TDM 850 -93 rycker i mellanregister

16 inlägg 0 nya
TDM 850 -93 rycker i mellanregister

Tjena!
Jag fick problem med min TDM 850 efter att jag körde soppa torsk! Vad jag inbillar mig så var det efter det som den började gå dåligt på jämn gas och lägre varv. Jag hade vara ner ett par kilometer med den innan så jag är inte helt hundra, men 90% säker:)

Det jag gjort hittills:

Tagit ur förgasarna och blåst ut lågfartsmunstyckena. Kört förgasarna i ultraljudstvätt. Kört med bränsle från separat behållare för att garantera fullt flöde ur tanken. Stiften var nya innan jag körde tom tank. Det enda som inte är hundra än är gummina mot luftburken som inte håller tätt. De har torkat och går inte att få på förgasarna.

Några idéer mina vänner?

Om inte förgasarna inte får rätt undertryck går motorn precis så dåligt som du beskriver.
Försök att på något vis få tätt i anslutningen.
Kolla förgasarmembranen om du inte redan gjort det.
Min erfarenhet är från XTZ 750, men förgasarna är dom samma på TDM tom. årsmod. 99.

Membranen såg okej ut, en aning torra i kanterna men i övrigt mjuka. Det är tätningarna mot luftfiltret som läcker alltså. Inte de mot insuget. Inte vad jag tror iaf. Tack för svaret!

Hojen är 25 år gammal. Nålar o munstycken (i mjuk mässing) slits mekaniskt o kan behöva bytas? Det påverkar definitivt motorgången.
Bl.a. gummi åldras också med åren.
Koll av "osynliga" sprickor" som läcker tjyvluft som kan orsaka ojämn motorgång gör du enklast med startgas.
Spraya mot förgasargummit efter det du startat motorn. Ökar tomgången indikerar det dags för byte av gummianslutningen.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Skyddstatningsmedel/Startspay-2000022401/

Tack för svaret! Motorvarvet ökade när jag prövade men jag är osäker på om det sögs in ovanifrån där jag vet att det läcker.

Jag gjorde rent de nedre insygsgummina ordentligt och drog några varv eltejp utanpå dom, så jag tror de ska vara täta. Det blev ingen skillnad på gången så jag tror inte felet låg där iaf.

Om nu inget yttre läckage o gummimembranen i vacuumförgasarna är intakta så kanske det slutar i byte av innanmätet.
Kolla först även flottörhusets delar, bränslenivån där måste vara korrekt för jämn motorgång.
Här en renoveringssats/förgasaren till din TDM, det behövs en sats per förgasare
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/forgasardelar/forgasardelar-yamaha/renoveringssats-yamaha/forgasar-renoveringssats-till-yamaha-2

Trevlig midsommar!

Som komplement till övriga goda råd i tråden:
Kan också vara problematiskt att få munstycken och kanaler rena även med ultraljudstvätt. Som en sista åtgärd kan du prova rensa dom med en liten koppartråd. Misstänkt att du kanske fått in någon smuts i synnerhet som du uppfattar problematiken uppstod efter bränslebrist.

Tack Captain Bike! Jag beställer denna om det inte fungerar med dom något större lågfartsmunstyckena jag beställt. Som jag uppfattar det på avgaspuffarna på tomgång så är det höger cylinder som går dåligt.

Hub:
Jag har provblås dom och tycker att det verkar blåsa som det ska men absolut, det ska jag testa annars. Det känns som att det någonstans sitter nåt eftersom det uppstod efter att den sög ur det sista slammet i tanken:)

Har du fått helt tätt mellan förgasarna och luftrenaren än?
En detalj kanske, men väl så viktigt.
Ojusterade ventiler kan ge startproblem och stökig motorgång. Förmodligen inte felet men bra att kolla ändå.

Hub wrote:
Som komplement till övriga goda råd i tråden:
Kan också vara problematiskt att få munstycken och kanaler rena även med ultraljudstvätt. Som en sista åtgärd kan du prova rensa dom med en liten koppartråd. Misstänkt att du kanske fått in någon smuts i synnerhet som du uppfattar problematiken uppstod efter bränslebrist.

Tanken är rätt, ultraljud fixar inte allt.
MEN:
stor VARNING för tricket med metall tråd. Man brukar föreslå i första hand TRYCKLUFT.
Och ev. ett penselhår för ytterligare koll av munstycken. Minsta spår eller grad i loppet fördärvar exaktheten för rätt bränsleflöde.
Skillnaderna i munstyckenas storlekar i japanska förgasare brukar vara 5/100 eller 2.5/100. Alltså väldigt små steg.
Hela förgasaren kräver känsligt handlag vid mekningen, det handlar om mjuka metaller o munstycken är av mässing.
@S
där finns även enstaka reservdelar till förgasarna om du bara behöver byta nån enskild del.
Till TDM finns blandskruv, trottelmembran, flottörnål/nålventil
http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/reservdelar/forgasardelar/forgasardelar-yamaha/
Är det Mikuni? Finns delar både på brittiska o tyska sajter

Det är Mikuni så jag ska plocka ur munstyckena efter midsommar får vi se vad det är för spännande i.. Beställer nog antingen nya munstycken eller hel renoveringssats.

Captain Bike: Absolut, man måste vara försiktig med tråden. Föreslog en mjukare metall, koppartråd för att minska risken av åverkan i munstyckena. Penselhår låter inte dumt det heller.
Livet med förgasare innebär tyvärr att man blir tvungen att renovera dom med jämna mellanrum. Är dock en oslagbar upplevelse med friska och välsynkade förgasare. Svårt att hitta det i moderna insprutningar. Hoppas du hittar rätt Skilling.

It may be a problem in the nozzle and pipe fitting. Even with ultrasonic cleaning.

Jag har beställt två renoveringskitt till förgasarna så får vi se om det hjälper.

Problemet är löst! Monterade renoveringssatserna och nu går den som den ska. Nålar och rubbet byttes i förgasarna.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!