Bild
Nästa artikel

Ett år av tidningsmakeri är till ända

Redaxbloggen
Över 1000 sidor tidning, miljontals sidvisningar på bike.se och en sjujäkla massa mil senare är tidningsåret 2013 snart slut. Vad vill du se 2014?

Ett år av tidningsproduktion är till ända. Förutom startskottet Bike Katalogen, specialtidningar som XBike och Touring samt digitala specialprojekt som utgåvan om KTM Duke har det blivit nio ordinarie nummer. Nedan tänkte jag summera året som gått utifrån våra tester, även om tidningen som ni vet rymmer så oerhört mycket mer.

Nummer 2 var det första numret som kom ut med den nya designen och innehållet, ett resultat av över sex månaders arbete. Där testade vi stora streetfighters på båda gata och bana. Ducati Streetfighter S, Kawasaki Z1000, Triumph Speed Triple R och Aprilia Tuono.

I numret efter var det supertouringtest av ZZR1400, Hayabusa och K1300S. Ett av mina personliga favoritsegment inom tvåhjulshobbyn – att köra långt och fort är något av en passion. ZZR1400 bänkades till hela 197 bakhjulshästar, ganska pigg alltså, men de övriga två ligger inte långt efter.

Nummer 4 bjöd på retrotest av sköna gammelhojar som Guzzi V7 Racer, Triumph Bonneville, oväntade Royal Enfield, Kawasaki W800 och Harley Sportster. Ett test som tydligt visar att allt inte handlar om nyaste tekniken och att vrida ur de sista prestandadropparna.

Nummer 5 däremot handlade om det absolut senaste. Här kan jag med viss stolthet berätta att Bike var den första tidningen i världen att göra ett jämförande test av R1200GS och KTM 1190 Adventure samt Triumph Explorer och Ducati Multistrada. Det var med än en sak som blev stolpe in – att vara först är banne mig inte enkelt - men i sista sekund tack vare specialtransport av motorcyklar från kontinenten kunde vi rulla ut ur redaktionsgaraget i början av mars.


Därefter var det dags för nakna mellanklassare, även kallade streetfighters. Nya Kawasaki Z800 ställdes mot Triumph Street Triple, Suzuki GSR750 och Yamaha FZ8. Det är lätt att tro att hojförsäljning bara handlar om stora adventure- och touringhojar men faktum är att det största segmentet fortfarande är hojar som just de i detta test.

Nummer 7 handlade om superbikes med BMW:s nya HP4 i spetsen. Den utmanade Panigale från Ducati, Aprilia RSV4 och en öhlinskittad ZX10R från Kawasaki. Klassen 1000-kubiks sporthojar är verkligen på dekis när det gäller försäljning men icke desto mindre är det ett hyperintressant segment när det gäller ny teknik. Vad som igår syntes på racerbanorna finns idag hos 1000-kubikarna och imorgon i ”vanliga” hojar. Den dagen tillverkarna slutar spotta ur sig nya sporthojar har vi all anledning att vara oroliga eftersom det kommer att vara ett tydligt tecken på en stagnerande utveckling.

I nummer åtta testade vi A2-maskiner. De nya körkortsreglerna skapade en helt ny klass i och med att den dels tillät lite mer effekt men också begränsade hur mycket en motorcykel kunde strypas för att klassa in som A2. Honda CB500, Kawasaki Ninja 300 och Suzuki Inazuma visade tydligt vägen och visst är det lite lustigt att de enda som bygger hojar som direkt riktar in sig på europeiska A2, alltså inte stryper befintliga stora modeller, är de japanska tillverkarna.

Bike nummer nio handlade om muskelretro. Honda CB1100, Moto Guzzi Griso, BMW R1200R samt Yamaha XJR1300 har alla ett klassiskt utseende i kombination med mustig prestanda. Vi rullade genom storstadsnatten i ett 80-talsskimmer och njöt av att köra motorcykel.

Årets sista nummer handlade återigen stora adventurecyklar. Här tog vi BMW R1200GS, KTM 1190 Adventure R, Yamaha Super Ténéré och Triumph Tiger Explorer XC. Vi skodde dem med rejäla grusbusdäck och lämnade asfalten till förmån för grus och ren offroad. Ett vansinnigt roligt test som tydligt visar hur extremt kompetenta dessa motorcyklar är – det är få ställen man inte kan ta sig fram på med en stor adventurehoj.

 

I veckan som gått har vi lagt planeringen för nästa års testsäsong, den som sträcker sig från nummer 5.2014 till nummer 4.2015. Jag tänker inte förstöra överraskningen genom att berätta för mycket men innan vi spikar planeringen till 100 procent tänkte jag inbjuda till diskussion.

Vad skulle DU vilja se i form av tester och annat innehåll i Bike under nästa år? Är det någon speciell duell du är nyfiken på eller kanske ett reportage om något eller någon du tror skulle passa oss? Eller kanske ett test av någon speciell typ av produkt? Alla förslag är välkomna – ta chansen att påverka innehållet i tidningen du också!

Kommentarer

#1
2013-12-21 12:39

Hej!

Jag tycker att Bike har seglat upp ytterligare ett snäpp de sista åren, bra jobbat!
Eftersom jag reagerar långsamt på modenycker och gillar äldre hojar, tycker jag framförallt om "Rädda en klassiker".
Div makeover är också roligt, tex "Mean and green"!

#2
2013-12-21 12:57

Hej, skulle va kul att ha ett jämförande test mellan nya hojar och de som har några år på nacken, hur stor skillnad är det egentligen och vad får man egentligen för pengarna när man byter upp sig till en 2014 alternativt behåller sina gamla trotjänare och fortsätter serva dom

Är också kul att få mer tips om resor långt bort utan att behöva vara borta ett halvår för att köra dit, mer av tips på trevliga ställen i Europa typ Malaga, men även i Afrika, Amerika och Asien, finns det några arrangörer som inte kostar skjortan att åka med eller kan man hyra själv och arrnagera, vad bör man då tänka på

#3
2013-12-22 13:38

Vad gäller tidningen bike saknar jag fortfarande lite "balls" om bike hade förr.
Verkstadstesten var en höjdare.
X2000 vs zzr1100 en annan.
Våga kritisera och var inte så förbenat korrekta hela tiden.
Men visst, tidningen har höjt sig det sista året.
Rejält.
Mer pengar till er nu när mcnytt lagt ner?

#4
2013-12-22 17:22

Tack för förslagen, bra idéer och tankar.

Ett begagnattest är intressant, vilka typer av hojar vill ni helst se i testet då?

Jo, det där med X2000 har varit på tapeten från gång till annan på redax. Nya SJ3000 (X3000) hade ju varit en fin trofé för ZZR1400 att hänga upp över öppna spisen. Tråkigt nog har klimatet ändrats en hel del sedan början av 90-talet och det blev knappast bättre av att en viss person i svart gjorde sitt bästa för att dra ner varenda motorcyklist i skiten. Förr kunde man busa runt lite med glimten i ögat och det bemöttes mer som ett upptåg av typen klassiskt busstreck, idag är det inte så längre. Faktum är att jag snackade med kolleger från USA (Cycle World) och de menade att av alla faktorer som de senaste åren påverkat synen på hojåkare negativt är det Ghostrider som toppar listan. Suck...

#5
2013-12-22 20:09

Jag vill se en test av lite olika hojtyper på bana av ett proffs samt en typ snabba gruppen bandags förare .
Som då skulle testa tex 1000/600cc sporthoj en motard och tex Superduke 990 och en streetvärsting tex Aprilia tuono v4 :)

Skulle vara intressant för många bandagsförare bla och se hur tiderna skulle ligga från tex Gelleråsen och säkerligen förvånandes .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.