Bild
Nästa artikel

Reflektioner från sista MotoGP-testet

Redaxbloggen
Några överraskningar i resultatlistan, ett antal omkullkörningar från världsmästaren och slutligen bilder på den groteskt fula nya kåpan. Det är några av ingredienserna från testet i Qatar.
Det sista MotoGP-testet avslutades i söndags från Losailbanan i Qatar. Överst i resultatlistan återfanns Yamahaföraren Maverick Vinales. Nu har han varit den snabbaste föraren i samtliga försäsongstester och borde därmed vara grabben att slå i år. Det säger även hans värsta konkurrenter Valentino Rossi och Marc Marquez.

-Det verkar som vi har bra potential med den nya Yamahan, för Vinales är riktigt, riktigt snabb, säger Rossi.

-Det är en förare som är snabbare än alla andra och det är Vinales, men övriga kan vi fightas mot, säger världsmästaren Marquez.
 

De snabbaste varvtiderna summerade från tre dagars testande.
1. Maverick Viñales ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 54.330s [Day 3]
2. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 54.401s +0.071s [Day 3]
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.469s +0.139s [Day 3]
4. Jorge Lorenzo ESP Ducati Team (Desmosedici GP17) 1m 54.519s +0.189s [Day 3]
5. Alvaro Bautista ESP Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP16) 1m 54.714s +0.384s [Day 3]
6. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 54.732s +0.402s [Day 2]
7. Scott Redding GBR Octo Pramac Racing (Desmosedici GP16) 1m 54.750s +0.420s [Day 3]
8. Jonas Folger GER Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 54.807s +0.477s [Day 3]
9. Cal Crutchlow GBR LCR Honda (RC213V) 1m 54.821s +0.491s [Day 3]
10. Johann Zarco FRA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 1m 54.900s +0.570s [Day 3]
11. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 54.990s +0.660s [Day 3]
12. Aleix Espargaro ESP Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 1m 55.121s +0.791s [Day 2]
13. Andrea Iannone ITA Team Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1m 55.284s +0.954s [Day 3]
14. Karel Abraham CZE Aspar MotoGP Team (Desmosedici GP15) 1m 55.333s +1.003s [Day 3]
15. Alex Rins ESP Team Suzuki Ecstar (GSX-RR)* 1m 55.362s +1.032s [Day 3]
16. Jack Miller AUS Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 55.455s +1.125s [Day 3]
17. Loris Baz FRA Reale Avintia Racing (Desmosedici GP15) 1m 55.539s +1.209s [Day 3]
18. Danilo Petrucci ITA Octo Pramac Racing (Desmosedici GP17) 1m 55.556s +1.226s [Day 3]
19. Sam Lowes GBR Factory Aprilia Gresini (RS-GP)* 1m 56.167s +1.837s [Day 3]
20. Tito Rabat ESP Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 1m 56.214s +1.884s [Day 2]
21. Bradley Smith GBR Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 56.351s +2.021s [Day 3]
22. Pol Espargaro ESP Red Bull KTM Factory Racing (RC16) 1m 56.471s +2.141s [Day 3]
23. Mika Kallio FIN KTM Test Rider (RC16) 1m 56.891s +2.561s [Day 3]
 

Blue Name = Rides for Factory Team.
Red Name = Rides for Satellite Team.
* Rookie
 
Listan hämtad från www.crash.net
 

Reflektioner:

Ducati gör vad de ska göra och återfinns i toppen med Dovizioso näst snabbast och Lorenzo fjärde snabbast. Där ska de ligga med tanke på hur bra Ducatin brukar fungera på Losailbanan. Hondaföraren Dani Pedrosa lämnar Qatar som tredje snabbaste föraren och känner att han hittat rätt med den nya Hondan. Teamkamraten och världsmästaren Marquez återfinns först på elfte plats vilket kanske överraskar något. Men vi ska ha i åtanke att Marquez hade inte mindre än fem krascher under helgen varav tre av dem kom under sista dagen. Därmed förlorade teamet en hel del värdefull tid på banan som istället fick spenderas i depåboxen.
 
Suzuki finner vi först på 13.e och 15.e plats, lite långt ned kan tyckas. Vi får väl se vad som sker till första racet om de kan hitta någon justering som får hojen att gå lite fortare.

Aprilia hittar vi på 12.e plats med Aleix Espargaro, medan kollegan Sam Lowes återfinns på 19.e plats. Aleix snabbaste varvtid får mig att lyfta lite på ögonbrynen. Vi kanske får se Aprilian allt högre upp i listorna i år. De hittade något i slutet på förra säsongen och med lite tur (för oss tittare, men stenhårt arbete för teamet) så kanske det kan bli någon pallplats?
 
Nykomlingarna KTM intar de sista platserna med förarna Bradley Smith (21.a), Pol Espargaro (22.a) och testföraren Mika Kallio (23.a). Enligt förarna och teamet själva så ligger de med i utvecklingskurvan och ser fram emot säsongen. Alla hos KTM är väl medvetna om det hårda arbetet som ligger framför dem. De är trots allt ”Ready to Race”.
 
Ducatis megafula kåpor är nog det som blev helgens största snackis. Under lördagen sågs både Dovizioso och Lorenzo testa dessa fula skapelser. Enligt teamet så är de nästan lika nära samma resultat som förra årets alla vingar presterade. Det är det viktiga. Hur motorcykeln ser ut spelar mindre roll om man vill vinna VM för det ges inga bonuspoäng till den snyggaste hojen.
 
-Det var väldigt svårt att bygga en bra kåpa med motsvarande downforce som vi hade förra året i och med det nya reglementet, men våra ingenjörer gjorde ett bra jobb, säger Dovizioso.
 
Nu återstår mindre än två veckor till premiären och febrilt utvecklingsarbete sker hos teamen för att hinna med de sista justeringarna innan den nya säsongen drar igång fredagen den 24 mars med träning, kval och slutligen race på söndag 26 mars klockan 20.00.

Missa inte att följa tävlingarna på Viasat Motor eller på www.motogp.com.
 
 

Kommentarer

#1
2017-03-16 16:48

Inte överraskande att Vinales är snabb. Det visade han ju på Suzukin i fjol att han kan gasa. Frågan är om han pallar en hel säsong. Lorenzo lär få problem första halvan innan han lärt sig utnyttja Ducatin fullt ut av det jag sett av försäsongstesterna. Han är ändå hyfsat snabb, men det finns mkt mer att hämta. Nej, förutsatt att Honda har ordning på sin hoj från säsongsstart så blir Marquez svårslagen i år också (tyvärr). Rossi har haft så mkt motgångar de senaste 5 åren att jag knappast tror att han blir att räkna med i år. Det är sensationellt att han hängt med så länge som han gjort, men nu är det 8 år sen han tog sin senaste (sista?) VM-titel och konkurrensen är hårdare än nånsin i år. ska han överhuvudtaget ha en chans så måste han bli bättre på kvalträningarna så att han är med i 1:a startled. Det är hans största akilleshäl att han redan från start har för många hojar mellan sig och ledaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.