Bild
Nästa artikel

Det är mycket nytt nu

Redaxbloggen
Testsäsongen har sparkat igång och nyheterna rullar tätt. Och dessutom är det nog banne mig redan vår!

Just nu sjuder det av aktivitet på redaktionen. Nummer 4 som kommer till butikerna 11 mars var det sista numret av förra produktionsåret, det vill säga att tester med mera kördes förra säsongen. Nästa nummer, 5, blir det dock nykört material med de intressantaste nyheterna.

De senaste dagarna har jag tillbringat i sadeln på BMW R1200GS Adventure, en hoj som på alla tänkbara ledder är minst två nummer större än min Ducati Monster. Samtidigt som jag snabbt kom på mig att sakna Ducatins smidighet måste jag erkänna att framfarten på GS:en hade sin tjusning, bara det faktum att den kan ta dig till i princip varenda en av de mest otillgängliga platserna på planeten – det enda man behöver göra är att bestämma sig för vilken – är mycket tilltalande. Provkörning som sagt i nummer 5.

GSA:n är dock nu återlämnad till förmån för en annan BMW, nya R1200RT. Den utmanar touringtestvinnaren Triumph Trophy och det jag upplevt av RT hittills indikerar att utgången av duellen är allt annat än given – Triumphen är mycket körglad men BMW:n är teknikspäckad och borta är de minustecken vi noterade i testet för gamla modellen. Duellen kan du också läsa i nummer 5.

Så var det testdags. Eftersom vädret knappast lämpar sig för test av stora streetfighters (SuperDuke R mfl) väljer vi att liksom förra året sparka igång testsäsongen med äventyrare. Först ut är givetvis högintressanta Suzuki V-Strom, övriga tre består av Triumph Tiger Sport, Aprilia Caponord samt Kawasaki Versys 1000. Ett spännande test av jäkligt viktiga modeller, hoppas att vädret håller i sig…


På det personliga planet går jag i tankar kring att köpa ny hoj. Någonting snabbt. Specialversionen av ZZR1400 lockar svårt. Men samtidigt bör vi kunna vänta oss en ny ZZR nästa år och om Kawasaki gör något av kompressorplanerna det surrades om inför 2011, eller kanske turbomatar nästa generation i linje med vad som visades i Tokyo, kan vi hoppas på något i hästväg – tur att jag har flygcertifikat.

Å andra sidan behöver nytt inte vara nytt, nytt kan ju också vara gammalt. Jag har under flera års tid varit sugen på att bygga en herrejösses gat/enduranceracer baserad på en Hayabusa. Googla Yoshimura X-1 och dregla! Löjligt mycket sugmotoreffekt, vasst chassi och slanka kåpor låter i min värld som en utmärkt kombination. Fast jag måste ju ha tid för min ZRX1109R också. Nåja, det får klassas som problem av en trevligare sort att reda ut vilken hoj det blir. För något nytt måste jag ha, det hör liksom våren till.

Vad har du för hojplaner inför säsongen 2014?

Kommentarer

#1
2014-03-06 12:04

Pja, det enda jag väl önskar att tomten kunde varit lite mer generös med i julas var att rota fram en blänkande caféfäser, komplett med extra-allt-bling-bling, ur tomtesäcken, som jag kunde vältra mig i, nu då våren snart är här.

Nej, tomten – den behövde inte nödvändigtvis kvala in till Rockers vs Mods i höst. Bara vara så där lagom skönt, subtilt cool som bara en caféracer kan vara…

Tack, tomten! (på förhanden, alltså) See ya next christmas!

#2
2014-03-06 22:53

Byter bort min honda vtr firestorm nästa vecka mot en yamaha mt 09
ska bli kul, har hunnit med en provkörning av mt 09 den kändes skön
fast var en helt ny med 0 mil på mätaren som jag provkörde så jag fick ta det lugnt, men kände trycket i den då åkte smilbanden upp i hjälmen kan jag lova :)

#3
2014-03-07 09:41

Själv har jag redan börjat tänka om (igen). Är grymt sugen på en Honda SP-1 eller SP-2, någon som inte behöver sin?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.