Bild
Nästa artikel

Första intrycken av Ducati Scrambler

Redaxbloggen
Det har varit en intensiv vecka, jag är på väg tillbaka till Sverige efter en dag tillsammans med Ducati Scrambler i Palm Springs.
I skrivande stund är jag på väg hem från Los Angeles och har än ett par flygtimmar framför mig. Äventyret började måndag morgon när jag satte mig på flyg till Heathrow för vidare transport till LAX. Jag och min kompis jetlag har alltså haft gott om tid att umgås den senaste veckan, men till stor del har jag valt att ignorera honom - jag var trots allt den enda skandinaven Ducati bjöd in för att köra Scrambler och är inte i USA för att sova. I onsdags fick jag nycklarna till en gul Scrambler Icon, den enda av de fyra utförandena som fanns på lanseringen, och spenderade dagen på de omkringliggande bergens landsvägar. Inte helt pjåkigt alltså. 

Som förväntat är Scrambler en riktigt rolig körmaskin. V-twinnen har gott om karaktär och är en vidareutveckling av Monster 796, eftersom den är avvecklad så är Scrambler alltså den enda luftkylda Ducatin numera. Men den återupplivade 60-talaren har sina skavanker - bland annat är insprutningen för aggressiv och växellådan har en tendens att hitta frilägen på fel ställen. Trots detta är den väldigt lättkörd samtidigt som det är en livlig körupplevelse. 

Jag tror att Ducati har hittat en "sweet spot" med Scrambler och med sin stora tillbehörskatalog (med förvånansvärt rimliga priser), charm och låga prislapp tittar vi på en storsäljare. Läs den kompletta provkörningen av Scrambler Ducati(!) i Bike #2.15. 

Kommentarer

#1
2014-12-20 16:28

Kraschade du den i din jetlag?
Du säger att du var den enda skandinaven där, och en annan recensent hävdar att en "kollega från norra Europa" var lite överambitiös vid bakhjulsåkandet.

I övrigt ser jag fram emot att Bike #2.15 landar i brevlådan, Scrambler ser ruggigt trevlig ut.

#2
2014-12-20 18:39

Lite undrande varför dom bara hade en av fyra versioner på lanseringen? Kanske inte mycket körskillnad men ändå,,,,,,

#3
2014-12-21 13:51

Scrambler är (nästan) stekhet!
Hemmapularen kanske svänger upp ljuddämparen och lägger till en fågelpinne på styret. Eftermarknaden är full av tillbehör.
Nabbat gummi gör sig också bra och Conti har i vart fall 17" (till Ducces bakhjul).

T.o.m. till scramblermodellerna tillverkade på fabrik finns tillbehör redan från start, bra!

Är det denna blogg som @H_D har läst och där en nordeuropé klotar baklänges på Ducati Scrambler
http://www.motoblog.it/post/361496/ducati-scrambler-2015-la-preview-dell...

#4
2014-12-21 16:32

Nu har jetlagen börjat lägga sig igen!
Kan förstå att Ducati fokuserade på Icon, de tror visserligen att de kommer sälja lika mycket av varje, men det hade varit svårt att få ihop 30 exemplar av varje till lanseringen. Totalt 120 motorcyklar att registrera och ha koll på, utan att det ärligt talat bidrar särskilt mycket. De tre dyrare fanns dock att torrgasa med.

Kraschade inte och italienarna var i en tidigare grupp. För han kanske Tyskland är norra Europa.

#5
2014-12-22 08:50

Hornet.

För att förtydliga. Jonathan var ensam skandinav på plats. Däremot är det ju inte helt ovanligt att en del medier lånar material av andra, oftast de som är för små för att själva bli inbjudna. Detta är dock inget de skyltar med utan de vill gärna få det att framstå som om de själva varit på plats.
I sig är det inget konstigt att man använder sig av utländska frilansare. När vi använder oss av utländsk frilans, till exempel Jon Urry, står det alltid tydligt i textens byline.
Men vår utgångspunkt är dock alltid att vara ärliga mot våra läsare, vi jagar inga billiga poänger genom att föra någon bakom ljuset.

I just det här fallet var det en italiensk bloggare som i den ursprungliga texten skrev att en tysk slagit runt (motoblog.it). Hur Tyskland kan ha översatts till norra Europa kan man ju spekulera i, förhoppningsvis bara en glitch i google translate, men det reser ju onekligen ett par frågetecken kring hur korrekt resten av översättningen är. För man vill ju kunna lita på vad folk skriver, eller hur?

#6
2014-12-22 15:49

- Inget ont över bloggaren Filippo Bassoli (motoblog.it) som inte ens nämnde Jonathan B.
Än mindre pekade ut nån annan skandinav för ambitiöst gasande.

Svårt för en sydeurope att veta var nordeuropa börjar och sen slutar för att övergå i Skandinavien.
En nordlig tysk förbundsstat tränger upp i den jylländska halvön, Danmark är en del av Skandinaviska halvön och Fennoskandia som tillsammans med Island och de självstyrande områdena Åland, Färöarna och Grönland utgör Norden.
Många okunniga medelhavsherrar vet också att våra vackra damer rör sig fritt bland isbjörnar.

- För att räknas ska mc-fabrikörerna erbjuda en scrambler, enligt mig.
Kanske att även BMW-fabriken hajar det?
Kan det bli en scramblerbrorsa av nineT?
Annars får man själv strippa Windjammer-kåpan och annat onödigt av Bumsen.
Behålla tankgummit och gaffelbälgarna, kanske bandagera avgasrör, byta till en påver sadel utan bekvämligheten i behåll och montera Küryakyns dödskallehandtag för rätt scramblerstuk.
Lite svårt att dreva om kardanknuten förstås, det blir det besvärligase för en egenhändigt förvandlad cool båge. hehe
Kvar blir alltså bara dålig ergonomi och noll vindskydd.
Plus ökad bränsletörst pga sämre aerodynamik

- Jag ställer mig i kö för en fabrikare från BMW om den är lika stilfull som Ducati Scrambler

#7
2014-12-23 21:49

Slutsats: inga Italienare bör vara med i "På spåret".

#8
2014-12-28 13:00

@v-K
- Kanske är det nätblaskan FASTBIKES som översatt den italienske bloggarens artikel illa och som @Hornet_Dominator läst?
I originaltexten står i vart fall inget om nån skandinav som kört full throttle och att det gått "över styr".

- Kanske har BMW en scrambler i planeringen?
Om den blir lika läcker som studien The Cyclone från GO TAKAMINE återstår att se.
http://www.cycleworld.com/wp-content/uploads/2014/09/CycloneP90161385.jpg

#9
2014-12-29 16:23

Mycket vintage på back-to-basic-bågen och inte mycket säkerhetselektronik. Det modernaste förutom ABS är LED-lampor i front och aktern.
Bara ett påvert runt instrument med minidisplay.
Ingen TC, inga körprogram för olika situationer eller annan elektronisk hjälp, så det kan vara den naturliga omgivningens fel att nordeuropéen klotade?
Terrängen är farlig att vistas i, där finns många okända hot för en asfaltknutte!
Har nämligen hört att provryttarna fick köra en sväng off-road, hehe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.