Upp en nivå

7 inlägg 0 nya
Upp en nivå

Hej.
Klarade kortet förra sommaren och köpte en Suzuki Marauder vz 800 -99.
Skitnöjd då och den har varit bra som första hoj.

Min fråga är.
Nu när jag tänkte byta upp mig så tänker jag mig alternativ som

Dragstar 1100.
+ för priset och looks
- räcker den till eller vill man ha större igen?

Midnight star 1300.
+ priset och komfort (läst mig till).
Borde räcka i prestanda?
- ser kanske lite tamare ut.

Meanstreak.
+ Ser maffig ut. Prestanda.
- Är den för stor, klumpig?

Jag är 180 cm 85 kg. Vi åker 2 st ibland och viktigt hon där bak sitter bra med.
Sticker inte stolen med att priset avgör lite med, men jag ska bli nöjd med.

Tacksam för tips.

Vill du ha en glider med lite kraft för två personer och där passageraren sitter bra kan jag tips om Wildstar 1600.
Grymt bra hoj för lite längre resor (stor tank) , det märks knappt att det sitter någon där bak när du kör. Hyfsat billiga i inköp och en erkänt hållbar motor.
Jag har haft en och har samma längd och vikt som du och jag satt perfekt på den. Lite tung att baxa i garaget men enormt lättkörd när man väl rullar på.

Håller med @H men effektmässigt är Wild Star både tung o jämförelsevis klen o det går ut över accet = "sölig".
Precis som Kawasaki Mean Streak som kom med 1500cc och 72 hästar. Sen fick den 1600cc och 1 häst till!
Visserligen ökat vrid men i bägge fallen ca. 290 torra kilo kromsläde.
Kawa o Sukke samarbetade en kort tid o Suzuki kom med en variant av Mean Streak. Största skillnaden var att Sukke Marauder 1600 hade "ankstjärt".
Bägge fabrikaten erbjöd ingen vidare passagerarsadel!
Antar att du redan känner till http://www.vulcanriders-sweden.org/
En stark o skjutsvänlig powerglidare till bra priser är Honda VTX 1800.
Soundet om du öppnar upp för luft/buller + Power Commander är typ tändkulemotor o ger bortåt 100hästar. Även vridmomentet ökar med optimerad mapping.
Tumregeln för förbränningsmotor är att vridmoment och kubikmängden följs åt.
Med ökad slaglängd brukar maxvridet komma tidigare i registret.
Moderna tekniska genvägar finns numera på olika modell för maxvrid vid ännu lägre varv.
Heta dagar i stan kan det med luftkylda Jamma Wild Star kännas lite nervöst!????

Har kört i stan ordentligt varma sommardagar och det har aldrig känts nervöst med Wildstar.
Wildstar har kanske inte så många hästar men har ett ordentligt vrid vid låga varv, 135Nm/2250rpm

Så ovannämnda cyklar är avskrivna ☺?
Har provat wildstar å tyckte den kändes aning klumpig och design mässigt tilltalar dom andra mig lite mer.

Kallen75 wrote:
Så ovannämnda cyklar är avskrivna ☺?

Nä, inte alls. Men eftersom du själv nämner den Mean Streak så verkar du ha intresse också för en BigTwin.
Begreppet kommer från H-D som hade/har (lilla instegsbågen) 883cc och (mellanstora) 1200 samt just BigTwin på 1340 kubik när japanerna hakade på kubikkriget med Suzuki VS1400 Intruder (1360cc) och Kawa VN15 (1470cc).
Kawasakis formgivning hade mest H-D look-alike.
Yamaha nöjde sig länge med körglada Virago1100 och sålde bra med småsyskonen i samma familj med V-2 motorer.
Intruder växte senare till 1500 och en Marauder/Intruder 1600 i samarbete med Kawa.
Vassa Suzuki Intruder M1800 toppar.
Kawa gick upp till 1600 och största fabriks-Vtwinnen VN2000. Nu finns finfina VN1700 i utbudet.
Honda har haft jättesnygga glidare med V-Twin på max 1100kubik i Shadow-familjen men var direkt klena i effekten med 50hp.
Å andra sidan fanns nakna glidarvarianter av Gold Wing.
Alla väger ju bortåt 300kg o ännu mer med kompletterande utstyrsel.
Man kan säga att modeller som kopierar H-D med classic design är de komfortablaste för skjuts. Så om du vill locka med frugan bör du kolla in både sadel o pegs samt sissybar.
Alternativet är att du betalar för eftermarknadssadel o ryggstöd.

Har grannar som kör Kawa 1700 Classic Tourer som dom är helnöjda med sen flera år, fanns tidigare som 1600.
Hoppet från din VZ 800 till snygga XVS 1100 Dragstar är litet o ska du ha "rätt" sadel till frugan så är det Classic som gäller! Eller sadelbyte + ryggstöd.
Kika även på Honda VTX1300 som är konkurrent till Yamaha XVS1300 Midnight Star
Mean Streak är en bra körhoj med utmärkta bromsutrustning (för sin tid).
Här med ankstjärt à la Marauder i Suzukis samarbetsvariant http://suzukicycles.org/Marauder/index.html?VZ1600-Marauder.shtml~isoraami

Visst alla större glidare känns klumpiga när man står still eller baxar dem i garaget men så fort man börjar köra så är de lika lätta att köra som vilken moped som helst.
Grundregeln jag har lärt mig att ju större hoj ju mer bekväma är de på långresor och framförallt bättre komfort för passageraren.
Kör man endast kortare turer i hemmaområdet så kan man nog köpa vilken hoj som helst.

Lägg till ny kommentar