Bild
Nästa artikel

Tonårsdröm blev till verklighet

Redaxbloggen
Suzuki TL1000R har alltid toppat listan över drömhojar. I fredags förra veckan blev drömmen verklighet.

Till slut gick det inte att motstå. Trots mina planer att testa något nytt till i år, kanske en grushoj, föll jag pladask för en gammal tonårsromans. Suzuki TL1000R är för många en doldis med få kända talanger och i ärlighetens namn var Tillern inte ens speciellt bra när den kom 1998 för att ta upp kampen med Ducati i Superbike-VM. V-twinnen med 135 hästkrafter kan inte mäta sig med en samtida Yamaha R1 och med en torrvikt på 197 kilo var och är den en bjässe. Dessutom blev den snabbt känd för att understyra å det grövsta i originalutförande. Men, vad spelar det egentligen för roll? I mitt fall räckte det att som tonåring få se den live, dundrandes längs Sveavägen med ett par öppna pipor, för att förstå att det där är en motorcykel jag någon gång måste äga!

Förra fredagen, sisådär femton år senare, löste sig det hela över en jobblunch. För 32 000 kronor införskaffades en 1999 års modell med 3900 mil på mätaren. Skicket kan sammanfattas som bruksmässigt, men efter att ha spenderat lördagen i jobbets garage har detta svarta exemplar återfått åtminstone en del av sin forna glans. En rejäl tvåtimmars-tvätt avslutades med några varv rubbing och toppades med ett lager väldoftande vax. Och på tal om det – är det någon därute som har tips på lämplig utrustning för att maskinpolera hojar med? Gnugga för hand är kul, men inte tillräckligt länge…


Att tvätta och komma nära ett nyinköpt fordon är alltid speciellt, nya skavanker uppenbarar sig, lite extra glans gnuggas fram och för egen del har det blivit till en ritual – ”nu är du min”! Planen är Sukkan ska användas som brukshoj och listan på saker som ska fixas till börjar fyllas på. Steg ett blir att montera en uppsättning nya gummin, bromsarna ska få sig en översyn och Micke på Stockholms MC-varuhus kommer också få den stora äran att köra henne i bromsbänken.

Mer än att putsa och insupa nyförvarvets sköna former hann jag i lördags slita bort de tjocka Yoshimura-korvhandtagen som satt på. Nya original ersatte och bara det gjorde stor skillnad för helhetsintrycket.

Nu återstår bara en sak – att börja köra! Och vem har sagt att det inte går att köpa sig lycka?

Kommentarer

#1
2014-03-10 15:03

Läcker!! Även jag har varit såld på den hojen och i de färgerna... Det ser dess värre ut som det aldrig blir verklighet för min del, men man ska aldrig säga aldrig.

Lycka till med Tillern!

#2
2014-03-10 17:06

Grattis till cykeln.
Hade själv både TL1000S och R på den tiden det begav sig.
Minns första provkörningen av S´n, ett stort flin och sen köp.
Bytte till R´n direkt den kom men den blev lite av en besvikelse pga chassit men motorn är underbar.

mvh
Micke

#3
2014-03-10 19:21

Även jag har den som en av mina favohojar. Visst skrev vi om TL 1000 R för något år sedan? Dess claim tom fame och lite tragiska öde.

#4
2014-03-11 11:24

SSS;
Snygg, Snabb (med trim) och Skönt sound.
R-modellen med styvare ram mm fick G s Lov inte med sig barnsjukdomarna från S.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.