Bild
Nästa artikel

Blogg: Årets första MotoGP-test

Redaxbloggen
Christer Miinin punktar upp fem främsta händelserna under årets första gemensamma MotoGP-test.
Takterna sitter i för Casey Stoner.

Äntligen är den långa väntan över. Det känns så skönt att kunna ställa klockan på ringning klockan 03:00 för något meningsfullt. Ja, ni vet… MotoGP.
 
Årets första gemensamma MotoGP-test har körts på Sepangbanan i Malaysia och alla teamen har deltagit. Jag tänkte punkta upp några av de främsta händelserna från de tre dagar som testerna har pågått.
 
1: Casey Stoner
Det är egentligen helt sjukt. Killen som bara är testförare (Ducati) och knappt kör alls sedan han la av efter säsongen 2012 visar hela världseliten hur en hoj ska köras snabbt. Stoner är den snabbaste av alla förarna när första dagens åtta timmars körning summeras. Oavsett att han tjuvtränat några varv dagarna innan övriga team kom dit är det enastående. Övriga MotoGP-stjärnor är nog glada för att Stoner är pensionerad från racing och föredrar familjen och fiske istället.
 
2: Dani Pedrosa

Spanjoren som drogs med skador i slutet av 2016 är tillbaka i sadeln igen på fabriks-Hondan. Efter första dagen låg han på en blyg 14:e plats i resultatlistan, efter dag 2 på 13:e plats. Här började säkert spekulationerna om att Pedrosa återigen är slut som förare och har passerat sista förbrukningsdatum. Glöm det, säger jag. Sista dagen fokuserade även han på att sätta några snabba varv istället för att jobba med racesetup och utveckla hojen – vips så var han uppe på 4:e plats totalt. Räkna inte bort Dani i år. Om den nya bigbang-motorn funkar bra och Pedrosa slipper att gå sönder när han kraschar ser jag honom som en av kandidaterna för titeln.
 
3: Suzuki
Med den heta italienaren Andrea Iannone i sadeln i år kommer Suzuki att överraska många. Hojen ser redan vass ut, vilket visades även enstaka gånger under förra säsongen. Med mer data samlat till i år och en revanschsugen Iannone i sadeln som inte vill annat än att köra ifrån sin gamla arbetsgivare Ducati, tror jag starkt på märket. Alex Rins som kliver upp från Moto2 kommer nog ha en längre startsträcka.
 
4: Moto2-mästaren
Efter två titlar i Moto2 kliver fransmannen Johann Zarco upp i MotoGP. På sin nya Yamaha Monster Tech3 är han bara 0,4 sekunder från toppen efter endast tre dagar i sadeln på nya hojen. Han har absolut inte hunnit acklimatisera sig till den nya körstilen och elektroniken men visar redan nu att han kommer att bli farlig. Exempelvis är han bara 0,05 sekunder långsammare än Jorge Lorenzo som också kämpar för att komma tillrätta och förstå hur en Ducati ska köras snabbt.
 
5: De minsta överraskningarna
Att Maverick Vinales (Yamaha) skulle köra snabbt visste vi nog allihopa redan. Han toppar tabellen en tiondels sekund före Iannone och ytterligare fem hundradelar före Hondastjärnan Marquez som kämpat med att komma tillrätta med uppdateringarna på motorcykeln. Andrea Dovizioso (Ducati) var näst snabbast första dagen då Stoner visade alla var skåpet ska stå och ägnade mycket tid åt att jämföra olika chassin och varianter av kåpor.

Megastjärnan Valentino Rossi (Yamaha) slutade på en total sjätteplats (+0,22 sekunder) och ägnade även han tid åt utveckling. Rossi brukar inte heller avslöja sin kapacitet på tester. Det är på tävling han visar vad han går för. Bästa Aprilia finner vi på 13:e plats (+0,74 sek) med Aleix Espargaro i sadeln och de båda KTM-förarna hittar vi på 21:a och 22:a plats med exakt identiska tider +1.97 sekunder från toppen. Espargaro och Smith har stor hjälp av Mika Kallio i KTM-teamet då han hjälper till med utvecklingen. Teamet testade inte mindre än tre nya chassin i Malaysia under de här dagarna. De har en bit kvar till toppen tidsmässigt. De första 18 förarna var inom 1,1 sekund från snabbaste tiden.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.