Bild
Nästa artikel

När motorcyklar har en egen vilja

Redaxbloggen
Igår besiktigade jag min Ducati Monster vilket föranledde vissa åtgärder. Vissa av dessa tyckte motorcykeln inte om.

Bortsett från dubbdäcken har min kåplösa torrkoppling varit det som flest kommenterat när det handlat om vinterkörningen. Förutom då att valet av hoj varit en Ducati vilket rent allmänt verkar anses vara ett tecken på viss galenskap.

Igår var det dags för besiktning och som vanligt innebar det lite pysslande innan den så att säga vara redo. De skönsjungande contidämparna ersattes av originalburkarna och för andra gången monterade jag kåpan över kopplingen. Första gången jag testade att vara snäll mot kopplingen började den äta sig ut genom kåpan, förmodligen ska det sitta någon slags packning där, vilket förutom diverse metallspån också innebar att hojen blev gruvligt trögväxlad. Nu shimsade jag ut kåpan med hjälp av brickor.

Måndagkvällen tillbringades i redaxgaraget med ovanstående förberedelser. Dessutom monterade jag en ny hastighetsmätarvajer, lappen på tanken är nu ett minne blott, och jag lagade ytterligare ett elfel vilket gör att alla blinkers numera fungerar varje gång.

På onsdag kväll kom jag på att jag glömt skyltbelysningen, den försvann i samband med att jag kapade bort allt onödigt bakom baklyset i höstas. Det fick bli pundarlösning 1A och med hjälp av borrmaskin, en slaktad matlåda av genomskinlig plast och silikon har jag nu vitt ljus riktat nedåt på skylten, precis som man ska. Visserligen lyser det starkare när jag bromsar men det gör väl inget.


Bilprovningens nålsöga passerades med flying colors förutom en kommentar om att mina blinkers fram sitter något för tätt. Jaja, det hade jag på känn. En vinterkittad Monster med dubbdäck tillhör inte vanligheterna verkar det som och den fick många positiva kommentarer av killarna och tjejerna i hallen hos Bilprovningen i Rissne.

Ducatin var däremot, trots uppmärksamheten, inte helt nöjd med tillvaron även om den bet ihop och skötte sig föredömligt under själva besiktningen. De kväsande originalburkarnas förstoppade design verkar inte riktigt lira med den uppsågade och K&N-filterbestyckade luftboxen och mitt annars tämligen upprymda Monster både lät och kändes mest som en irriterad KOL-patient.

Sen var det kopplingen. Man kan ju tycka, ett fullt rimligt antagande, att den skulle bli glad av att få komma i skydd bakom en kåpa. Men nej, så var inte fallet och min tydligen exhibitionistiskt lagda Ducati markerade genast och tydligt sitt missnöje över kopplingskåpan genom att börja läcka olja inifrån nämnda kåpa.

Troligtvis är det packboxen bakom kopplingen som blivit inkontinent, den borde vara skapligt lätt att byta, och när det är gjort tänker jag inte montera dit någon kåpa. Att äga en italiensk motorcykel är som vilket annat komplicerat förhållande som helst och en av nycklarna till framgång är att inte ta några onödiga fajter. Och vill den inte ha någon kåpa så ska jag inte bråka mer om den saken. 

Kommentarer

#1
2014-03-28 13:43

Anställningskrav på bilprovningen är numer att man har skägg? 8-}

#2
2014-03-29 21:00

Hahah, Helt underbart!

#3
2014-03-30 08:23

Helt korrekt Magnus, det sitter original en tjock gummipackning med hylsor i till kopplingskåpan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.