Bild
Nästa artikel

Nysnö och nya startproblem

Redaxbloggen
Att sladda i snö är kul. Att pundmeka i snö är det inte.

För att köra motorcykel på vintern krävs framför allt en sak, nämligen att det är just vinter. Att vinterköra när det är höstväder är ju liksom ingen konst, relativt sett. Och eftersom jag bespetsat mig på att tillbringa hela vintersäsongen på två hjul genomled jag alltså december och julhelg, otåligt trampandes i väntan på att både temperatur och nederbörd skulle dala. Jag gjorde så att säga en mental gemensam sak med landets alla pulkasugna ungar, om än av andra orsaker, motiv och skäl.

Så till helgen kom till slut vintern – äntligen! – och första riktiga nöjestvåhjulsturen företogs i lördags när jag åkte till MC-Collection som just nu har italienskt tema och dagen till ära gästades av Tobias Persson från svenska Ducati som skulle hålla föredrag. Där tänkte jag, förutom lyssna på Tobias och titta på motorcyklar, värma fingrarna runt en mugg kaffe samt språka lite med andra vinterkörande ducatister.

Av det sistnämnda blev det dock inget, troligtvis hade den tvåhjulsburna delegationen från Svenska Ducatiklubben kört vilse på vägen – det är ju lätt hänt i snöyran – och således var jag ensam hojburen hojåkare på plats. Nåja, Tobias prat var intressant och kaffet både smakade och värmde.


När jag skulle fara hemåt gick jag ut till hojen som stod där så fint under ett tunt täcke fjäderlätta snöflingor. Med mig ut följde både Tobias samt Andi Notman från K3 Desmo Center, de ville väl njuta lite av den luftkylda twinnens bullematta. Nu bjöds det inte på någon motorsång utan på ett dji-KLICK, batteriet var urladdat. Tusan bövlar! Klent med kräm i batteriet är aldrig kul, när det dessutom är fem minusgrader, mörkt och snöfall kan man helt klart hålla sig för skratt.

Både Andi och Tobias tvångsrekryterades till Operation Startkabel och när sådana väl lokaliserats, och jag fått av sadeln vilket inte var helt enkelt eftersom låset naturligtvis frusit, startade Monstret snällt. Efter en längre varmkörning, jag ville ju inte riskera motorstopp, dånade jag hemåt i snöfallet.

Väl hemma stängde jag av hojen och gjorde ett nytt startförsök som resulterade i ännu ett dji-KLICK. Uppenbarligen fungerar generatorn, eftersom hojen ju faktiskt går perfekt när den väl var igång, men av någon anledning så laddas inte batteriet.

Efter en natt med batteriladdare startade den dock hur lätt som helst. Kan det vara så att mitt snoffsiga batteri, LiFePO4 (litium-järn), inte är kompatibelt med duccens elsystem? Något att fundera på, tills vidare får jag väl underhållsladda varje natt.

En annan sak jag ska fundera på är om det inte är dags för fodret i byxorna nu. Om inte annat så ska jag definitivt stoppa in det innan jag kör ner till motorcykelmässan i Göteborg. Gör du som jag och åker hoj dit?

Kommentarer

#1
2014-01-14 10:26

Kom att tänka på en mässa i början av 80 talet, det var kallt som tusan så jag tog hojen en DR 500 Suzuki som jag tävlade med i Enduro ner till Stockholm. På den tiden väntade man på nya modeller så mässan hade en annan dimention och betydelse. Något nytt och passande dök ej upp från Japan så det blev en Husqvarna 488 till Kåsan i Enköping. I alla fall så när jag var på väg hem, och bråttomt var det för jag skulle åka skidor för AMF Årsunda i Högbos 24 timmarslopp, men jag stannade till som hastigast på Statiolmacken i Uppsala. Där blev jag Poliskontrollerad och utfrågad som om jag hade varit från en annan planet när jag satt på motorcykeln och åt och drack.
Nu åker du raka vägen hem och sätter på lagliga däck, för dom där kan aldrig vara tillåten, å så sätter du på skattekvittot. Fick då god lust att blåsa in det som hängde i mustaschen, men besvarade bara penalismen med att svara på norrländska att nog åker jag hem alltid men först ska jag stanna till efter 14 mil och åka lite skidor. MVH. Kalevi.

#2
2014-01-15 15:41

Har själv ett LiFePO4 (Shorai) batteri och det funkar än så länge problemfritt (men jag bor i skåne förstås och vi har plusgrader forfarande). Tipset jag fått om man får problem med kallstarter är att slå på lyset eller annan elförbrukare om hojen inte startar så att batteriet värms upp internt och därmed ger tillräcklig startström.

#3
2014-01-22 14:16

Magnus, är du säker på att voltregulator/likriktare mår bra?
Efter att ha bränt två stycken dylika på min VFR känns dina startproblem bekanta. Det funkar ett tag...

Ang LiFePO4 och kyla:
http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=16050

"These batteries do sag significantly when cold...". Minus 20 sägs vara den lägre gränsen dessa batterier funkar, dock med signifikant spänningsförlust.
http://2003gizmo.blogspot.se/2011/01/year-with-lifepo4-batteries-what-have-i.html

Du behöver nånting som håller batteriet varmt under dagen medan den står i minusgrader. Eller byt bara till en "vanligt" batteri. T.o.m. ett vanligt gelbatteri från Biltema funkar bra. Eller så skaffar du nåt med kick ist. ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.