Bild
Nästa artikel

MotoGP:s försäsongstester från Sepang

Redaxbloggen

Tre dagars intensivt testande är över. Vi summerar de viktigaste händelserna från Malaysias stekheta dagar. Vem var snabbast och vilket team har lyckats bäst med vinterns förberedelser?

Äntligen är årets viktiga försäsongstester i MotoGP igång. Sepangbanan i Malaysia har varit skådeplatsen för eventet i dagarna tre. Vi har med spänning följt händelserna och inte minst förberedelserna inför säsongen 2019. Vem har lyckats bäst med hemläxan under vintern och hur snabbt har de nya förarna i klassen respektive de förare som bytt team hunnit acklimatisera sig? 
Vi summerar de viktigaste händelserna.


Dag 1:

Världsmästaren Marc Marquez, nyligen opererad från sin axelskada (axeln hoppade ur vid ett antal tillfällen under förra säsongen) visade direkt att han har farten i kroppen. Trots endast 29 varv körda under hela första dagen räckte det till topplaceringen med bästa tid på 1.59.621. Näst snabbast var Suzuki Ecstarföraren och landsmannen Alex Rins. Hans bästa tid var 1.59.880 och han körde totalt hela 61 varv. Rins känns alltmer som en seriös utmanare till framtida segrar i sadeln på den smidiga och numera även snabba Suzukin. Det känns som tillverkaren har hittat rätt i utvecklingen av hojen samtidigt som Rins blivit alltmer hemma i sadeln. 
Tredje snabbast första dagen var den tredje spanjoren, Maverick Vinales på sin Monster Yamaha. Maverick körde näst flest varv av alla 26 deltagare och totalt blev det 63 varv med tiden 1.59.937.
Flest varv körde rookien i klassen, fransmannen Fabio Quartararo på sin Petronas Yamaha. Han avverkade hela 65 varv och slutade på en total 18.e plats med tiden 2.00.985.  


Dag 2:

Den hetaste dagen med temperaturer över 40 grader som mest, vilket ställde stora krav på förare och material samt inte minst däcken. De snabbaste tiderna sattes på morgonen och den sista timmen på eftermiddagen. Mitt på dagen var det för varmt för att kunna göra vettiga tidsattacker. Istället användes de timmarna till att prova ut nya innovationer och arbeta med elektroniken och balansen på hojarna. Flera av teamen passade även på att köra racesimulationer, ofta parvis med teamkamraten. Exempelvis jobbade Ducatiförarna Andrea Dovizioso och Danilo Petrucci på detta sätt och Petruccis kommentar efteråt var intressant.
–Jag lärde mig många, många saker, speciellt när jag låg bakom Dovi.
–Vi startade på nya däck och Dovi är väldigt duktig på att köra snabbt direkt men samtidigt spara gummi. Det är precis detta jag har problem med. Jag är snabb i ett eller två varv och därefter börjare jag spinna med bakdäcket. Men när jag låg efter Dovi lärde jag mig mycket, fortsätter Petrucci säga.


Några spännande noteringar som gjordes var nya vingformationer för flertalet team. Här sparas det inte på krutet för att testa nya lösningar och man kan förstå att vingarnas påverkan är stor. Med den mindre avancerade enhetselektroniken från Magneti Marelli som infördes för några år sedan har ingenjörerna istället fått arbeta hårt med aerodynamiska lösningar för att göra motorcykeln stabil och körbar, främst under hård acceleration.

KTM-föraren Johann Zarco som inte alls kände sig bekväm efter första dagen lyfte sig rejält till dag två, bland annat efter ett ”Peptalk” med MotoGP:s reporter och tidigare GP-förare Simon Crafar. Den nyzeeländske reportern förklarade på kvällen den första dagen för Zarco att det inte var konstigt att han inte kände sig bekväm i sadeln på KTM:en ännu. 

–Zarco, du får inte glömma bort att det tog Jorge Lorenzo över ett och ett halvt år att lära sig köra Ducatin snabbt och du har bara suttit på KTM:en vid ett fåtal tillfällen hittills.

Detta psyklogisnack verkar ha gjort susen för fransmannen som dagen efter visade upp ett helt annat kroppsspråk på motorcykeln. Helt plötsligt lyste körningen av självförtroende och attack, precis den Zarco vi sett tidigare, när han är som bäst. 

Dagens snabbaste förare i mer eller mindre överlägsen stil blev Maverick Vinales med tiden 1.58.897, hela 0,527 sekunder snabbare än tvåan som även denna dag var Alex Rins. 
Har Yamaha äntligen kommit tillrätta med sina stora problem de drogs med under hela 2018? Då led de av att inte ha något grepp ut ur kurvorna. Däcken slets snabbare än för övriga och så snart det var för dåligt grepp i asfalten drog de nitlotten.

Rossi som slutade på en total sjätte plats dag två (1.59.625) beskrev dagens händelser så här.
–Jag trivs med hojen och mitt tempo är inte så dåligt. Även med ett begagnat däck gjorde jag några snabba varv. Olyckligtvis fungerade inte det däcket jag sparat för de sista tio minuterna av träningen alls. Jag körde bara ett halvt varv innan jag insåg att det bara var att ge upp, sa den snart 40 år gamla Valentino Rossi.


Dag 3. 

Sista dagens tester inleddes i rasande tempo direkt. Visa från tidigare dagars värme mitt på dagen satsade de flesta förare på att sätta snabba tider på morgonen.
Ducatiföraren Danilo Petrucci gasade hårt direkt och drog till med snabbaste tiden någonsin runt Sepang, 1.58.239. Noterbart är att inte mindre än fyra Ducatis toppade tabellen och alla körde under gällande banrekord.
Dovizioso provade under dagen ett nytt chassi som dock inte föll till belåtenhet och därmed behövde Petrucci ens Petrucci testa det. Dovi slutade fyra med tiden 1.58.538. 
Zarco fortsatte att förbättra sig i sadeln på KTM RC16 och var i det stora hela nöjd, inte minst med varvtiderna. Inför kommande test i Qatar önskar han en bättre motor med mer toppvarv och ett bättre drag från mellanregistret. Zarco slutade på 17.e plats med tiden 1.59.64.

Dagens stora överraskning blev utan tvekan rookien Francesco Bagnia på sin Alma Pramac Ducati. Han slutar på en total andra plats med tiden 1.58.302. Detta är magiskt bra resultat av nykomlingen i klassen. Tredje snabbast slutar Jack Miller, även han körandes på Alma Pramac Ducati. Hans tid blev 1.58.366.

Yamahaförarna Rossi och Vinales slutar på 10.e respektive 5.e plats. 

Repsol Hondaföraren Marquez slutar på 11.e plats 0,931 sekunder efter Petrucci. Noterbart är också att den andra Repsolföraren Jorge Lorenzo inte deltog alls på testet i Sepang då han nyligen opererat sig och behövde läkas ihop.

Bästa Aprilaförare hittas på 7.e plats och heter Aleix Espargaro. Teamkollegan Andrea Iannone hittas på 21.a plats.

Suzukiduon Alex Rins och Joan Mir återfinns på 12.e respektive 15.e plats.

Den andra KTM-piloten Pol Espargaro hittas på 18.e plats, en plats bakom sin franske kollega.


Nu ser vi mycket fram emot kommande test i Qatar om några veckor.

Trevlig helg!
 



 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.