Bild
Nästa artikel

Blogg: Bikes projekthoj snart klar

Redaxbloggen
Snart är det dags att avslöja slutresultatet av Bikes projekthoj den här vintern, men än finns mycket småplock kvar.
Så här började det, men var ska det sluta? Se upplösningen av Bikes vinterprojekt i de två kommande numren av tidningen.
De av er som hängt med och läst de senaste numren av Bike vet att jag övertalats av mina kollegor på redaktionen att börja riva i min över 40 år gamla BMW R90/E.
 
”Bygg något coolt, för så där kan den ju inte se ut”, lät det från deras sida av redaktionen. Det här var sent i höstas och jag hade precis fått hyffsad ordning på det gamla öket som jag köpt under min tid som pank högskolestudent.
 
Så klart hade jag varit frestad att göra något roligt av den redan från början. Men av ekonomiska och tidsmässiga skäl hade jag fokuserat på få hojen att gå ok maskinellt, vilket den nu gjorde. Jag hade därför ingen större lust att börja peta i den fulkopplade härvan med elkablar och skitiga kontakter. Eller att på riktigt se över slitna svinglager och svampiga dämpare.
 
Påtryckningarna från mina arbetskamrater, som sannolikt mest ville se mig neroljad och knädjupt begravd i gamla BMW-pinaler, fungerade. Det och en tanke hos mig om att undersöka det växande utbudet av bolt on-prylar som retrotrenden inneburit för er läsare knuffade mig över kanten. Bygget av min dröm-scrambler var därmed igång.
 
Ni som vill komma ikapp på hur bygget gått hittills gör det bäst genom att spana in alla nummer av Bike från #8.16 till senaste #3.17. I Bike #4.17 som kommer ut 14 mars följer näst sista delen innan själva avslöjandet.
 
Hittills har resultatet blivit över förväntan. Just nu försöker jag passa in de nya ljuddämparna som Bikes följare på Instagram hjälpte mig att välja genom att rösta i kommentarsfältet, jag tror att de kommer sätta pricken över i:et i detta bygge.


Klicka vidare för fler bilder från projektets gång.
 
De korta ljuddämparna går under namnet The Fish och hittades i NCCR:s sortiment. Bild 1/6.
Med lite hjälp har jag snart rott iland vinterprojektet utan att elda upp hojen eller garaget. Ännu. Bild 2/6.
Huvudvärk. Bild 3/6.
Okej jag ska vara ärlig, de flesta fusklösningarna kände jag till men bara negligerat – varför skruva när man kan köra? Bild 4/6.
Gamla bitar ryker till förmån för nya. Bild 5/6.
Med lite tur blir det mer av den här varan i sommar – då utan konstant oro för att bitarna inte ska hålla ihop. Bild 6/6.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.