Bild
Nästa artikel

Infarkt i infrastrukturen

Redaxbloggen
De senaste dagarnas extrema trafikproblem i Stockholm har en enkel lösning – motorcykeln.
Verkligheten för många storstadsbor. Men det behöver inte se vara så.
Igår eftermiddag upplevde stockholmarna en av de värsta trafikdagarna någonsin. Orsakerna är som vanligt många och situationen komplex men droppen som fick gårdagens bägare att rinna över var en havererad buss som blockerade en av filerna på en av Stockholms utfarter. Vi talar alltså som ett enda fordon som lamslår hela infrastrukturen i Sveriges största stad – rimligt? Och situationen är tyvärr inte mycket bättre i andra stora svenska städer.
Att bygga om och ut vägnätet kring Stockholm är naturligtvis nödvändigt, problemet är att det är en långsam och dyr lösning som dessutom är politiskt infekterad. Även om det idag skulle finnas en politisk samsyn och ekonomiska resurser ligger en eventuell lättnad för oss som trafikanter minst tio år framåt i tiden.
När det gäller kollektivtrafik är situationen liknande. Oavsett om vi skulle få till en beteendeförändring, och fler skulle välja kollektivtrafik framför bilen, har systemet inte resurser att hantera någon väsentlig ökning av antal resenärer – framför allt inte vid de tidpunkter som folk har behov av att resa, det vill säga till och från arbetet. Att bygga ut kollektivtrafiken är tyvärr också en lösning som inte får effekt förrän på lång sikt.
Vad Stockholm behöver är en lösning som ger effekt inte om tio år utan idag. Och här är motorcykeln den perfekta propplösaren – ur ett trafikflödesperspektiv går det nämligen sex motorcyklar på en bil. Att satsa på motorcyklar får också anses som ytterst kostnadseffektivt.
På kort sikt handlar det om att få redan befintliga motorcyklister att välja hojen framför bilen, på något längre sikt om att få fler att upptäcka motorcykeln som ett mycket bra pendlaralternativ. Är det kanske rentav dags att damma av den tidiga 80-talsvisionen om att familjens andrafordon ska vara en motorcykel?
Problemet är dock, som alla vi som kör tvåhjuligt vet, att hojen inte alltid känns som det självklara valet när regnet vräker ner eller termometern närmar sig ensiffriga tal. Det som krävs är att det skapas praktiska och framför allt ekonomiska incitament som gör valet att ta hojen lättare.


Lyssna nu, Catharina Elmsäter-Svärd, för så här ska du göra!

Omedelbart:
1. Öppna samtliga kollektivkörfält för motorcyklar.
2. Inför gratis parkering för alla motorcyklar.
3. Skapa fler dedikerade parkeringsrutor för motorcyklar.

På sikt:
1. Avskaffa förmånsvärdet på motorcyklar.
2. Gör skyddsutrustning för motorcykel avdragsgill.

Ovanstående åtgärder skulle snabbt ge positiva effekter i trafiken och på sikt bidra till att förändra på vilket sätt vi ser på våra transportbehov.
Dessutom, vilket i infrastruktursammanhanget är en parentes men väl värt att nämna, finns det flera miljömässiga fördelar med motorcyklar när det gäller vägslitage, buller, partiklar, bränsleförbrukning, tillverkning och återvinning. 

Kommentarer

#1
2014-04-09 11:53

Kan inte annat än hålla med. I måndags tog det 2 timmar 15 minuter att åka 2 mil med bil ...

#2
2014-04-09 14:09

Så smidigt med hoj.......20 min istället för 1,5 timma.
Tar sonens 125:a.....drar 0,19 :-)

#3
2014-04-09 15:32

Inte något direkt politiskt beslut, men… Ska man dramatiskt förbättra incitamentet för mc-körning måste man nog snart också måste hitta en lösning på de orimliga försäkringspremierna. Som det nu är gynnar det inte en käft, i vart fall inte som vill "vara ärlig," under pensionsålder och bosatt i någon av landets tre största städer, annat än trixarna som hittat en förtorkad tant i Rakvattnet att skenförsäkra sin skrevraket på…

#4
2014-04-10 09:04

Håller helt med, och som tillägg bör man snabbt se till att minska krånglet vg tillåtelse att köra tvåhjuligt. Tex; att kunna köra scooter <125cc på B-körkort skulle nog kunna skapa en ny pendlingskultur i speciellt storstäderna. Bästa vore väl att göra det mer förmånligt och mindre kostsamt och tidsödande att skaffa A, men den som lever får se.

Ett problem med hojpendling i det här landet är dock klimatet, hojsäsong och jobbsäsong är inte synkade. Kan vara en faktor som gör att hoj förblir ett kul komplement istället för ett seriöst alternativ till bil.

#5
2014-04-11 15:58

Jag har pendlat Ekerö - Kista i drygt 3 år och 98% på 2 hjul. Köpte mig en KTM 450 och fixade ett par bildubbade gova däck och har kört mycket vinterväglag. Och när det sen blir dags så byter man enkelt till "sommar däcken" och glider enkelt fram i trafiken. Ekerö är en trevlig kommun som låter MC åka kollektiv fil och det är sommartid många som utnyttjar: tänk om alla kommunerna tänkte på samma sätt! Vintertid är väglaget inte största problemet, utan kylan. Men med "muffar" över handtagen är -10 grader inget problem. Vid -15 slutar jag och sätter mig på bussen i stället. Problemet är all salt som förstör aluminiumblock och andra detaljer på hojen. Är det bara plogat, så fungerar 2 hjul i många fall bätter än 4 hjul. Det man måste tänka på är att bromsa med bakhjulet!!! Jag var väldigt ensam hoj åker nu under sista snöstormen och att läsa att 50 bilar kört i diket, var ju lite kul, då jag på 2 hjul inte hade några större problem. Problemet var att hålla rent visiret för all snön, men hojen gick som på räls. Dryga timmen hem den dagen, men kollektivtrafiken gick ju nästan inte alls. Jag sparar ca 1,5 timme varje dag genom att åka hoj, så för mig är valet självklart: kör en hoj!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.