att även dom är röda.

/rf900r[/quote]
De röda är snygga men d ska vara svart med lila dekor=)

[quote=kent666]1200 spänn i Arjeplog för en RF 900....inte riktigt samma prisnivå i Sthlm. Jag betalar drygt 7000 för min RF och då är jag 50, Skulle gärna byta med dig.[/quote]
Enkel lösning på det problemet, flytta hit, här finns gott om plats för alla.....

[quote=Nitrious]Enkel lösning på det problemet, flytta hit, här finns gott om plats för alla.....[/quote]
Är ju barnfödd i Bergnäset utanför Luleå. Nackdelen är den långa vintern. Är numera van att man kan börja köra hoj redan i början av april.

Jahaja,

Då har jag åkte Suzuki RF900R i två och ett halvt år typ nu.

6700 mil har den gått,

Generatorn håller än, och ventilerna har jag inte behövt justera.
En uppsättning Michelin Pilot road II har den tuggat i sig, nu sitter det nästan nya Pilot Power på.
Nya bromsbelägg och lite sådant, annars sköter den sig riktigt bra.

Den har fått gå en del storbana och en väldig massa go-cart bana, har inte upplevt den som speciellt vare sig stor eller tung i de sammanhangen, och då fick jag prova en GSX-R 600 på Gocart-banan i Mora....

Mor tröttnade dessutom på sin Honda Shadow 750 efter att ha åkt RF900
så hon bytte bort kromsläden emot en röd RF900,
"det var ju lite mer att åka med"

Jag funderar på att skaffa en RF900 då den ger väldigt mycket hoj för pengarna. Jag läste tråden och såg att generatordrivningen kan ge sig. Går det att se med blotta ögat (om nödvändiga delar demonterats) eller är det spänningsmätning som gäller?

Återfallsknutten

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.